metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 17 °C

Sobota, 18. září 2021. Svátek má Kryštof.

Větší foto
Chůze je nejpřirozenější pohyb. | foto: Profimedia.cz

Pohyb je zdravý i ve vyšším věku. A ani nemusíme lámat rekordy, abychom z něj měli radost

  14:18
Sedět nebo ležet celé dny doma a nehýbat se je pro tělo nepřirozené. Odborníci doporučují seniorům aktivní pohyb.

Ani ve vyšším věku byste se neměli pravidelné pohybové aktivity vzdát. S vyšším věkem samozřejmě přicházejí určité zdravotní omezení, která je třeba respektovat.

„I s onemocněním srdce nebo plic je možné se pravidelně vydat na svižnější vycházku nebo vyjet na kole. Pokud si nejste jistí, zda můžete se svým zdravotním stavem sportovat, poraďte se s ošetřujícím lékařem,“ radí Monika Ballyová z Vo2max Kliniky celostní terapie a sportu.

Kolem padesátého roku života přichází u mnoha lidí zlom, kdy i vlivem hormonálních změn (zejména u žen) dochází k postupnému úbytku množství svalové hmoty a přibývání tkáně tukové. Tento proces je do jisté míry fyziologický, ale jsou s ním spojena zdravotní rizika.

Jaký sport je správný?

  • Výběr pohybové aktivity je individuální. Každý by měl volit takový pohyb, který mu bude přinášet dobrou náladu a radost.
  • Jestliže máte zdravotní omezení, vyhněte se aktivitám, které přinášejí zhoršení stavu nebo zvýšená rizika s ohledem na onemocnění. Poraďte se s lékařem nebo jinými odborníky.
  • Nejuniverzálnější pohybovou aktivitou je chůze. Ideálně svižnější, souvislá alespoň 40 minut. Svižnější znamená do pocitu lehkého zadýchání a lehkého zpocení.
  • Další možností je zdravotní cvičení nebo lehké posilování doma. 

„Nejlepší prevencí je právě pravidelná pohybová aktivita – chůze, cvičení, jízda na kole, přičemž je důležité zařadit i posilování. Nemusíte chodit zrovna do posilovny, existuje mnoho cviků, které lze cvičit doma s vlastní vahou, případně za použití levných pomůcek, jako jsou míče, expandéry či lehké činky. Právě posilování zbrzdí ztrátu svalové hmoty a prospěje i vašemu srdci. Snížíte tím také riziko dalších onemocnění, jako je například ateroskleróza nebo diabetes 2. typu,“ vysvětluje Jan Krulík, odborný fyzioterapeut Rehabilitační kliniky Malvazinky v Praze.

Aktivní způsob života také ovlivňuje psychiku – přináší potěšení a radost, ale i dobrý pocit z toho, že jsem něco dokázal.

„Nemusíme lámat rekordy, abychom měli z pohybu radost a prospívali svému zdraví, za naprosto ideální pohyb pro všechny generace považuji svižnou vzpřímenou chůzi. Je člověku přirozená a zatěžuje všechny svalové skupiny rovnoměrně. Dvakrát denně 20 minut stačí,“ říká Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Chůze jako pohyb je naprosto ideální. Je pro člověka přirozená a má mnoho benefitů. Při správné chůzi posilujeme dolní končetiny, svalstvo lopatek, ramen, šíje a další. Napomáhá prokrvení celého těla a tím i odplavování odpadních látek z tkání a jejich detoxikaci. Jako anaerobní aktivita je ideální pro spalování kalorií a v neposlední řadě má kladný vliv na psychiku a podporu peristaltiky. Příznivě působí proti vzniku křečových žil a urychluje tok lymfy, jelikož aktivní svaly na nohách působí jako pumpa, která čerpá krev i lymfu proti gravitaci zpět k srdci.

Zásadní je hýbat se pravidelně, ne nárazově. Proto je na místě vybírat podle svých zálib, aby vás sport bavil a z pohybu jste si udělali běžnou rutinu. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Politická kampaň je plná lží a „zákroků na penaltu“

vydáno 17. září 2021  14:34

Tématem voleb jsou Andrej Babiš, covid a migrace.  celý článek

Tipy na víkend. Potkat můžete své sousedy nebo vstoupit pod zem

vydáno 17. září 2021  10:57

Deník Metro přináší další tipy na akce, které můžete o víkendu navštívit. Kde strávit čas? Například v českých městech a obcích se už ode dneška koná akce...  celý článek

Hlavu vzhůru! Zamávejte největší vzducholodi světa

vydáno 17. září 2021  8:11

Česko křižuje chlouba hraběte Zeppelina. Sledujte let on-line.  celý článek

Sto kroků do nebe. Tip na rychlý výlet

vydáno 17. září 2021  5:24

Z rozhledny Máminka uvidíte klidně i Krkonoše nebo Šumavu.  celý článek

Vaše fotky z Prahy