Přestaňte pít alespoň na měsíc. Když přišla Liga otevřených mužů před devíti lety s výzvou, aby pánové přestali popíjet, málokdo tušil, že se letos propracuje akce k již svému desátému ročníku. Přesto jí většina lidí úspěšně odolává.
Český styl
|
Olympijští šampioni ze srdce Evropy
Pokud by byla konzumace alkoholu olympijskou disciplínou, vozili bychom co čtyři roky, když ne medaile, tak alespoň rozšířené pódium. Podle předního českého adiktologa Michala Miovského jsme v první světové pětce. „Alkoholovou kulturou je střední Evropa prostoupena,“ tvrdí Miovský, přednosta 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Působí současně ve známé instituci u Apolináře. Tam totiž před šestašedesáti lety vznikla první záchytná stanice na světě a kde nyní sídlí adiktologická klinika.
Osvětové kampaně se v poválečném období objevovaly průběžně a většinou s minimálním dopadem na spotřebu alkoholu. Suchej únor se tak stal zatím nejdelší a nejpropracovanější propagací střízlivosti. „Významnou novinkou letošního ročníku je průvodce pro nezávislé firmy,“ prozrazuje Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor.
Takové to „malé“ domácí popíjení
Novinka má pomoci firmám budovat zdravé a podpůrné prostředí pro své zaměstnance. Zvláště poslední dva roky totiž pandemie vytvořila pro tu část zaměstnanců, kteří s menšími přestávkami pracují ve vzdáleném režimu home office, přímo „ideální“ podmínky pro návyk na alkohol. Domácí popíjení se pak může, po návratu do normálu, přesunout i na pracoviště. „V průběhu pandemie se viditelně zintenzivnila konzumace alkoholu u těch, kteří rizikově pili již před ní,“ vysvětluje Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví.
Lahev jako pozornost: Tak na to zapomeňte
Suchej únor je proto pro firmy jednou z možností, jak vyjít vstříc i těm, kteří si, byť až po pracovní době, dvě tři skleničky vína nebo pár piv denně neodpustí. „Kolegyně se do nepití zapojují rok co rok a vím, že to opravdu dodržují,“ říká pracovnice jedné z velkých bank, která neuvádí své jméno. Před pár lety dokonce šéf banky prosadil, že jako dárek partnerům, hlavně na konci roku, nebudou posílat tradiční lahve alkoholu. „Naopak se přešlo na pozornosti spojené buď se sportováním, nebo vůbec zdravým životním stylem,“ doplňuje bankovní úřednice. Také už dávno není v nabídce bankovní kantýny ani pivo, sortiment drinků je již dlouhodobě výhradně nealko.
Zaměřit se na firmy a jejich zaměstnance není jen snahou pravidelné únorové abstinování něčím oživit. „Každý sedmý dospělý, kterého v práci potkáme, je potenciálně rizikový konzument,“ uvádí Petr Freimann.
Sušiči versus pijáci
|
Házení hrachu na zeď? Sucháč přece jen získává dušičky
I sebekrásnější kampaň bez praktického dopadu je jen výkřikem do tmy. Suchej únor si pravidelně ověřuje, jak se se zaměřením trefil do myšlení účastníků. Například loni z průzkumu vyšlo, že ze 706 oslovených účastníků uvedla více než polovina, že ubrala v pití nejen v únoru, ale ještě čtyři měsíce po kampani.
Podobné trendy potvrzuje i Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti (NMS). „Kampaň má potenciál snižovat celkovou spotřebu alkoholu v Česku řádově o jednotky procent. Největší dopad má mezi uživateli, kteří pijou jednou až čtyřikrát týdně,“ říká Viktor Mravčík, bývalý šéf NMS a současný ředitel Společnosti Podané ruce.