Cestovní kanceláře letos totiž hlásí rekordní prodeje, a to i mimo sezonu. „Páry, které nemají děti nebo mají děti malé, zatím školou nepovinné, a mohou tak cestovat jindy než v červenci a srpnu, nebo ti, kdo si léto chtějí jenom prodloužit, objevili výhody letní dovolené mimo dva hlavní prázdninové měsíce,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.
Dovolená mimo sezonu má řadu výhod. Moře je v září prohřáté, pláže nejsou přeplněné a zájezdy i méně stojí. Turisté však podle cestovních kanceláří ušetří také přímo v letovisku. „Například se můžete setkat s jevem, že v restauracích používají dva jídelní lístky: s cenami na hlavní sezonu a pak mimosezonní. Rovněž můžete narazit častěji na různé druhy akcí jako například pizza 1+1 zdarma,“ říká Jana Hájíčková, manažerka komunikace CK Neckermann.
Jan Bezděk z cestovní kanceláře Fischer vysvětluje větší zájem o zájezdy mimo sezony ještě jinak. „Lidé jsou na tom dobře a na dovolenou jezdí častěji. Například k moři jedou nejprve na začátku prázdnin a pak v září znovu,“ říká Bezděk. Podle něj dovolenou v září a v červnu vyhledávají zejména senioři. „Všude je méně lidí a to jim vyhovuje,“ vysvětluje Bezděk.
Dovolená mimo sezonu má ale také své nevýhody. Abyste si ji užili, musí vám vyjít počasí. „Například v Bulharsku musíte v červnu počítat s chladnějším mořem, v září pak roste riziko špatného počasí v destinacích, jako je Chorvatsko nebo Zakynthos,“ říká Hájíčková.
Pokud je mimo sezoně špatná obsazenost hotelu, může se také stát, že all inclusive není v takovém rozsahu jako v sezoně hlavní.Trend prodlužování je patrný také v jiných zemích. „V Německu roste poptávka po mimosezonních zájezdech stejně jako po zájezdech v hlavní sezoně. Zajímavostí je, že prodeje jsou mnohem vyšší v sudých letech než v lichých, protože se nehraje mistrovství světa ve fotbale,“ řekl ředitel CK Neckermann Udo Wichert.
V polovině srpna došlo v egyptské Hurghadě k útoku na turisty. Podle cestovních kanceláří to vliv na turismus ale nemá.
„Naši klienti stále poptávají, od útoku v Hurghadě jsme prodali desítky dalších zájezdů,“ potvrzuje Jana Hájíčková, manažerka komunikace cestovní kanceláře Neckermann.
S menším zájmem turistů nemá problém ani řecký Kos, který před pár dny zasáhlo zemětřesení. „Nicméně klienti, kteří mají zájezd zakoupen již delší dobu, a v těchto dnech mají odletět, se často dotazují, zda jejich hotel nebyl poničen a zda jim nehrozí nebezpečí,“ říká Hájíčková.
Podle dřívějších informací českých cestovních kanceláří se řecký ostrov Kos v posledních dvou letech potýkal s propadem zájmu kvůli problémům s uprchlíky, ale dokázal se nejrychleji vzpamatovat. Počty rezervací na léto tam meziročně stouply na několikanásobek.