metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund
Pohled do stanice Bořislavka | foto: Jiří Junek

Dopravní podnik vypořádal třetinu víceprácí na dostavbě metra A

  14:34
Pražský dopravní podnik od prosince loňského roku vypořádal zhruba třetinu problematických víceprací, které vznikly při stavbě prodloužení metra A do Motola. Zpětně tak uzavřel smlouvy a proplatil práce v hodnotě 620 milionů korun. "Zbývá vypořádat vícepráce za 1,3 miliardy korun, ne všechny dodavateli žádané náklady jsou ale uznatelné," řekl v rozhovoru s generální ředitel Jaroslav Ďuriš.

Stavba prodlouženého úseku metra A z Dejvic do Motola začala v roce 2009 a měla by stát zhruba 22,5 miliardy korun. Stavba by měla být dokončena ještě letos, zprovoznění je plánováno na první čtvrtletí roku 2015. Vícepráce podle Ďuriše vznikly změnami projektu, neznamenají ale nutně prodražení. "Z mého pohledu není žádný závažný důvod, proč by stavba měla mít nějaký závažný problém," doplnil.

Podívejte se do útrob rozestavěného metra

S tím ale nesouhlasí opoziční ODS. Podle předsedy Filipa Humplíka jedná dopravní podnik netransparentně. "Dle dokumentů, které jsem si vyžádal v minulém roce, bylo zcela evidentní, že dopravní podnik nemá kontrolu nad stavbou trasy metra A," řekl. Prokázal to podle něj i interní audit. Chyba ovšem prý není jen na straně investora, ale i v zákoně o veřejných zakázkách, který neumožňuje tak náročné stavby dokončit bez problémů. "Ale tvrdit, že je vše v pořádku, je alibismus," doplnil.

Je srovnání s tunelem Blanka na místě?

Už dřív se objevily informace o tom, že při stavbě metra vznikly podobné potíže s vícepracemi jako v případě problematického tunelu Blanka. Kvůli dluhu, který má Praha vůči staviteli Blanky, firmě Metrostav, se práce zastavily a spor řeší rozhodčí soud.

Nové metro

  • Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
  • Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut.

Ředitel ale přirovnání k Blance odmítá. "Musím kategoricky říct, že prodloužení metra A nerovná se Blanka," uvedl. "Nedochází ani k výraznému zdražení stavby, ani k výraznému prodloužení termínu uvedení do provozu, ani k jiným jakýmkoli závažným nedostatkům, které by stavbu komplikovaly," doplnil. Podle něj nebude problém ani s dočerpáním evropských dotací ve výši 7,5 miliardy korun, které jsou na stavbu vyčleněny. "Zvažovanou dotaci 3,7 miliardy, která měla přijít prostřednictvím ministerstva životního prostředí, se ale na metro získat nepodařilo," řekl Ďuriš.

Kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách loni na podzim ministerstvo dopravy zkrátilo strop pro přidělení evropských dotací na stavbu metra. Podnik se proti tomu odvolal, ale ministerstvo odvolání zamítlo.

Komentáře

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

vydáno 2. května 2024  0:12

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji. Kromě všemožné dopravní infrastruktury putovaly velké sumy...  celý článek

Na Áčko do Motola dotace, na Déčko půjčka. Peníze z EU Praha nedostane ani na okruh

vydáno 2. května 2024  0:12

Více než 115 miliard korun. Tento obří obnos Evropská unie vyplatila hlavnímu městu na dotacích za poslední dvě dekády. Dost na to, aby z těchto peněz...  celý článek

Dotace probudily baťovský areál a vyčistily Bečvu, rozhledny se ale rozpadají

vydáno 2. května 2024  0:12

Za uplynulých dvacet let od vstupu České republiky do Evropské unie dorazily do Zlínského kraje miliardy korun. MF DNES vybrala projekty s největším...  celý článek