metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 22 °C

Neděle 1. října 2023. Svátek má Igor
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Škodí to přírodě a lidem? To nechci! Češi dávají stále přednost zboží, které je „poctivé“

  5:28
Nezajímá nás jenom složení potravin. Jestli je tam moc „éček“, soli a dalších umělých přísad. Češi si například stále více všímají označení, které jim udává, zda se potravina či věc nevyrobila tak, aby trpěla příroda nebo klima, případně jestli například tričko nešily někde v pralesní manufaktuře děti.

Momentálně se tento trend projevuje v Česku ve spotřebě kávy. Kupujeme stále více balíčků kávy nebo kakaa s modro-zelenou značkou Fairtrade, případně si dáváme nápoj tam, kde ho z férové kávy připravují. U těchto dvou druhů zboží zaznamenávají obchodníci nejvyšší procenta růstu prodejů.

U kakaa se zájem zákazníků v roce 2021 zvýšil o téměř dvě třetiny. Bodovala ale i fairtradová káva. Jak spočítala organizace Fairtrade Česko a Slovensko, v přepočtu na šálky jich každý obyvatel naší země loni vypil patnáct. V porovnání s rokem 2020 poskočil tento údaj dokonce o čtyři kávy na hlavu za rok.

Fairtrade káva

1326 tun fairtradové kávy se loni prodalo na českém trhu. Jedná se o hmotnost zrn ještě před pražením. Po pražení to představuje 946,5 tuny zrnkové kávy.

3,4 to je podíl na spotřebě fairtradové kávy v procentech na celém českém trhu s kávou. 

Lidé překvapivě utrácejí za „poctivé“ výrobky, i když je v ceně započten příplatek. Ten třeba umožňuje pěstitelům vyplácet vyšší mzdy dospělým a nezaměstnávat děti, které tím jinak vylepšují rodinné rozpočty v chudých zemích.

„Systém Fairtrade ale neřeší jen sociální, pracovní a ekonomické problémy pěstitelů. Všímá si i otázek životního prostředí,“ připomíná Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.

Pěstitelům dává možnost investovat do preventivních opatření. Ta zamezují oteplování zemského klimatu a šetří přírodu. „Pěstitelé zapojení do systému díky Fairtrade využívají nové odrůdy, učí se pracovat s vodními zdroji nebo diverzifikují plodiny,“ říká Kadaně.

Se značkou Fairtrade (viz box) se lidé setkají také u bavlněných výrobků. V Česku se jich ročně prodává více než dvě stě tun. Přibližně tři roky se už do Česka také dovážejí poctivě pěstované banány a květiny. Jenom řezaných kytek se od předloňska v Česku prodalo téměř 3,2 milionu kusů. U banánů se jedná v Česku a na Slovensku za rok 2021 o téměř 700 tun.

Jak zjistila letos v březnu společnost Median, povědomí o značce Fairtrade má 66 procent českých spotřebitelů, detailní informace má 39 procent lidí. 

Co je Fairtrade

  • Fair Trade (FT) je ochranná známka označující výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentání standardy Fairtrade International.
  • První prodejna Fair Trade otevřela v roce 1958 v USA.
  • Celosvětově pokrývá FT jen jedno procento obchodu.
  • Evropa se na prodejích podílí 70 procenty.

Komentáře

Hlavní zprávy

Smíchovský fenomén. Ani pivovar, ani feťáci. Ale lávka, pro lidi je to nostalgie

PRAHA? AHA!
vydáno 1. října 2023  11:19

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek

Česká mapa kávy je pestrá, ale nejčastěji pijeme dva druhy. Stále žije také „turek“

vydáno 1. října 2023  6:34

Právě dnes můžete oslavit Světový den kávy. Češi v posledních letech zkonzumují podle zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) necelých dva a půl...  celý článek

Komerční sdělení

Raiffeisenbank financuje skupině Winning Group akviziční příležitosti v Německu

vydáno 1. října 2023

Raiffeisenbank úspěšně poskytuje finanční podporu skupině Winning Group při strategických akvizicích německých společností z automobilového odvětví.   celý článek

V USA se mi líbila otevřenost, v Česku miluji kulturu, říká dcera legendárního hokejisty

vydáno 30. září 2023  5:26

Zpěvačka Dominika Hašková, známá z mezinárodní kapely We Are Domi, prožila dětství s rodinou v Severní Americe, pak strávila několik let v Česku a vydala...  celý článek