Tendr je ale podle odborníků na sdílení kol vypsán tak, e hrozí situace, e bílým místem kraj zůstane i nadále. Dvě renomované firmy, které MF DNES oslovila, toti účast zatím nepotvrdily.
Dana Rambouska, marketingového ředitele bikesharingové firmy Nextbike, která působí ve 42 českých městech, prý těí, e se Plzeň rozhodla vypsáním tendru investovat do moderní městské mobility. Je to krok správným směrem, který navazuje na strategické dokumenty města a sérii vyjednávání, která jsme v minulých letech v Plzni absolvovali. I v rámci trních konzultací jsme se s městem podělili o velký díl svého know-how, jak nastavit fungující bikesharing, uvedl.
Podmínky jsou proti filozofii jednoduchosti a udritelnosti
Podmínky, které byly prozatím zveřejněny v zadávací dokumentaci pro výběrové řízení, jdou ale podle něj proti filozofii jednoduchosti, udritelnosti a komfortu obyvatel i návtěvníků města. Alokovaný rozpočet, velikost flotily, její nestabilní řízení prakticky z měsíce na měsíc. To je výčet několika kritických parametrů, díky nim nyní zvaujeme, do jaké míry má smysl se o zakázku ucházet, sdělil.
Jan Střecha z marketingu bikesharingové společnosti Rekola, která působí v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Prostějově, Krnově, ďáře nad Sázavou a Bratislavě, uvedl, e společnost účast ve výběrovém řízení města Plzně zvauje. Dodávali jsme městu informace v rámci předběných trních konzultací, sdělil bez dalích podrobností.
Uzávěrka výběrového řízení je 10. května, systém má začít fungovat prvního července. Díky podpoře města budou lidé vyuívat kola či koloběky prvních 15 minut zdarma, řekla ČTK mluvčí radnice Eva Barborková. Město má pro vítěze tendru maximálně pět milionů korun ročně, letos tedy získá polovinu - 2,5 milionu korun.
Podle schválené studie mikromobility by mohlo být ve městě a 400 klasických kol, 200 elektrokol a 100 elektrokoloběek. Pro rozjezd sluby město od budoucího provozovatele poaduje nejméně 120 mechanických kol či koloběek a 80 elektrokol.
Pokud bude v ulicích málo kol, lidé o slubu ztratí zájem
Předseda spolku kolemplzne.cz Hynek Horák povauje za chybu právě to, e město dalo hranici 120 mechanických kol. To je podle něj na město velikosti Plzně málo. Kdy toti kol nebude v ulicích dost, lidé budou opakovaně zjiovat, e nemají na čem jet a slubu si předplácet nebudou. V podmínkách tendru je podle jeho slov i to, e letoní sezona má trvat od července do září. Nikdo nechápe, proč do září, kdy se v teplém počasí můe jezdit i v říjnu či listopadu, podivuje se Horák.
Upozorňuje, e pro spolek dobrovolníků není bikesharing ivobytí, ale spí starost. Take já se vůbec necítím ukřivděný, e by sem přiel někdo jiný, naopak bych byl rád, kdyby ho podmínky neodradily, konstatuje Horák.
Jsme skupina dobrovolníků, která tu léta byla proto, aby lidem umonila alespoň nějaký bikesharing. Léta čekáme, e od města přijde nějaká strategie, která řekne, počítáme s bikesharingem, chceme zlepovat cyklistickou infrastrukturu, aby byl zájem lidí větí. Ale tady se sypaly peníze do cyklistiky tak, e to úplně nedávalo smysl. Třeba se najednou postavila cyklostezka na okraji města, navíc iroká a vyasfaltovaná, vůbec přece není nutné lít vude asfalt, vypráví Horák, který je vlastním povoláním právník.
Protoe je cyklistika stále alternativní způsob dopravy, nemusí podle něj investice do ní být ve stamilionech korun. Kdybychom byli v Kodani, bylo by to logické, ale Čei moc na kole jezdit zatím nechtějí, sází stále na auta, dodává Horák.
Sluba kolemplzne.cz má ale jednu velkou výhodu - je levná a 300 a 400 lidem, kteří mají zaplacený tarif, ulehčuje ivot ve městě, kde bikesharing byl léta spí sprostým slovem a navrch zde měla auta. Navíc jsme svou existencí sníili počet aut ve městě, dodává Horák.