metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 15 °C

Pátek 17. května 2024. Svátek má Aneta

Fairtrade káva je káva s chutí dobrého skutku

  9:30
Praha 1. srpna 2023 (PROTEXT) - Jak chutná fairtradová káva a co to slovo vlastně znamená? Proč můžeme jejím nákupem měnit svět k lepšímu?

Ranní kávičku či posezení s přáteli u kávy po dobrém obědě bereme jako samozřejmost. Přitom je i tato plodina významně ohrožená klimatickými změnami a spolu se špatnými životními podmínkami drobných pěstitelů by se do budoucna vůbec nemusela pěstovat. Naše kávičkové rituály pomáhá chránit systém Fairtrade. Co to vlastně znamená a proč bychom měli dávat přednost fairtradové kávě jsme si povídali s Monikou Kissovou, CSR Specialist ve společnosti Tchibo.

Proč je fairtradové pěstování kávy důležité pro nás jako pro spotřebitele? Plynou z toho pro nás nějaké výhody?

Jednoduše řečeno, pěstování kávy splňující principy fairtrade je jednou z cest, jak zabezpečit, abychom si kávu mohli dopřát i v budoucnosti. Káva je v současné době, stejně jako celá řada dalších komodit ohrožována klimatickými změnami. Zvyšování teploty a sucho vedou k úbytku ploch vhodných pro pěstování kávy, rostliny jsou více ohroženy škůdci a výnos se dramaticky snižuje. Tato klimatická krize tak prohlubuje dlouhotrvající finanční krizi, kdy drobní pěstitelé kávy žijí často na hranici chudoby. Je potřeba na to reagovat udržitelnějšími způsoby pěstování a férovými podmínkami pro farmáře. A to právě přináší certifikace Fairtrade. Čím více lidí bude preferovat fairtradovou kávu, tím více se zlepší podmínky pěstitelů a podaří se pěstování kávy zachránit i pro budoucí generace.

Jak organizace Fairtrade stanovuje spravedlivé ceny za kávu?

Mezinárodní cena kávy se určuje na světových burzách, v New Yorku a Londýně. V systému Fairtrade ale platí minimální výkupní cena, která pro pěstitele slouží jako záchranná síť zvláště v dobách, kdy ceny kávy na burze klesají na velmi nízkou úroveň. Fairtradová družstva také navíc dostávají fairtradový příplatek, ze kterého se financují komunitní projekty v oblasti infrastruktury, sociální vybavenosti nebo modernizace či boje s klimatickou změnou.

Jaké faktory se berou do úvahy při určování této ceny a jak to ovlivňuje pěstitele?

Minimální výkupní cena v systému Fairtrade se stanovuje tak, aby pokryla náklady na produkci a zároveň zajistila pěstitelům důstojné živobytí. Tj. musí vedle výrobních nákladů pokrýt základní potřeby pracovníků a jejich rodin, včetně nákladů na jídlo, oblečení, přístřeší, zdravotní péči, vzdělání, dopravu do práce a základní úspory pro případ nepředvídaných okolností.

Jak organizace Fairtrade zabezpečuje, aby měli pěstitelé kávy přiměřené pracovní podmínky, mzdu a aby byla dodržována jejich práva?

Systém Fairtrade se zaměřuje na několik klíčových oblastí - důstojný příjem, zákaz dětské a nucené práce, genderovou rovnost, lidská práva, životní prostředí a klimatické změny. V těchto oblastech jsou stanovena minimální kritéria a standardy, která jsou součástí certifikačního auditu a monitoringu a zároveň v těchto oblastech probíhají osvětové akce nebo spolupráce s vládami, neziskovými organizacemi i výrobci.

Chutná fairtradová káva jinak, než káva pěstovaná běžným způsobem?

Chuť kávy ovlivňuje celá řada faktorů, od odrůdy, místa pěstování po způsob a délku pražení a způsob přípravy. Všechny tyto aspekty mají na výsledný chuťový profil kávy daleko větší vliv, než udržitelné pěstování. Běžný spotřebitel, ale asi ani špičkový barista by rozdíl nepoznal.

