Několik desítek elezničních fanouků si dnes v nákladní části elezniční stanice v Olomouci nenechalo ujít monost spatřit pohromadě tři historické vlakové jednotky Pantograf a Tornádo a moderní soupravu RegioPanter, která tyto své předchůdce nahradila na regionálních tratích. Netradiční setkání elektrických vlaků jezdících v barvách ČSD a Českých drah (ČD) bylo uspořádáno u příleitosti ukončení provozu souprav Tornádo, které po tuzemské eleznici jezdily od 70. let minulého století. Na víkend ČD připravily rozloučení s Tornády. Poté jedna souprava zamíří do elezničního depozitáře v Chomutově, větinu zbývajících Tornád čeká serotování. ČTK to řekl mluvčí ČD Petr áhlavský.
"Bylo to jedinečné setkání elektrických jednotek ČSD a ČD pro regionální dopravu, které se u asi nikdy nebude opakovat," komentoval áhlavský příjezd čtyř jednotek Pantograf, Tornádo a RegioPanter do nákladní části nádraí v Olomouci. Historické vlakové soupravy Pantograf a Tornádo stály seřazeny vedle sebe v sousedství nové jednotky RegioPanter. Netradiční kompozici vlaků si ze vech stran fotily desítky nadenců. Někteří si s sebou přinesli i vysoké skládací ebříky, aby z výky pořídili jedinečné snímky. Nad vlakovými soupravami se vznáel dron s fotokamerou.
Sériová výroba elektrických jednotek 460 Tornádo byla v podniku Vagónka Studénka zahájena v roce 1974 a skončila o čtyři roky později. Vyrobeno bylo 43 souprav. Kadá jednotka se skládala ze dvou čelních motorových vozů se čtyřmi hnacími nápravami a trojicí vloených vozů. Celý vlak měl délku 122,5 metru, hmotnost a 294 tun. Souprava Tornádo měla 336 míst k sezení a mohla jet rychlostí a 110 kilometrů za hodinu. "Elektrické jednotky řady 460 jezdily v severních Čechách, zajíděly z Ústí nad Labem a do Prahy, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku a na Slovensku v okolí Koic a krátce také na západě Slovenska v okolí iliny. Poslední linkou s pravidelným nasazením se stala trasa z Olomouce přes Přerov a Hranice na Moravě do Vsetína," uvedl áhlavský.
V sobotu jsou připraveny v okolí Olomouce jízdy soupravy Tornádo opatřené retro nátěrem do Červenky, Prostějova a Přerova. Otevřen bude i místní depozitář ČD Muzea. "Zde se návtěvníci mohou těit na výstavu historických strojů ze sbírek ČD a pro děti bude připravena monost svézt se malou posunovací lokomotivou," podotkl áhlavský. V neděli se vydá muzejní jednotka 460 Tornádo na svou cestu napříč celou Českou republikou. Vyrazí ze Střelné na Vsetínsku a do více ne 500 kilometrů vzdáleného Chomutova, kde bude předána do depozitáře Národního technického muzea. "Projede celou trasu, kde bývaly tyto stroje v pravidelném provozu," dodal áhlavský.