Obsazení
|
Nové představení je zdramatizováním novely amerického židovského autora Jerzyho Kosinského, podle něhož v roce 1979 režisér Hal Ashby natočil ceněný snímek s Peterem Sellersem v hlavní roli. Režie dramatizace se ujal končící umělecký šéf vinohradského divadla Martin Stropnický.
Hlavní postavou ztvárňovanou Viktorem Preissem je mentálně retardovaný, asociální zahradník Chancy, který celý život strávil péčí o zahradu svého pána, leč po jeho smrti je nucen opustit svůj dosavadní svět, naplněný jen péčí o zahradu a sledováním televize. Ovšem po smrti svého je nucen opustit domov a zapojit se do nepřátelského chaotického světa.
Ze hry Byl jsem při tom
Zahradník radí prezidentovi USA
Nejbližší reprízy:5. dubna v 19:00 17. dubna v 19:00 25. dubna v 19:00 |
Velmi brzy se stane obětí drobné dopravní nehody, která mu zajistí nové útočiště, neboť v autě, jež ho srazí, sedí bohatá panička, manželka umírajícího ekonoma Bena Randa. Pro ni se Chancy stane v jejím nudném životě po boku starého muže novým a zábavným prvkem, o který se může starat a do kterého se v závěru hry zamiluje. V roli paní Randové se objevuje Veronika Žilková, která zde vypadá skvěle a svým vzhledem připomíná nesmrtelnou Marilyn Monroe.
Ze hry Byl jsem při tom
Chancy, duchem omezený jen na televizní pořady a svou zahrádku, je zapojen do diskusí s Benem či dokonce prezidentem USA na téma ekonomické krize. Sám, netušíce o čem tito dva hovoří, odpoví svými tezemi o zahradničení. Ty jsou chápány jako metafory pro ekonomickou krizi, opěvovány a nakonec aplikovány samotným prezidentem. Řetězcem takovýchto nedopatření se z Chancyho stane uznávaný ekonomický teoretik a posléze i prezident USA. A protože u něj nedojde k žádné změně ani sebemenšímu psychologickému vývoji, po svém nástupu na prezidentské křeslo způsobí jadernou katastrofu.
Divák se baví, protože Chancy je Marťan
Většina hry plyne v duchu komedie, divák se na komediálním principu baví jednak Chancyho prostotou, tak nevědomostí a naivitou jeho společníků. Výrazným komickým prvkem jsou tu také neschopní američtí agenti, snažící se vypátrat Chancyho minulost, jež dojdou k závěru, není-li to náhodou Marťan. Do tragikomické roviny hru snese až smrt jedné z hlavních postav, Bena Randa a jeho majestátní pohřeb. Divák po celou dobu sleduje, jak i prostý člověk nevědomky vítězí nad celou společností, a tuší, že ji co nevidět přivede do záhuby.