Yeseul Lee si 22. srpna před devátou hodinou večer objednala v kavárně mezinárodního řetězce Starbucks u Staroměstského orloje kávu. Namísto uklidňujícího šálku na ni však čekal velmi nepříjemný zážitek. Mladík, který ji obsluhoval, se jí nezeptal na jméno, jak je v těchto kavárnách zvykem. „Prostě něco napsal na kelímek a začal se spolu se svými kolegy hihňat,“ stěžovala si o den později na oficiální stránce kavárny na Facebooku.
Zaměstnanec: Nic špatného jsem neudělal
Čekání na kávu neukončilo obvyklé zavolání jménem, ale obsluha ji podala objednaný nápoj se slovy: „To je pro vás, madam.“ Jelikož celá situace přišla Yeseul Lee podezřelá, vyhledala si slovo napsané na šálku namísto jejího jména ve slovníku. Jaké bylo její překvapení, když zjistila, že ji obsluha pojmenovala potupnou zkomoleninou slova šourek. Požádala zaměstnance, který slovo napsal, aby se jí omluvil, ale ten odvětil, že neudělal nic špatného.
„Když jsem si kelímek vyfotila, přišel k mému stolu a řekl, že to nebyla moje káva. Vzal mi ji a přinesl mi novou,“ popsala incident Jihokorejka. Znovu prý obsluhu požádala o omluvu, ale té se nedočkala. Podle jejích slov se jedná o zřejmý rasismus a sexuální obtěžování. Posměšný text měl podle ní na svědomí zaměstnanec jménem Kuba. Poškozenou zákaznici rozčílil rovněž fakt, že se na její účet bavili i další pracovníci kavárny a nikdo se jí nezastal.
Jihokorejci sdílí odstrašující příklad české pohostinnosti
„Je to nechutné a celý incident mě nesmírně urazil,“ vzkázala Yeseul Lee českému zastoupení kavárny. Její dopis a celý příběh se však velmi rychle objevil i na jihokorejských stránkách a po zdejších serverech a sociálních sítích nyní živelně putuje coby odstrašující příklad české pohostinnosti. „Nikdy už by se nic takového nemělo přihodit někomu dalšímu,“ uzavřela Jihokorejka své vyprávění s tím, že žádá upřímnou omluvu od českého zastoupení kavárny Starbucks.
Na incident opakovaně upozorňují na Facebooku nejen Jihokorejci, kteří dávají najevo své znechucení nad chováním obsluhy, ale třeba i Češi, kteří se o případu dočetli na zahraničních webech. „Jsem v Koreji a až sem se ke mně dostal článek o tom, jak se vaši zaměstnanci na pobočce na Staroměstském náměstí chovají rasisticky k asijským (korejským) zákazníkům. Na korejském internetu právě teď koluje již virální článek dokumentující nepřípustné chování několika zaměstnanců,“ napsal na facebookovou stránku Starbucks Česká republika Lukáš Kubík
Špatná reklama pro Česko se šíří korejskými sítěmi
Zkomolenina slova šourek v anglickém přepisu výslovnosti je podle něj jen snahou příliš na sebe neupozornit a zároveň jde podle něj o chabý způsob, jak se z případných problémů vymluvit. „Článek této zklamané zákaznice se nachází na hlavním webovém portálu v Koreji, který má mnohonásobně větší čtenost než všechna česká média. Rasistický a naprosto neprofesionální přístup zaměstnanců Starbucksu nejenom kazí jméno firmě, ale i České republice,“ uzavřel svůj vzkaz.
Omluva na sebe nenechala dlouho čekat. České zastoupení kavárny požádalo prostřednictvím Facebooku Jihokorejku o přímý kontakt, aby se ji mohlo omluvit a zjednat v celé věci nápravu. Na opakovanou kritiku dalších zákazníků pak přispěchal řetězec s veřejnou omluvou. „Starbucks velmi lituje jednání jednoho ze svých baristů. Tato událost v žádném případě nereflektuje oficiální postoj společnosti a s okamžitou platností byla podniknuta vnitřní opatření, aby již k podobným situacím v budoucnu nedošlo,“ slíbila firma na sociální síti. „Rádi bychom vyjádřili upřímnou omluvu dané zákaznici za její nepříjemný zážitek. Již jsme s ní v přímém kontaktu, abychom celou situaci napravili,“ uzavřelo zastoupení firmy vyjádření na Facebooku.
Poškozená zákaznice omluvu přijala
České vedení kavárny nakonec dostalo příležitost omluvit se ženě rovněž osobně. „Zákaznici jsme kontaktovali a setkali se s ní, protože byla stále v Česku. Během návštěvy jsme se jí samozřejmě ještě jednou upřímně omluvili, včetně baristů, kteří ji obsluhovali, a ona naši omluvu přijala,“ řekla Metru mediální zástupkyně společnosti Starbucks Česká republika Tereza Procházková.
To webu Metro.cz potvrdila i samotná Yeseul Lee. „Dočkala jsem se veřejné omluvy. Dva manažery doprovodili tři zaměstnanci, kteří v kavárně pracovali tu noc. Ti se mi upřímně omluvili a ujistili mě, že se nic takového už nebude opakovat,“ svěřila se Metru jihokorejská zákaznice. Jejich omluvu prý přijala, a protože se jí zdála upřímná, odmítla jakoukoli materiální kompenzaci.