metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Další 2 fotografie v galerii
Leo Express | foto: Jan Krupička

Leo Express je moderní i levný. To druhé ale platí jen pro ty nejrychlejší

  13:21
Už od 137 korun můžete cestovat do Ostravy s novým, v pořadí už třetím vlakovým dopravcem. Podmínkou je ale koupit jízdenku co nejdříve. Leo Express totiž funguje na principu nízkonákladových aerolinek.

Pendolino Českých drah je při cestě z Prahy do Ostravy nejrychlejší. Žluté vlaky Regiojet zase nabízejí nejlepší servis. Šéf třetího vlakového dopravce, společnosti Leo Express, je si toho dobře vědom. "Náš projekt je kombinací těchto dvou světů," říká Leoš Novotný.

Jízdenky se už prodávají. Má to ale malý háček

 Leo Express
Kontaktní a prodejní místo Leo Express na hlavním nádraží v Praze.

Jak budou jezdit

  • Od středy až do zahájení plného provozu bude Leo Express jezdit na lince Praha-Ostrava čtyřikrát denně. Od 9. prosince pak bude spojů šestnáct v obou směrech.
  • Dálkové spoje budou jezdit přes den skoro každé dvě hodiny. První ranní spoj dorazí do Ostravy v 7:35 a do Prahy (kromě neděle) v 7:50.
  • Poslední vlak odjíždí z Prahy na Ostravu v 18:29 a v pátek a v neděli v 20:09. Z Ostravy směrem na Prahu pak poslední vlak vyjíždí v 18:33.
  • Spoje Leo Express budou povinně místenkové.

Cenový systém Leo Express se inspiroval u nízkonákladových aerolinek. Platí tedy, že čím dříve jízdenku zakoupíte, tím levněji můžete jet. Ceny jízdenky z Prahy do Ostravy tak můžete koupit už od 137 korun. Běžné jízdné v ekonomické třídě ale bude přibližně stejně vysoké jako u konkurence, za 290 korun. Levněji můžete jet třeba mimo špičku, o víkendech nebo o svátcích, kdy poptávka kolem poledne je nižší.

Prodej jízdenek firma spustila už dnes a ve zkušebním provozu chce vyjet už příští středu. To má ale jeden háček - Leo Express dosud nemá povolení od Drážního úřadu. To ale Leoše Novotného příliš neznepokojuje. "Drážní úřad požaduje splnit určitá kritéria, a my jsme schopni je do té doby splnit," říká. Firma dodává, že pokud vlaky ve středu nevyjedou, lidé, kteří si již lístky koupili, budou přerezervováni na jiné datum. A pokud budou opravdu hodně naštvaní, dostanou své peníze zpět.

Na co zákazníky lákají?

Společnost zákazníky už teď ujišťuje, že hodlá být nejlepší. Sází totiž především na to, že jako jediný z vlakových dopravců u nás nasazuje hned ze začátku úplně nové vlaky. Jejich černá flotila je od švýcarského výrobce Stadler a bude mít tři třídy: ekonomickou, business a prémiovou. Také ceny ve vyšších třídách budou pohyblivé v závislosti na poptávce. Ceny jízdného v prémiové třídě víceméně kopírují ceny konkurentů pro první třídu, kde rozdíl oproti druhé třídě je asi dvojnásobný.

Podle Novotného ale lístky do prémiové třídy pod pět set korun nepořídíte. Na co tedy lákají? "Budeme jezdit stejně rychle jako pendolino a nabízet nejlepší služby," říká mladý šéf firmy. Standardem bude v černých vlacích připojení k internetu, poslech hudby nebo sledováni filmu. A že někdo nemá notebook nebo chytrý telefon, na kterém by surfoval? Žádný problém, cestující si mohou ve vlaku půjčit tablet.

Dráhy ani Regiojet obavy z konkurenta nemají

Co na cenovou politiku Leo Express říká konkurence? "Neznepokojuje nás to. Některé ceny budou nižší, některé zase naopak vyšší," říká Aleš Ondrůj, mluvčí firmy Student Agency, která žluté vlaky provozuje. Podle něj by Regiojet mohl okamžitě snížit ceny na pouhou korunu. "Nechceme je takto poškozovat," dodává Ondrůj.

Bez obav jsou také České dráhy. "Rád bych připomněl, že ČD nadále nabízejí na této lince nejrychlejší spojení a také spojení s největším počtem zastávek," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj se navíc Leoexpress pohyblivým systémem cen inspiroval právě u drah. "Právě naše společnost zavedla takzvaný dynamický tarif, respektive jeho prvky, již před delší dobou. Nejde tedy na železnici o žádnou novinku," dodává Šťáhlavský.

Komentáře

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

vydáno 2. května 2024  0:12

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji. Kromě všemožné dopravní infrastruktury putovaly velké sumy...  celý článek

Na Áčko do Motola dotace, na Déčko půjčka. Peníze z EU Praha nedostane ani na okruh

vydáno 2. května 2024  0:12

Více než 115 miliard korun. Tento obří obnos Evropská unie vyplatila hlavnímu městu na dotacích za poslední dvě dekády. Dost na to, aby z těchto peněz...  celý článek

Dotace probudily baťovský areál a vyčistily Bečvu, rozhledny se ale rozpadají

vydáno 2. května 2024  0:12

Za uplynulých dvacet let od vstupu České republiky do Evropské unie dorazily do Zlínského kraje miliardy korun. MF DNES vybrala projekty s největším...  celý článek