Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Američtí vědci: Jsme na prahu revoluce v léčbě depresí probiotiky

Praha 6. února 2024 (PROTEXT) - Vědci z lékařské univerzity ve státě Virginia zveřejnili výsledky studie, které prokazují, že bulharská bakterie Lactobacillus bulgaricus brzdí vznik duševních problémů, jako jsou deprese a úzkosti. Při experimentech na skupinách myší zjistili, že přítomnost probiotik ve střevní mikroflóře zajistila nižší míru stresu a úzkosti. K dřívějším zjištěním ohledně vlivu bulharských patentovaných probiotik Laktera s obsahem Lactobacillus Bulgaricus DWT1, izolovaného z horských pramenů, na buněčnou imunitu pacientů s Covid-19, tak jde o další průlomový objev.

„Výzkum zdůrazňuje roli střevního mikrobiomu při regulaci stresu a úzkosti a ukazuje, jak výživa ovlivňuje naši duševní pohodu,“ shrnuje neurolog profesor Bankole A. Johnson z Miami. Americkým vědcům se pomocí experimentu podařilo prokázat, že Lactobacillus bulgaricus je tzv. psychobiotikum s pozitivním vlivem na duševní zdraví. „Tato zjištění by mohla vést k revoluci v léčbě psychických potíží, protože naznačují, že zahrnutí potravin bohatých na laktobacily by mohlo být účinnou strategií pro zvládání stresu, deprese a úzkosti," vysvětluje odborník na výživu Dr. Sas Parsad.

Silnější psychika i v extrémních podmínkách

Vliv na psychiku lidí již dříve vědci zkoumali během bulharské 150denní expedice do extrémních antarktických podmínek. Část námořníků a důstojníků zde užívala Lakteru Nature - patentovaný doplněk stravy obsahující Lactobacillus bulgaricus DWT1, mimořádně účinnou probiotickou bakterii, získanou z horských pramenů pohoří Stara planina. U těchto účastníků expedice následné psychologické studie prokázaly vyšší psychickou stabilitu, nižší míru deprese, úzkosti a absenci jakýchkoli náznaků syndromu vyhoření, než u kontrolní skupiny, která probiotika neužívala.

www.daflorncz.cz