Tchibo je leadrem v prodeji fairtradové kávy na českém trhu. Má všechna káva Tchibo tuto certifikaci?

Certifikaci Fairtrade má naše vlajková loď, tedy portfolio káv Tchibo Barista, a to včetně kapslí pro kávovary Tchibo Cafissimo. Další kávy pak máme například s certifikací Rainforest Alliance. Každopádně kdykoliv přijde zákazník do některého z obchodů Tchibo, vždy dostane na kávovém baru kávu certifikovanou Fairtrade.

Co dalšího dělá Tchibo v oblasti udržitelnosti?

Dlouhodobě se zaměřujeme na to, abychom se při našem podnikání chovali fér k přírodě i k lidem, a to v rámci celého produktového cyklu našich výrobků – tedy od udržitelného pěstování surovin (ať už kávy nebo třeba bavlny), přes férové podmínky pro farmáře a lidi v textilních továrnách, až po zelenou energii v našich pražírnách, snižování uhlíkové stopy v oblasti dopravy nebo přechodem na kartonové přebaly u textilního zboží, kterým šetříme až 30 milionů plastových sáčků ročně.

Doplňující informace o firmě

Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců. Své výrobky nabízí prostřednictvím vícekanálového distribučního systému, který tvoří síť kamenných prodejen Tchibo, internetový obchod a síť prodejních koutků ve vybraných prodejnách obchodních řetězců.

Společnost byla založena v roce 1949 v německém Hamburku, kde má své ústředí. V České republice působí prostřednictvím Tchibo Praha, spol. s r.o. od roku 1991 v segmentu pražené a instantní kávy a jednoporcových kávových systémů pod známými značkami Tchibo, Jihlavanka a Davidoff Café. Od roku 2004 rozvíjí Tchibo Praha na českém trhu obchodní činnost zaměřenou na prodej spotřebního zboží.

Společnost Tchibo podniká odpovědně. Dlouhodobě se angažuje v mnoha projektech zaměřených na trvale udržitelnou produkci kávy, bavlny či dřeva i zajištění odpovídajících pracovních a životních podmínek malopěstitelů a pracovníků v továrnách. Aktivně pomáhá řešit otázky jako globální oteplování, ohleduplné hospodaření s vodou, půdou, energiemi i zdroji, nakládání s odpadem či zachování biodiverzity. Zapojuje se do činnosti mnoha místních komunit.

Máte-li zájem o další informace, kontaktujte prosím:

Monika Kissová

CSR Specialist

Tchibo Praha, spol. s r.o.

e-mail: monika.kissova@tchibo.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Hlavní zprávy

Fanoušci MHD vymění letos na akci Autobusový den terminál metra Letňany za Letenskou pláň

vydáno 17. května 2024  5:00

„Po šesti minulých ročnících, které se konaly v terminálu u stanice metra C Letňany, se letošní akce uskuteční na zcela novém místě! V sobotu 18. května...  celý článek

Stát na zastávce jako pařez není dobrá strategie. „Mávací“ zastávky čtenáři Metra nechtějí

vydáno 16. května 2024  12:00

I když převedení všech pražských autobusových zastávek do režimu na znamení nikdo z cestujících nechce, stejně to nejspíš na magistrátu odsouhlasí. V...  celý článek

Foťte jako Botticeli! Žádné složité nastavování mobilu, stačí jen pár jednoduchých triků

vydáno 15. května 2024  12:59

Pro dobrou fotku stačí dobrý mobil... Kdepak! Všichni tušíme, že jen ve fotoaparátu to není. S kolegyní jsme se zúčastnili kurzu focení iPhonem a i s...  celý článek

Na muzejní noc v Olomouci a okolí lákají kaple, bunkr i nepřístupná zvonička

vydáno 17. května 2024  11:22

Muzejní expozice, výstavy v galeriích i potrubní poštu v útrobách fakultní nemocnice dnes prozkoumají lidé při Olomoucké muzejní noci. Do akce, při níž do...  celý článek