Hlavní postavou filmu Mistr je psychicky narušený mariňák Freddie Quell (Joaquin Phoenix), který své démony utápí v podivných alkoholových cloumácích. Sexuálně frustrovaný rozervanec si nedokáže udržet práci, reaguje afektovaně a není schopen nějakého hlubšího vztahu. Shodou okolností se ale jeho dráha zkříží s Lancasterem Doddem (Philip Seymour Hoffman), charismatickým vůdcem sekty, která si říká Zdroj. Ten své ovečky včetně své početné rodiny přesvědčuje o tom, že nalezl lék na to, jak se zbavit všeho negativního a být smířený sám se sebou.
Labilní Freddie se pro něj stane ideálním objektem, na kterém může pomocí kombinace různých sektářských či alternativních technik dokázat, že jeho metoda funguje. Ač jsou na první pohled zcela protikladní, v průběhu času se mezi nimi vytvoří silné pouto, oběma totiž něco chybí. Dodda fascinuje Quellova volnost a nezařazenost (jíž není sám schopen). Rozháraný Quell naopak touží po alespoň nějaké jistotě.
Režisér a scenárista Paul Thomas Anderson (Magnolia, Až na krev) zasadil své skličující drama o různých formách manipulace do doby plné tápání, ale i velkých očekávání po konci druhé světové války. Neklid vyvolává už způsob, jímž Anderson vypráví: mnoho nejednoznačných scén, nedořečeností, flashbacků. Vykreslení určité nálady pomocí několika pečlivě zřetězených záběrů je u něj mnohdy výmluvnější než dialog. Na nejednoznačném a znepokojujícím vyznění filmu má velký podíl i enervující hudba Jonnyho Greenwooda a v neposlední řadě i mimořádný – téměř až na hranici psychických a fyzických možností – výkon Joaquina Phoenixe v roli labilního a nevypočitatelného Quella.
MistrHodnocení: 5/5
|