metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 22 °C

Pondělí 25. září 2023. Svátek má Zlata
Tenhle nový Pražák je převlečený Plzeňák. | foto: ROPID

Nový trolejbus je pro řadu fandů zklamáním

  14:34
Na linku 58 vyrazil dopravní prostředek o víkendu.

První trolejbus, který je čistě v majetku pražského dopravního podniku, vyjel do ulic hlavního města. Poprvé po šedesáti letech! S atrakcí se mohou zájemci setkávat každou sobotu mezi Palmovkou a Letňany, a to jednou za hodinu.

Podle reakcí řady fanoušků hromadné dopravy to však není důvod k bouchání šampusu. Po zhruba pěti letech testovacího provozu totiž čekali mnohem víc. „Pozor, ten jízdní řád má pouze informativní charakter. Takže to vlastně není jízdní řád, ale spíše plán pravděpodobných spojů. To bohužel jasně hovoří o důležitosti takové linky,“ píše na Facebooku dopravního podniku Vladimír Faltus.

Živo je kolem trolejbusu také na Facebooku organizátora dopravy. Podle uživatele Milana Kasimíra je po pěti letech testovacího provozu jeden jediný trolejbus pro Pražany jako plivnutí do moře. „Ten rozsah provozu je opravdu k pláči,“ souhlasí s ním na Facebooku Ropidu Vladimír Saslík.

Pomáhá mu diesel
Nový Trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus v barvách dopravního podniku není tak úplně nový. Dopravní podnik ho koupil letos v květnu od Plzeňských městských dopravních podniků a následně ho přemaloval. Vůz byl pak vyroben před patnácti lety. Podle Jana Barchánka, jenž má u dopravce na starost provoz autobusů, je však na trolejbus i nadále nutno pohlížet spíše jako na výcvikové vozidlo primárně určení ke školení řidičů a technického personálu. „Na rozdíl od ostatních trolejbusů, které byly dosud testovány na lince 58, je Škoda 24 Tr pro jízdu mimo trolejové vedení vybavena pomocným dieselovým hnacím agregátem. Kromě výuky a výcviku bude trolejbus sloužit k pokračování testů na drážní infrastruktuře a dalším technologickým účelům, jako je například odstraňování případné námrazy na trolejích,“ vysvětluje Barchánek.

Jezdí skoro tři roky
Trolejbusový provoz byl v Praze oficiálně obnoven 15. října 2017 na první trati v Prosecké ulici, symbolicky 45 let po ukončení trolejbusového provozu na území hlavního města. Nová trolejbusová trať mezi terminály Palmovka a Letňany má pět kilometrů, přičemž trolejbusové vedení bylo vybudováno v délce 1,6 kilometru od Palmovky po konec stoupání v Prosecké ulici. Po zkouškách a provozu bez cestujících i s nimi vznikla před dvěma lety pravidelná linka 58, která doplňuje souběžnou autobusovou linku 140 vedoucí dále do Čakovic a Miškovic. 

Dopravní podnik chystá také elektrifikaci autobusových linek 140 a 119 systémem takzvaného dynamického nabíjení. Pro linku 119 pak plánuje nakoupit dvacítku velkokapacitních tříčlánkových až 25 metrů dlouhých bateriových trolejbusů a pro linku 140 celkem patnáct kloubových osmnáct metrů dlouhých bateriových trolejbusů. Oba tendry na nákup vozidel chce dopravce vypsat ještě letos. Zahájení provozu nových trolejbusů na obou linkách DPP předpokládá na přelomu let 2022 a 2023. „V Minsku jich jezdí tisíc, a to je město dvojnásob větší než Praha,“ porovnává na Facebooku dopravního podniku uživatel Pavel Kočičák.

Komentáře

Hlavní zprávy

Antivirus proti dezinformacím? Snaží se o něj jeden nový český projekt

vydáno 25. září 2023  17:00

Důvěřuj, ale prověřuj. Známé přísloví, které se v současnosti stává každodenní záležitostí. Informací je už moc a vyznat se v nich je někdy nad lidské...  celý článek

Elektromobily už nejsou jen do města, ujedou až 700 kilometrů

vydáno 25. září 2023  13:19

Auto s plně elektrickým pohonem je na popojíždění po městě. Na pendlování mezi kanceláří, školou, obchoďákem (pokud má zrovna parkoviště s dobíječkou) …...  celý článek

Jde o to dětem porozumět, ne jen popsat chování, říká vědkyně, která se zabývá čtením

vydáno 25. září 2023  11:30

V pětiletém výzkumném projektu bude Anežka Kuzmičová zkoumat vztah dětí k informacím a čtení literatury faktu. Stala se tak vůbec první držitelkou...  celý článek

Sedm z deseti Pražanů považuje auta za problém. Vadí jim zácpy a trable s parkováním

vydáno 25. září 2023  6:14

Rovných sedmdesát procent obyvatel Prahy považuje „nadměrnou závislost na automobilech“ za významný problém svého města. Vyplývá to z dat získaných z...  celý článek