metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 13 °C

Čtvrtek 3. října 2024. Svátek má Bohumil

Cirkulární ekonomika: Ermewa aktivně podniká kroky pro zelenější budoucnost

  9:10
Praha 21. dubna 2022 (PROTEXT) - Cirkulární ekonomika je v jádru samotného podnikání společnosti Ermewa SA. Oblast nákladní železniční dopravy má zelenou z pohledu životního prostředí. Není nic nového, že Ermewa prosazuje transformaci celé nákladní přepravy směrem k uhlíkové neutralitě a významně se zapojuje v oběhovém hospodářství již několik let. Teď se Ermewa posouvá na další úroveň - její kanceláře jsou vybaveny nábytkem z materiálů z jejích vlastních recyklovaných nákladních vagonů.

Ermewa SA, 2. největší pronajímatel železničních nákladních vozů v Evropě s pobočkou pro východní Evropu v Praze, má dlouhodobé zkušenosti s plánovanou recyklací a prodlužováním servisní využitelnosti vozů ve své flotile již od svého založení v roce 1956. Důraz na cirkulární ekonomiku a její důležitost ve společnosti byl vyzdvižen během konference v Paříži, kterou Ermewa organizovala v roce 2018. Peter Reinshagen, CEO společnosti Ermewa, nastínil postoj firmy a nutnost řídit se pěti pilíři cirkulární ekonomiky v oblasti pronájmu železničních vagonů, jimiž jsou konstrukce a design, neustálé používání, údržba, renovace a recyklace.

Železniční vozy patří mezi dlouhodobé kapitálové statky. Mohou být v provozu po dlouhých 40 let a více. Délka jejich užívání a celý životní cyklus vagonů Ermewa je promýšlen již při návrhu konstrukce. Adaptabilita k měnícím se požadavkům v logistice je rozhodující pro konkurenceschopná řešení přepravy na železnici. Ermewa proto úzce spolupracuje s výrobci vagonů při návrhu konstrukčních řešení, které v maximální možné míře předvídají budoucí technický vývoj.

Předtím, než se vagon vydá na svou první cestu, vzniká uhlíková stopa již při jeho výrobě. Opakované používání a široké možnosti využití dávají ekologicky a environmentálně smysl. Nákladní vozy společnosti Ermewa v průběhu let mnohokrát mění uživatele a během svého životního cyklu jsou optimálně využívány. Spolu s tím přichází v jedné ruce pravidelná údržba pro zajištění bezpečnosti a také výkonu.

Během svého dlouhého životního cyklu vagony dosáhnou bodu, kdy není určitý typ již požadován na trhu. V tomto momentu volí Ermewa generální přestavbu vozu. Rekonstrukce a přestavba je protikladem k rozšířenému konzumnímu přístupu jednorázového používání. Výsledkem rekonstrukce jsou moderní vozy, které spolehlivě vydrží na kolejích minimálně dalších deset let. Rozsáhlá rekonstrukce však někdy není tím správným řešením. V těchto případech může být řešením přestavba a přizpůsobení vozu pro nové přepravní požadavky.

Ermewa provádí přibližně 58.000 údržbových úkonů ročně a každý rok je renovováno 1300 železničních vozů. Od určitého okamžiku již nemusí být renovace finančně efektivní a bezpečné používání vozu se nedoporučuje. Poté je vyřazen z provozu. Následně je úkolem najít ekologicky nejvýhodnější využití všech komponentů z vagonu. Ermewa myslí dál, než je prosté řešení standardní recyklace šrotu. Cílem je zajistit co nejvyšší návratnost každé součástky zpět do uživatelského cyklu nebo alespoň jako další materiál. Perfektně fungující komponenty jsou nadále používány jako náhradní díly. Zbývající kov je opět k dispozici jako surovina. Pro ostatní díly, jako jsou plachty nebo dřevěné podlahy nákladních vozů, našla Ermewa další využití skrze spolupráci s designéry. Spolu s nimi a recyklačními společnostmi Ermewa vyvinula produkty, díky kterým se vrátí tyto materiály zpět do ekonomického oběhu. Praktické doplňky jako tašky nebo obaly na doklady a karty jsou vyráběny z plachty, která dříve zakrývala tělo vagonu. Dřevo z podlah vozů slouží jako materiál pro výrobu designového nábytku vyráběného ve spolupráci s francouzským partnerem SGM Recyclage. Stoly v zasedacích místnostech v kancelářích Ermewy jsou vyrobeny ze dřeva z vlastních vagonů, které jezdily po kolejích téměř 40 let. Dokonalý příklad toho, že cirkulární ekonomika je součástí DNA společnosti Ermewa.

Způsob, jakým Ermewa spravuje svoji flotilu vozů, byl v posledních letech postupně zaveden i do fungování společnosti mezi zaměstnance, počínaje recyklací kancelářského materiálu a tříděním odpadu až po sdílená jízdní kola pro zaměstnance. Podnikání, které je šetrné ke klimatu, nebo lépe, je klimaticky neutrální, je výzvou současnosti. Ermewa bude pokračovat s přispěním dvou hlavních cílů – snížení emisí a vysoké účinnosti.

.

Hlavní zprávy

Desfourský palác čeká proměna. V opuštěném domě na Florenci vznikne muzeum budoucnosti

GALERIE
vydáno 3. října 2024  15:38

Nahlédli jsme do budovy, na kterou se už trochu pozapomnělo. Z kulturní památky se má stát během pár let science centrum muzejního typu, jenž nemá v Česku...  celý článek

Vracejí se „předváděčky“. Podvodníci si našli skuliny. Proti nové strategii není zatím obrana

vydáno 3. října 2024  12:57

V roce 2022 vzrostly podvody na starších lidech o neuvěřitelných 83 procent. Škoda, kterou policie vyčíslila, přesáhla sedmdesát miliard. Pozor, řeč není...  celý článek

Hrozila jí demolice, nyní je zrekonstruovaná Spirála opět vytuněným prostorem

vydáno 3. října 2024  5:07

Právě dnes se po 20 letech otevírá známá kruhová budova Spirála na Výstavišti. Tam, kde Češi měli poprvé naživo slyšet slavný americký muzikál Jesus...  celý článek

Jako za války. V Terezíně proběhne už čtvrtý ročník Memoriálu terezínské fotbalové ligy

vydáno 2. října 2024  19:17

Po pětileté pauze se na stadionu TJ Sokol Terezín poblíž Litoměřic uskuteční netradiční turnaj žáků prvoligových fotbalových klubů. Memoriál, který...  celý článek