Ten, kdo se spotřebiče zbavil, ho přitom mohl odvézt do sběrného dvora nebo si při nákupu novějšího přístroje objednat odvoz u prodejce. „Prodávající má povinnost odebírat výrobky s ukončenou životností, samozřejmě podobného typu a použití, které sám prodává,“ připomíná ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Ideální je situace, kdy prodejce dopraví zákazníkovi domů nový výrobek a současně převezme ten starý. Je už pravidlem, že prodávající se předem informují, zda budou po dodání nové ledničky či pračky odebírat i starý spotřebič. „Je vhodné, aby to zákazník předem sdělil, a to i v případě, že nakupuje přes e-shop. Některé internetové obchody nepoužívají ke svozu vysloužilých elektrozařízení stejnou rozvážkovou službu,“ připomíná Hekšová.
Co si ale počít, když se někdo spotřebiče jen zbavuje, a nechce kupovat další? Pokud ho odloží u kontejnerů, nemůže počítat s tím, že ho odpadové služby naloží a odvezou. Nepatří to k jejich povinnostem. „Občas se to u nás stávalo, nakonec jsem to sám odvezl do sběrného dvora, nechtělo se mi platit navíc za odvezení u popelářů,“ říká předseda jednoho společenství vlastníků v Praze-Kunraticích, který si nepřál uvést jméno. „Pak jsme si ale do domu a ke vchodu pořídili kamery a najednou nebylo problém identifikovat obyvatele, který byl líný odvézt pračku nebo televizor do sběrného dvora. Od té doby si to nikdo z našich objektů už nedovolí,“ říká šéf esvéjéčka. Chápe, že ne každý má auto, kam se vejde lednička. Existují ale služby, které odvezou vysloužilý přístroj na své náklady i bez pořizování nového.