Dá se říci, že jste podřipský patriot, žijete tam a začal jste pomáhat zdejšímu pivovaru s designem a webem. To vám místní pivo tolik učarovalo?
Mám rád dobré pivo a Podřipský pivovar se dle mého osobního úsudku řadí k jedněm z těch lepších minipivovarů v Čechách. S dobrou partou kamarádů podnikáme pravidelně turistické výlety s cílem dorazit do určitého minipivovaru a tam výlet mnohdy s více než dvaceti kilometry v nohách zakončíme jakousi odbornou degustací místního piva. Mnozí mají znalosti světového formátu, neboť pravidelně jezdí na několikadenní zájezdy po celé Evropě, o pivu se diskutuje, čte, chválí i kritizuje… podporujeme i mnoho akcí s tím spojených. Bohužel momentálně je to vše těžší, ale v rámci možností naše turistické aktivity stále fungují.
Co je na Podřipsku tak čarovné, že jste se tam rozhodl žít? Dlouho jste žil ve Švýcarsku. Jaká cesta vás tam zavedla?
Vyrostl jsem v Praze na Vinohradech, v epicentru osudového dějství pražského jara. Byl jsem členem oddílu Hoši od Bobří řeky, který vedl sám Jaroslav Foglar zvaný Jestřáb. Asi díky němu jsem získal vztah k přírodě při pravidelných nedělních výletech do okolí Prahy. Jednou jsme jeli do Veltrus a já tam poprvé zdálky spatřil majestátní Říp, který jsem znal jen z učebnic. Jeho útvar mě fascinoval. V roce 1986 jsem odešel za tátou do Švýcarska a zůstal tam na dlouhých třicet let. A důvod? Prostě jsem tady za tehdejšího režimu neviděl pro sebe žádnou budoucnost. Táhlo mě to do světa. Ve Švýcarsku jsem vystudoval obor grafického designu při uměleckoprůmyslové škole v Basileji a dodnes se touto činností s vášní zabývám. Rodinné důvody, ale i původní identita mě přivedly zpět do Čech. Táhlo mě to za Prahu a okolí Řípu mi přišlo příhodné, a tak jsem tu s rodinou zakotvil. Jeho nezvyklou formu prakticky každý den vidím a stále mě fascinuje. Má něco magického.
Stejně jako zdejší pivo! Podřipskému pivovaru jste navrhl nový design etiket, stránek a vůbec identity. Jak náročná je to práce a co všechno obnáší?
Jeden můj dobrý kamarád z pivních turistů mě do Podřipského pivovaru zavedl na jednom z výletů. Neměl jsem tušení, že kousek ode mne existuje. Začal jsem si tam posléze jezdit pro pivo a krátce nato se seznámil s majitelem Alešem Lípou. Jejich tehdejší pivní etikety a identita mě přišly málo výrazné. Udělal jsem pár návrhů a k mému údivu se jim to líbilo. Dohodli jsme se na spolupráci a já s nimi, a především panem Jaroslavem Veselým, sládkem a zetěm majitele pivovaru, začal vypracovávat koncept a barevnost pro více než dvacet druhů piv, která se průběžně za rok vaří. Říp jsem do etikety symbolicky zaintegroval. Navrhl a vypracoval jsem i nové logo v trojjazyčném provedení. Celý projekt byl poměrně srdeční záležitost, a tak jsem nad rámec rozpočtu vypracoval i německou webovou stránku Ripbergbier.eu a e-shop Craftpivo.cz. Měl jsem pocit, že mé marketingové aktivity posunou pivovar do jiné dimenze, jenže jsem jaksi opomenul, že tyto ambice nejsou vlastně nutné. Dobré pivo se prodává stejně tak dobře i v době krize.
Dokonce jste pro pivovar navrhl název nového piva typu APA, které odkazuje na Elvise, proč?
Ano, byla to jedna z marketingových strategií a chtěl jsem tady navázat na svůj v mládí kreslený komiks o vzestupu Elvise Presleyho, jehož muzika mne v době puberty fascinovala.
44 let od smrti krále rokenrolu
|
Kde se ta fascinace vzala?
Moje maminka mě asi tak ve dvanácti letech vzala do kina na životopisný film o Elvisovi v podání herce Kurta Russella a na příštích dvacet let bylo, jasné čím budu. Rockovou hvězdou! Tehdy se sice poslouchala muzika osmdesátých let, ale já prostě ujížděl na Elvisovi. Proto jsem také začal zpívat a skládat písničky. Jednu dobu to bylo poměrně ambiciózní, ale pak jsem prozřel a pochopil, že ze mě muzikant už nebude. Rozhodl jsem se scénář pro komiks z dětských let s menšími zásahy použít a nechat jej profesionálně nakreslit kreslířem, panem Romanem Kliským, na čemž nyní spolupracujeme. Je to dvoustránkový komiks ve formátu A4 a má mladší generaci Elvise představit a těm starším připomenout v kompaktním rychlopříběhu jeho velkolepý vzestup a slávu.
Jaká je vaše profese? Kde ještě můžeme vidět vaši práci?
Mimo grafiku se zabývám překlady do němčiny, což mě velice baví. Započal jsem s pracemi na dlouhodobém projektu pro jeden úspěšný český e-shop v potravinářském odvětví, který chce vstoupit mimo jiné i na západní trh do německy mluvících zemí. Adaptace v němčině by měla být tak zdařilá, aby koncový zákazník zprvu nepoznal, že se jedná o firmu z ciziny. Přestože česká firma vykazuje vynikající výsledky a dle našeho průzkumu na tamějším trhu může svými inovacemi velice dobře konkurovat, lze předsudky zřejmě předem očekávat. Proto je mým úkolem převtělení vytvořit co nejméně nápadné, firmu uvést na jeden z největších evropských trhů a posléze tam uspět a setrvat. Těší mě být u zrodu něčeho tak ambiciózního.
Těšíte se, až si v klidu pod Řípem dáte pivo?
Momentálně je stále trochu sci-fi sednout si v klidu s vícero přáteli k jednomu stolu, popíjet lahodné pivo, ať už to je pod Řípem, nebo někde jinde. Shodli jsme se na tom, že Podřipský minipivovar je na dobré cestě a zmíněnou akci s APA pivem a odkazem na Elvise možná využije jiný minipivovar. Ani se nevylučuje, že tuto marketingovou akci použije případně i jiné odvětví, než je pivovarnictví. Vedou se jednání na vícero frontách. A pokud to situace povolí, chtěli bychom o víkendu před 16. srpnem 2021 uspořádat akci s dobrou rokenrolovou muzikou a vzpomínkou jubilea úmrtí krále rokenrolu. Sledujte novinky na webu Craftpivo.cz a přihlaste se newsletteru.