metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 19 °C

Středa 9. října 2024. Svátek má Štefan, Sára

Škodí to přírodě a lidem? To nechci! Češi dávají stále přednost zboží, které je „poctivé“

  5:28
Nezajímá nás jenom složení potravin. Jestli je tam moc „éček“, soli a dalších umělých přísad. Češi si například stále více všímají označení, které jim udává, zda se potravina či věc nevyrobila tak, aby trpěla příroda nebo klima, případně jestli například tričko nešily někde v pralesní manufaktuře děti.
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Momentálně se tento trend projevuje v Česku ve spotřebě kávy. Kupujeme stále více balíčků kávy nebo kakaa s modro-zelenou značkou Fairtrade, případně si dáváme nápoj tam, kde ho z férové kávy připravují. U těchto dvou druhů zboží zaznamenávají obchodníci nejvyšší procenta růstu prodejů.

U kakaa se zájem zákazníků v roce 2021 zvýšil o téměř dvě třetiny. Bodovala ale i fairtradová káva. Jak spočítala organizace Fairtrade Česko a Slovensko, v přepočtu na šálky jich každý obyvatel naší země loni vypil patnáct. V porovnání s rokem 2020 poskočil tento údaj dokonce o čtyři kávy na hlavu za rok.

Fairtrade káva

1326 tun fairtradové kávy se loni prodalo na českém trhu. Jedná se o hmotnost zrn ještě před pražením. Po pražení to představuje 946,5 tuny zrnkové kávy.

3,4 to je podíl na spotřebě fairtradové kávy v procentech na celém českém trhu s kávou. 

Lidé překvapivě utrácejí za „poctivé“ výrobky, i když je v ceně započten příplatek. Ten třeba umožňuje pěstitelům vyplácet vyšší mzdy dospělým a nezaměstnávat děti, které tím jinak vylepšují rodinné rozpočty v chudých zemích.

„Systém Fairtrade ale neřeší jen sociální, pracovní a ekonomické problémy pěstitelů. Všímá si i otázek životního prostředí,“ připomíná Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.

Pěstitelům dává možnost investovat do preventivních opatření. Ta zamezují oteplování zemského klimatu a šetří přírodu. „Pěstitelé zapojení do systému díky Fairtrade využívají nové odrůdy, učí se pracovat s vodními zdroji nebo diverzifikují plodiny,“ říká Kadaně.

Se značkou Fairtrade (viz box) se lidé setkají také u bavlněných výrobků. V Česku se jich ročně prodává více než dvě stě tun. Přibližně tři roky se už do Česka také dovážejí poctivě pěstované banány a květiny. Jenom řezaných kytek se od předloňska v Česku prodalo téměř 3,2 milionu kusů. U banánů se jedná v Česku a na Slovensku za rok 2021 o téměř 700 tun.

Jak zjistila letos v březnu společnost Median, povědomí o značce Fairtrade má 66 procent českých spotřebitelů, detailní informace má 39 procent lidí. 

Co je Fairtrade

  • Fair Trade (FT) je ochranná známka označující výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentání standardy Fairtrade International.
  • První prodejna Fair Trade otevřela v roce 1958 v USA.
  • Celosvětově pokrývá FT jen jedno procento obchodu.
  • Evropa se na prodejích podílí 70 procenty.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Wim Hof nemá žádnou metodu. A pokud myslíte, že ano, tak mi ji ukažte, tvrdí otužilec Mattuš

vydáno 8. října 2024  18:00

Wim Hof, popularizátor otužování a uctívaný guru, má problém. Vyplavalo na něj nařčení z násilností. Deník Metro oslovil muže, který má do zákulisí...  celý článek

Konec polyesteru. Dopravní podnik testuje mezi Pražany nové vylepšené uniformy

vydáno 8. října 2024  16:00

Zaměstnanci pražského dopravního podniku nafasovali zkušební sady nových uniforem. Proč na nich převládá modrá barva? Řidičky a řidiči autobusů a...  celý článek

Senioři a virtuální realita? Díky ní mohou být jeden den v Itálii, druhý na Tenerife

vydáno 8. října 2024  13:00

Možná spojení moderních technologií a seniorů může znít poněkud nevšedně, společnost Kaleido se ale tento stereotyp snaží bořit každým dnem. Firma využívá...  celý článek

Co s načatým životem? Budeme totiž žít o dvacet let déle než naši předci

vydáno 8. října 2024  5:00

Co lze stihnout za jeden lidský věk? Někdo říká, že záleží na intenzitě, jiný, že záleží na tom, kolik roků tady jsme. V letech 2015 až 2016 se dožilo v...  celý článek