metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 21 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Dalších 20 fotografií v galerii
Takto se staví metro ve Finsku. | foto: Metrostav

Rozhovor: Stavíme metro ve Finsku. S trhavinami to jde rychle

  12:46
Desítky Čechů nyní razí tunely ve Skandinávii. Finové totiž prodlužují metro pod městy Helsinky a Espoo. "Stavíme zhruba 1,3 kilometru dlouhý úsek dvojice tunelů pojmenovaný podle ostrova Karhusaari. Je sice relativně krátký, zato nesmírně náročný, zhruba padesát procent trasy totiž vede pod mořem," popisuje vedoucí projektu Václav Pavlovský z Metrostavu.

Václav Pavlovský

Jak je náročné razit tunely pod mořem? Zaplavilo vám již tunel moře?
Ne, to by byla katastrofa. Pracujeme tak, abychom tomuto riziku předešli. Ražba pod mořem má svá specifika, voda do tunelu konstantně vniká kvůli četným geologickým poruchám a tunely jsou stále zavlhlé. S tím se musíme vypořádat. Mnohem náročnější než pod mořem je ovšem razit přímo pod základy budov. Třeba jedna ze tří velkých technologických komor se nachází přímo pod budovami ředitelství  finského výrobce mobilních telefonů Nokia.

Jak je to s horninou? Je lehčí razit ve Finsku nebo u nás?
Je to jiné. Rozdílné horninové prostředí  vyžaduje různé metody. Finskou žulu rozpojujeme za pomoci trhacích prací. To znamená, že musíme do podzemí postupně dopravit tisíce tun trhavin. Technologie se jmenuje Drill and Blast, tedy navrtej a střel. Dá se říct, že jde o domácí metodu, protože ve Skandinávii vznikla a hojně se zde využívá vzhledem k charakteru prostředí.

Takto se staví metro ve Finsku.
Takto se staví metro ve Finsku.

V čem se liší výstavba metra ve Finsku a v České republice?
Je těžké srovnávat klasickou ražbu, kterou používáme v Helsinkách, s mechanizovanou, kterou jsme viděli na prodloužení linky A v Praze. Razicí štíty Adéla a Tonda byly "ušity na míru“ Praze a ukázalo se, že to bylo dobré rozhodnutí. Ve Finsku by jejich nasazení nebylo možné. Co by se dalo srovnat, je způsob financování. Zatímco u nás musí celou výstavbu zaplatit samotné hlavní město, ve Finsku se na rozpočtu významně podílí stát.   

A jak se liší klasická, tedy nemechanizovaná česká ražba od skandinávské?
V Praze je velice komplikované horninové prostředí. Skandinávská žula je oproti tomu materiál, ve kterém se razí opravdu dobře. Délka jednoho záběru se u nás běžně pohybuje od šedesáti centimetrů do jednoho a půl metru a následně je nutné nový úsek zajistit. Ve Finsku však naráz odstřelíme až šest metrů nového tunelu.

Takto se staví metro ve Finsku.
Takto se staví metro ve Finsku.

Takže podmínky jsou ve Finsku v tomto ohledu přívětivější...
Nesrovnatelně, díky tomu jsou také nižší nároky na finální obezdívku. U nás musí být každý tunel chráněn krunýřem z betonu silným desítky centimetrů. Je zkrátka nutné hornině pomoci, aby držela. Ve Skandinávii stačí deset, patnáct centimetrů stříkaného betonu a tím je vše hotové. A ve výsledném efektu je rozdíl v ceně.  Metr skandinávského tunelu může být klidně šestkrát levnější než u nás. Je to dáno jinými geotechnickými podmínkami.

Kdo za Metrostav razí tunely? Jsou to Češi nebo spíš Finové?
Devadesát devět procent našich pracovníků jsou naši kmenoví zaměstnanci. Většina našich razičů má zkušenosti s ražbou na Islandu.

Jak se mluví na stavbě?
Česko-slovensko-anglicko-finsky. Náš tým je složen z Čechoslováků. Jinak spolupracujeme ve sdružení s místním strategickým partnerem. Je to výhodné, protože úředním jazykem kontraktu je finština.

Takto se staví metro ve Finsku.
Takto se staví metro ve Finsku.

Kolik lidí ve Finsku máte?
V okamžiku, kdy jsme byli na vrcholu výroby a spolu se zakázkou metra jsme razili ještě další dva tunely pod developerským centrem Kalasatama, jsme na všech stavbách dohromady pracovali v počtu jednašedesáti lidí.

Jak přepravujete své pracovníky a techniku?
Pracovníci létají v pravidelných turnusech. Pracují šest týdnů, pak jsou tři týdny doma. Část techniky máme pronajatou z Finska a část je naše. Tu vlastní jsme museli přivézt pozemní dopravou. Ale není to zase tak logisticky náročné, Island byl z tohoto pohledu mnohem horší. Tam připlula loď pomalu jednou za 14 dní a jela tam asi devět dní. Ve chvíli, kdy nám chyběl nějaký zásadní díl, který nešel dopravit letecky, to nebylo zrovna ideální.

Komentáře

Hlavní zprávy

Světový den filmové legendy Star Wars se blíží. Ve hře je pro soutěžící tisíc dolarů

vydáno 2. května 2024  18:58

Co kdyby vám někdo řekl, že dostanete pětadvacet tisíc korun za to, že zhlédnete ságu Star Wars? Má to ovšem malý háček. Šanci na prémii mají ti, kteří...  celý článek

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

vydáno 2. května 2024  18:32,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů, kteří na místo po 17. hodině vyjeli se šestnácti kusy...  celý článek

Nova: Loňský rozsáhlý požár v Žebráku nezpůsobila technická závada, ale člověk

vydáno 2. května 2024  20:09

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie způsobil škodu 1,8 miliardy korun, nebyla technická...  celý článek

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

vydáno 2. května 2024  15:02,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V soupravě nebyli cestující, uvedla Správa železnic. Provoz na...  celý článek