metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 25 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Málo botiček a především odtažených vozidel. Radnice si stěžují na nečinnost magistrátu

  11:27
I jedno a půl auta denně. V Praze se málo odtahuje, tvrdí zástupci městských částí. Podle nich trápí hlavní město a jeho obyvatele již řadu let neukáznění řidiči. Magistrát chystá reformu.
Redakce deníku Metro si všímá špatného parkování. Například v ulici Vosmíkových. | foto: Metro.cz

Špatně parkující řidiči štvou Pražany. S nápadem, jak se říká, do tématu „šťouchnout“, přispěchal pro deník Metro před několika dny radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš. Podle něj by více odtahů naučilo řidiče parkující v hlavním městě větší kázni.

„Praha 6, podobně jako jiné městské části, bojuje s respektovaností zón placeného stání. Ukazuje se, že mnoho řidičů raději občas zaplatí pokutu, než aby si platili parkovné. I proto jsou jednou z variant, jak více motivovat řidiče dodržovat pravidla, odtahy vozidel. Jenže počet odtahů ze strany hlavního města je nedostatečný,“ říká pro deník Metro Hrubeš s tím, že v jeho stotisícové městské části měsíčně strážníci, respektive Správa služeb hlavního města Prahy (SSHMP), odtáhnou zhruba třicet až pětačtyřicet vozidel.

„To je jedno až jedno a půl auta denně. Velmi bychom si přáli, kdyby se tento počet zásadně zvýšil,“ dodává Hrubeš s tím, že bylo například v září odtaženo pouze třicet dva vozidel, Kdežto v srpnu, kdy jsou řidiči ukáznění naprosto stejně, zhruba o deset víc.

Stovka aut měsíčně nestačí?
V současných debatách kvůli zpoplatnění vjezdu do centra uvádějí všichni jako jeden ze systémových kroků zklidnění dopravy v centru města také reformu zón placeného stání. Tato změna s tématem odtahování aut v metropoli úzce souvisí. Jedním z nejvýraznějších propagátorů změn je radní Prahy 2 pro dopravu Tomáš Halva, podle něj se v Praze 2 odtahuje okolo stovky aut měsíčně.

„Doprava je s ohledem na centrální polohu městské části jednou ze stěžejních oblastí života v Praze 2. Jako radního pro dopravu mne proto vedle vysoké dopravní zátěže z převážně tranzitní automobilové dopravy samozřejmě trápí také nedostatek parkovacích kapacit a špatně fungující systém zón placeného stání. Situaci neulehčují ani řidiči, kteří nerespektují zákony a vyhlášky a parkují, kde se jim zlíbí, třeba i na chodníku,“ vysvětluje pro Metro Halva s tím, že Prahu 2 trápí hlavně nulová ochrana rezidenčního parkování. V současné době mají totiž nerezidenti možnost parkovat jak v návštěvnické fialové zóně, tak i v rezidenční modré. “Platí, že v modré zóně maximálně hodinu, ve fialové zóně maximálně dvanáct hodin. Toto je zapotřebí změnit, „vykostění“ modrých zón přišlo za minulých vedení Prahy. Je zapotřebí vrátit modrým zónám charakter ochrany centra Prahy. V minulosti nebylo možné, aby v modré zóně parkovali nerezidenti,“ popisuje pro deník Metro Halva.

Jen jedno kontrolní auto
Podle Halvy by pomohlo mimo jiné zvýšení ceny za návštěvnické parkování. Současný stav čtyřicet korun za hodinu je totiž nižší než cena v garážích na Václavském náměst, kde parkování stojí o dvacku víc. V jejich těsné blízkosti – kolem Španělské ulice – je však cena parkovného jen třicet korun. „Zároveň je zapotřebí zajistit navýšení počtu kontrolních vozidel a navýšení počtu zmiňovaných odtahů. Začátkem tohoto roku jsme se dohodli s magistrátem, respektive Technickou správou komunikací (TSK), aby místo jednoho kontrolního vozidla jezdila vozidla dvě. Povedlo se. Se Správou služeb a s městskou policií aktuálně jednáme nejen o odtazích, ale také o možnostech zvýšení dávání botiček tak, aby restrikce v parkování nebyla spojena jen s nízkou sazbou pokuty,“ doplňuje pro Metro Halva.

Já nic, já náměstek
Doprava v hlavním městě je doménou především dvou lidí – primátora a jeho náměstka pro dopravu. V současnosti tedy Bohuslava Svobody a Zdeňka Hřiba, který je zároveň bývalým primátorem. Vymáhání přestupků za nedodržování pravidel parkování je totiž paradoxně v gesci bezpečnosti, protože přestupky pokutuje městská policie, nikoliv v gesci dopravy. Úloha magistrátní TSK pak spočívá pouze v automatické kontrole „espézetek“ parkujících vozidel kamerovým systémem a jejich předávání dál.

„Je nutné vzít na vědomí, že městské části si samy určují, jakou kapacitu pro správní řízení mají a kolik přestupků jsou schopné zpracovat. Já řeším v této oblasti pouze proces automatického snímání RZ a ten v tuto chvíli generuje větší množství podnětů na přestupky než kdykoli jindy v historii a je nyní i výrazně levnější na provoz. Na magistrátu vznikla v gesci bezpečnosti také pracovní skupina, která má za cíl navrhnout nezbytné úpravy zákonů ke zvýšení efektivity vymáhání sankcí za přestupky,“ líčí náměstek Hřib.

K samotné reformě parkování se podle Hřiba vládnoucí koalice zavázala v programovém prohlášení. Minulý týden byl podle něj na dopravním výboru magistrátu prezentován harmonogram jejího projednání. Projednávat se má začít na konci tohoto měsíce. Účinnost nového nastavení systému by měla započít 1. října 2024. „Městské části by měly získat v rámci reformy více pravomocí. Naproti tomu pravidla pro návštěvnické parkování by měla být více sjednocena. Součástí reformy parkování bude přidání možnosti nastavení vlastní složky ceny za dlouhodobé parkovací oprávnění ze strany městské části. Městská část si tedy bude určovat svoji část poplatku za rezidenční kartu a magistrát taktéž,“ shrnuje pro Metro Hřib s tím, že je v Praze příliš mnoho aut. „Praha není nafukovací. Máme výrazně více aut na počet obyvatel než v západních metropolích a navíc je tu řada dojíždějících. Ideální stav by byl, kdyby dojíždějící přesedli z aut do hromadné dopravy už ve Středočeském kraji a problémy s tím spojené jsme už pak nemuseli řešit v Praze,“ uzavírá pro deník Metro Hřib.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Zastupitelé Mladé Boleslavi dnes budou hlasovat o výměně primátora

vydáno 29. dubna 2024  0:22

Zastupitelé Mladé Boleslavi dnes budou hlasovat o volbě nového primátora. Raduana Nwelatiho (ODS), který vede město od roku 2006, by měl ve funkci...  celý článek