Na výřezu černobílé fotografie si panenka Barbie svléká aty. Ken v uniformě, s pukou pověenou přes rameno, se na ni usmívá svým věčným, plastovým úsměvem. Dalí panenky v okolí si zjevně hrají na znásilnění. Situace, ve které se hračky ocitly, je opatřena legendou: "atec, červen 1945".
Pomocí panenek zrekonstruoval masakry
I dalí fotografie prezentované v prostorách galerie Artwall ukazují podobně situace. "Výstava Lukáe Houdka nazvaná Umění zabíjet se věnuje problematice vysídlení českých Němců po skončení 2. světové války. Umělec vytvořil soubor fotografií, na kterých pomocí panenek zrekonstruoval některé případy masakrů a mučení německého civilního obyvatelstva," upřesňuje Markéta Dolejová, koordinátorka a spolukurátorka projektu.
Luká Houdek při rekonstrukcích vycházel z archivních dokumentů, historických analýz, dobových materiálů a výpovědí pamětníků, které dále rozvíjel a vizuálně upravoval. Jeho svébytné rekonstrukce se vak zakládají na skutečných událostech. Výstava je rozdělena do dvou částí: V galerii Artwall je vystaveno sedm výřezů fotografií, jejich kompletní soubor, čítající 25 snímků, je současně k vidění v přízemí budovy Národní technické knihovny.
Čei se uznání nepříjemných historických faktů brání
Téma vysídlení českých Němců a uznání vlastní odpovědnosti za poválečné zločiny je nadále pro značnou část veřejnosti tabu. "Na rozdíl od německého prostředí, které u několik desítek let prochází kontinuální reflexí vlastní minulosti, se české prostředí, podobně jako to slovenské, uznání nepříjemných historických faktů brání," říká k projektu Lenka Kukurová, spolukurátorka výstavy.
Výstava je sérií 25 fotografií, které jsou rekonstrukcí vybraných masakrů německého civilního obyvatelstva v Česku roku 1945. V galerii Artwall bude k vidění od 7. února do 27. března. Na specifickém venkovním prostoru galerie Artwall (nábřeí Edvarda Benee a nábřeí Kapitána Jaroe) budou představeny velkoformátové výřezy 7 fotografií.