metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 32 °C

Pátek 21. června 2024. Svátek má Alois

Zebra nikam nevede, diví se čtenář. Je to správně, vysvětluje Technická správa komunikací

  17:03
Jaký je rozdíl mezi takzvaným místem pro přecházení a přechodem pro chodce? Pro každé z těchto míst platí, jak pro pěší, tak pro řidiče, trochu jiná pravidla. Před několika dny se na deník Metro obrátil čtenář Petr Žižka s prosbou týkající se kombinace obou režimů v Budějovické ulici. Záležitost, kterou se pokoušel nejprve řešit s městem prostřednictvím nahlašovací aplikace zmente.to, mu totiž nedává spát.

Další 2 fotografie v galerii
Přechod na adrese Budějovická 1125/11 v Praze 4 | foto: PETR ŽIŽKA

„V Praze 4 v Budějovické ulici je vyznačen přechod pro chodce pouze na cyklostezce. Z nějakého důvodu přitom už však není i na silnici. Pokud se deníku Metro podaří vypátrat příčinu tohohle jevu, budu vám vděčný,“ napsal nám prostřednictvím rubriky Hlídač na našem webu metro.cz čtenář Žižka a přiložil také fotografii z místa. Získává tak odměnu tři sta korun.

Třináct let staré řešení
Ač by si někdo mohl čtenářem popsaný problém vykládat jako stranění cyklistům před chodci, které bývá posledních pár let kritiky přisuzováno magistrátním politikům, důvod je jinde. Zebra se totiž podle zjištění deníku Metro na místě nenacházela od roku 2009. Cyklostezka zde pak následně vznikla někdy před rokem 2011. V tu dobu zde byl namalován i zmiňovaný přechod.

„Stávající počet a konfigurace přechodů jsou v tomto místě zcela v pořádku. Přechod přes vozovku zde nikdy nebyl, pouze se jedná o neznačené místo usnadňující přecházení, což jasně ukazuje speciální dlažba s hmatovým kontrastem pro nevidomé. V místě vstupu do vozovky je dlažba navádějícího pásu přerušena, což je jasně viditelné. Znamená to, že zde není značený přechod,“ vysvětluje pro Metro mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Přechod u cyklostezky je pak podle ní umístěn správně a jedná se o samostatné značení.

Přechod přes vozovku zde podle TSK nikdy nebyl, pouze se jedná o neznačené místo usnadňující přecházení.

„Vyznačen byl na pěší zóně v době, kdy zhruba před třinácti lety vznikla tato stezka. Nevidomí v prostoru pěší zóny počítají s bezpečnějším prostředím, než je vozovka, a přechod přes cyklotrasu jim v tom má napomoci a upozornit je na možné nebezpečí,“ popisuje vznik dopravního režimu Lišková.

Kudy a jak jít?
Pokud bychom si celou věc chtěli rozebrat z hlediska zákona, je třeba se vrátit do roku 2016. Tehdy se nejen mezi pražskými chodci hodně řešil fakt, že prováděcí vyhláška k zákonu o silničním provozu, která nabyla účinnosti právě 1. ledna zmiňovaného roku, čerstvě obsahovala novou vodorovnou dopravní značku s názvem Místo pro přecházení.

„Zákon o silničním provozu řeší tento pojem v souvislosti s bezpečným přecházením vozovky. Znamená to, že je-li blíže než padesát metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou, tak musí chodec přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo,“ komentuje pro Metro Lišková.

Co se rozumí místem pro přecházení vozovky, se zákonem neupravuje a dlouho to pro účely pravidel provozu nebylo upraveno ani jiným způsobem.

„Teprve až vyhláškou číslo 294/2015 Sb. byla zavedena vodorovná značka V 7b Místo pro přecházení. Žádná svislá značka k označení místa pro přecházení vozovky nebyla zavedena,“ doplňuje pro deník Metro Lišková.

Raději se rozhlédněte
Takže si to shrňme. Značka V 7b vyznačuje místo uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci. Řidič vozidla nesmí chodce přecházejícího pozemní komunikaci v místě pro přecházení ohrozit.

Místo usnadňující přecházení v kombinaci s přechodem není nic neobvyklého. Relativně nově je třeba i na Karlově náměstí.

„Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy,“ rekapituluje pro čtenáře Metra Lišková.

Nepopleťte si značky
Je třeba podotknout, že je kvůli svému grafickému provedení značka V 7b snadno zaměnitelná s vodorovnou dopravní značkou V 8a, tedy Přejezd pro cyklisty. Obě si lze prohlédnout vlevo na této stránce.

„Jelikož však ani chodec v místě pro přecházení vozovky, ani cyklista na přejezdu pro cyklisty nemají přednost a jejich povinnosti ve vztahu k překonání vozovky a k přijíždějícím vozidlům jsou v zásadě obdobné, nemělo by to znamenat podstatné riziko pro bezpečnost provozu,“ uvádějí na svém webu odborníci z Centra služeb pro silniční dopravu.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Železnice se rozrůstá příliš pomalu. Hrozí kolaps, varují mnozí odborníci

vydáno 20. června 2024  5:14

Organizátor dopravy si nechal vypracovat podrobnou analýzu kapacity tratí. Kritické přetížení hrozí v první řadě velmi využívaným vlakům z Prahy do...  celý článek

Český James Bond se jmenoval Ladislav Bittman. Kariéru začal před 60 lety

vydáno 20. června 2024  12:20

Komunisti vylovili nacistický archiv! Žabím mužům se povedl nález desetiletí! Americký magazín Life přinesl před 60 lety sérii senzačních odhalení z...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

České pivovary kráčejí k udržitelnosti a zároveň se snaží šetřit životní prostředí

vydáno 15. června 2024  8:32

Radegast chce zadržet v krajině více vody, než sám spotřebuje. Tento projekt přijde na miliony korun. Plzeňský Prazdroj zase vyvinul úspornější chladič...  celý článek