Projekt ifra Otce vlasti představí fascinující příběh Nového Města praského a Karla IV. jako stavitele a developera s vizí dalece přesahující svou dobu. Právě ke kapli Boího těla na obrovském Karlově náměstí, kde se vystavovaly svaté ostatky a říské klenoty, se měli sjídět poutníci z celé Evropy.
Nové Město mělo být nejen poutním místem křesanství, centrem, kde se setkává západ s východem, ale také jakýmsi zhmotněním nebeského Jeruzaléma, ideálního města, kam se dostane vechen spasený lid.
Teorii o svatém městě podporuje nejen to, e část půdorysu Nového Města kopíruje půdorys Jeruzaléma, ale také fakt, e se bráně na Vyehradě vedoucí do Prahy říkalo Jeruzalémská, vysvětluje architekt Petr Kučera, který připravuje projekt ifra Otce vlasti.
ifra Otce vlasti
|
Nutno připomenout, e ve středověku dostávaly brány název podle toho, kam vedly. Potoku Botič se říkávalo jetě v husitských dobách Cedron podle stejnojmenného potoka v Jeruzalémě.
Karel IV. shromaďoval ostatky svatých
Karel IV. byl velkým sběratelem svatých ostatků, protoe se věřilo, e Jeí Kristus sestoupí tam, kde jich bude nejvíc.
Kamkoliv přijel, tak si vyádal třeba článek z prstu z ostatků místního světce, aby ho mohl přivézt do Prahy, říká Kučera, který projekt připravuje ve spolupráci se Sdruením Nového Města praského a Národní kulturní památkou Vyehrad.
Středověkého člověka posouvalo blí k bohu vidět nebo vlastnit ostatky svatých. Lidé se tenkrát vnímali svět a své místo v něm přes symboly.
Obrazec z kostelůKostel sv. Apolináře - odkazuje na baziliku di Sant Apollinare in Classe v italské Ravenně, posledním sídle římských císařů, kde byl svatý Apolinář prvním biskupem. Kostel Panny Marie Sněné - nese jméno podle jednoho z nejvýznamnějích křesanských kostelů, baziliky Santa Maria Maggiore v Římě. Slouil jako kláterní chrám řádu Karmelitánů. Panna Marie na Slovanech - sem Karel IV. pozval řád slovanských benediktinů, kteří zde slouili římskou liturgii ve staroslověnském jazyce a vytvářeli tak pomyslný most mezi západním a východním křesanstvím. Karlov osmiboký centrální chrám stojí na nejvyím bodě Nového Města a je zasvěcený Panně Marii a Karlu Velikému. Sv. Jindřich a sv. Kunhuta farní kostel zasvěcený k poctě svatořečeného císařského páru. Karel IV. tak vzdal hold svým předchůdcům. |
Vechny kostely a klátery, je panovník vybudoval,odkazují k významným centrům křesanství nebo přemyslovské dynastii. Rozloení kostelů na mapě pak nápadně připomíná ifru.
Původní podoba oívá v počítači
Otevřeme okno do minulosti, abychom lidem ukázali, jak Nové Město za Karla IV. vypadalo, přibliuje plány projektu Kučera.
Za pomoci počítačových programů tým modeluje, jak novoměstské kostely původně vypadaly, a zároveň ručně kreslí fiktivní pohledy na středověké město.
Snaíme se, aby si člověk myslel, e jsou to skici, které vznikly, jako by si středověký kreslič sedl na lavičku a nakreslil, co právě vidí, dodává Kučera.
Vycházejí z dneních fotografií, které překreslují a upravují podle historických pramenů a analogických příkladů. Zároveň ve konzultují s odborníky, podporu mají od Ondřeje efců, ředitele Národního památkového ústavu v Praze, a Jiřího Skalického, éfa městských památkářů.