metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 20 °C

Pátek 3. května 2024. Svátek má Alexej

Klienti si stěžovali cestovce: Pomoc, v Bulharsku na pláži je až moc Bulharů

  8:00
Zkazila vám cestovka vysněnou dovolenou? Pak se braňte a nárokujte odškodné. Některé stížnosti ze strany klientů, ač vážně myšlené, jsou ale spíše na pěst.
Dovolená (ilustrační foto) | foto: SXC

Moře je moc slané a jídlo v hotelu v Řecku je zase moc řecké. Letní dovolenou si sice chceme užít co to jde, přesto se někdy stane, že realita zůstane za očekáváním a ne vždy za to může naše cestovka. „Pokud už se nějaká reklamace vyskytne, z těchto nejčastěji se týká nekomfortu během letecké přepravy anebo nereálných očekávání klienta,“ říká Pavlína Pešová z Firotour. Ovšem reklamační důvody či stížnosti klientů některých cestovek mnohdy bývají tak absurdní, že jsou předem odsouzeny do koše.

S tímto nejspíš při reklamaci neuspějete

Zde jsou některé příběhy, se kterými se firmy setkaly: „Objednali jsme si zájezd do penzionu No name, ale ubytovali jste nás v úplně jiném penzionu s jiným jménem,“ stěžoval si klient po návštěvě Francie. Jiný klient po dovolené v Bulharsku zase reklamoval, že na pláži bylo mnoho Bulharů.

U "robinzonského pobytu" na ostrově Pašman (jde o atypický produkt jisté CK pro vyznavače absolutní samoty, kteří jsou na týden vysazeni se zásobami v bungalowu na opuštěném chorvatském ostrově) si klient po návratu stěžoval na absenci obchodů, diskoték a zábavy na ostrově. Další klient si zase stěžoval, že měl na pokoji pouhých 16°C. Jako důkaz přiložil fotografii teploměru, na němž bylo dvacet stupňů. Nepříliš nečekaně byly tyto stížnosti zamítnuty.

„Bordel“ na pokojích a málo jídlo je nejčastější reklamací

Ne vždy jsou ale stížnosti neoprávněné. „Řešíme i závažné případy, kdy ke klientovi kvůli otravě z jídla musel být přivolán lékař. Další klient zase za celou dovolenou u moře nemohl vylézt na sluníčko, protože byl na pokoji opakovaně pokousán neznámým hmyzem,“ uvádí Petr Novák ze společnosti Vašenároky.cz, která se zabývá vymáháním odškodného za klienty po cestovních kancelářích.

Podle Jana Osúcha z CK Fischer si lidé nejčastěji stěžují na rozsah all-inclusive stravování, a na čistotu v hotelových pokojích a koupelnách. „Je ale třeba brát v potaz, že většina letních klientů míří do Středomoří, kde si pod pojmem dokonalý úklid přeci jen představují něco trochu jiného než koupelnu z televizní reklamy. Už proto, že tam panuje stabilně vyšší vlhkost a v otevřených hotelových pokojích a apartmánech se lze jen obtížně bránit občasnému výskytu drobného hmyzu,“ říká Osúch, podle kterého se reklamace ale pohybují jen kolem dvou procent, kompenzace bývají nejčastěji v řádu stokorun.

Jak se odškodňuje dovolená?

Reklamovat můžete prakticky cokoliv: jiný než slíbený hotel, hluk během dne i noci, nedostatečný úklid, či špinavou pláž nebo bazén. Například v Německu se k výpočtu výše slev, nebo oškodného za zkaženou dovolenou používá tzv. Frankfurtská tabulka. Každý výše zmíněný „hřích“ (i další), je přesně procentuálně vyjádřen. Například pokud je klient ubytován v jiném, vzdálenějším hotelu, než jaký mu byl nabízen, má nárok na slevu ve výši 10 až 25 procent. Pokud má pokoj plný švábů, sleva je až poloviční.

Tabulka sice není pro české soudy - tedy v případě, že cestovka nechce reklamaci uznat - závazná, může sloužit ale jako dobré vodítko. Čeští klienti se spíše setkávají s takzvaným ITQ (International Travel Quality) kodexem. „Cestovní kanceláře na něj často sami v případě reklamací zájezdů odkazují. Jedná se v podstatě o pojistný produkt, který si může cestovní kancelář sjednat. Kodex je velice podobný jako Frankfurtská tabulka a stanovuje, kolik procent z celkové ceny zájezdu je možné v případě konkrétních vad požadovat. Procentuální výše či rozpětí slev je velice podobné Frankfurtské tabulce, ale samozřejmě lze najít i rozdíly,“ vysvětluje právník Petr Novák.

Několik rad

Nenechte si zkazit dovolenou a braňte se. Nejlépe ještě na místě.

  • Zjistíte-li nedostatky, kontaktujte delegáta CK
  • Spolupracujte při sepisování protokolu
  • Pokud je to možné, nafoťte závady
  • Reklamujte vadu již v průběhu dovolené
Autor: Tomáš Belica Metro.cz

Hlavní zprávy

Světový den filmové legendy Star Wars se blíží. Ve hře je pro soutěžící tisíc dolarů

vydáno 2. května 2024  18:58

Co kdyby vám někdo řekl, že dostanete pětadvacet tisíc korun za to, že zhlédnete ságu Star Wars? Má to ovšem malý háček. Šanci na prémii mají ti, kteří...  celý článek

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

vydáno 2. května 2024  18:32,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů, kteří na místo po 17. hodině vyjeli se šestnácti kusy...  celý článek

Nova: Loňský rozsáhlý požár v Žebráku nezpůsobila technická závada, ale člověk

vydáno 2. května 2024  20:09

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie způsobil škodu 1,8 miliardy korun, nebyla technická...  celý článek

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

vydáno 2. května 2024  15:02,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V soupravě nebyli cestující, uvedla Správa železnic. Provoz na...  celý článek