metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 20. dubna 2024. Svátek má Marcela

Most nad mostem se obyvatelům Hrdlořez nelíbí, bojují proti němu peticí

  18:00
Nad přírodním parkem Smetanka v Praze 9 – Hrdlořezech se má už za pár let tyčit další železniční most. Ten zde má vzniknout nad nyní již existujícím dvojitým přemostěním oblíbeného rekreačního areálu v rámci modernizace traťového úseku mezi Libní a Malešicemi.
Petici proti stavbě lze podepsat i elektronicky na webu e-petice.cz. | foto: HRDLOŘEZSKÁ ZVONIČKA

Stavba, respektive Správa železnic chce v dohledné době získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Proti záměru se však již nyní bouří místní obyvatelé.

„Vznikla i petice, která má za několik týdnů již stovky podpisů. Chystaná stavba ve své navrhované megalomanské podobě způsobí nevratnou devastaci unikátního pražského přírodního parku, naruší stav tohoto cenného území a je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny. Příroda přijde téměř o tři tisíce stromů a bude smýceno tři tisíce metrů čtverečních další zeleně. Navíc ale budou zcela vážně ohroženy i chráněné druhy zvířat a rostlin,“ uvádí autorka petice a místní obyvatelka Leona Hornová.

O novém přemostění, které se má tyčit do výšky až čtyř desítek metrů, se toho zatím moc neví. Místní jsou zmatení také z toho, proč chce Správa železnic most vůbec stavět. V původním záměru byl totiž jako hlavní důvod nutnosti výstavby uveden předpoklad nárůstu nákladní dopravy. To se v nových výpočtech změnilo.

„Ve zprávě, která vznikla pro akustickou studii, je uveden nárůst nákladní dopravy zanedbatelný a zmiňována je naopak doprava osobní,“ dodávají zástupci spolku Hrdlořezská zvonička, kteří se na deník Metro obrátili s tím, že pochybnosti budí také roky neměnný odhadovaný rozpočet přesahující podle petentů dvě miliardy korun. Podle zástupců Správy železnic je projekt ještě v plenkách. Na řadu otázek, které místní kladou, proto ještě nelze s jistotou odpovědět. Financování bude podle nich však řešeno v závěrečných stupních přípravy celého projektu. Výše rozpočtu však údajně rozhodně není neměnná.

„Souhrnný rozpočet podle nejnovější verze dokumentace pro územní rozhodnutí po zapracování připomínek dotčených orgánů činí necelé dvě a půl miliardy korun. Případné zvýšení se neodrazí v realizaci projektu, rozpočet je průběžně aktualizován dle platných cenových soustav,“ uvádějí zástupci Správy železnic. Stejně tak podle jejich mínění není pravda, že dojde k devastaci přírody v takovém rozsahu, jak uvádějí petenti. Správa se také v minulosti ohrazovala proti kritice faktu, že chce trať v budoucnu rozšířit o třetí kolej.

„Hlavní smysl nového úseku spočívá v tom, že je možné vůči sobě nekolizně provozovat vlaky z Prahy hlavního nádraží a Masarykova nádraží, do Prahy-Běchovic, Prahy-Holešovic a Prahy-Malešic. Tříkolejný úsek sám o sobě nejenže řeší jinak neřešitelnou nedostatečnou kapacitu stanice Praha-Libeň, kde se bez přesmyku ruší po směru a protisměrně jízdní cesty, ale zvyšuje samotnou kapacitu úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice. Ten je dnes kompletně jednokolejný a výhledovému rozsahu nedostačující,“ vysvětluje Správa.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek