metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / -1 °C

Úterý 5. prosince 2023. Svátek má Jitka

Fairtrade káva je káva s chutí dobrého skutku

  9:30
Praha 1. srpna 2023 (PROTEXT) - Jak chutná fairtradová káva a co to slovo vlastně znamená? Proč můžeme jejím nákupem měnit svět k lepšímu?

Ranní kávičku či posezení s přáteli u kávy po dobrém obědě bereme jako samozřejmost. Přitom je i tato plodina významně ohrožená klimatickými změnami a spolu se špatnými životními podmínkami drobných pěstitelů by se do budoucna vůbec nemusela pěstovat. Naše kávičkové rituály pomáhá chránit systém Fairtrade. Co to vlastně znamená a proč bychom měli dávat přednost fairtradové kávě jsme si povídali s Monikou Kissovou, CSR Specialist ve společnosti Tchibo.

Proč je fairtradové pěstování kávy důležité pro nás jako pro spotřebitele? Plynou z toho pro nás nějaké výhody?

Jednoduše řečeno, pěstování kávy splňující principy fairtrade je jednou z cest, jak zabezpečit, abychom si kávu mohli dopřát i v budoucnosti. Káva je v současné době, stejně jako celá řada dalších komodit ohrožována klimatickými změnami. Zvyšování teploty a sucho vedou k úbytku ploch vhodných pro pěstování kávy, rostliny jsou více ohroženy škůdci a výnos se dramaticky snižuje. Tato klimatická krize tak prohlubuje dlouhotrvající finanční krizi, kdy drobní pěstitelé kávy žijí často na hranici chudoby. Je potřeba na to reagovat udržitelnějšími způsoby pěstování a férovými podmínkami pro farmáře. A to právě přináší certifikace Fairtrade. Čím více lidí bude preferovat fairtradovou kávu, tím více se zlepší podmínky pěstitelů a podaří se pěstování kávy zachránit i pro budoucí generace.

Jak organizace Fairtrade stanovuje spravedlivé ceny za kávu?

Mezinárodní cena kávy se určuje na světových burzách, v New Yorku a Londýně. V systému Fairtrade ale platí minimální výkupní cena, která pro pěstitele slouží jako záchranná síť zvláště v dobách, kdy ceny kávy na burze klesají na velmi nízkou úroveň. Fairtradová družstva také navíc dostávají fairtradový příplatek, ze kterého se financují komunitní projekty v oblasti infrastruktury, sociální vybavenosti nebo modernizace či boje s klimatickou změnou.

Jaké faktory se berou do úvahy při určování této ceny a jak to ovlivňuje pěstitele?

Minimální výkupní cena v systému Fairtrade se stanovuje tak, aby pokryla náklady na produkci a zároveň zajistila pěstitelům důstojné živobytí. Tj. musí vedle výrobních nákladů pokrýt základní potřeby pracovníků a jejich rodin, včetně nákladů na jídlo, oblečení, přístřeší, zdravotní péči, vzdělání, dopravu do práce a základní úspory pro případ nepředvídaných okolností.

Jak organizace Fairtrade zabezpečuje, aby měli pěstitelé kávy přiměřené pracovní podmínky, mzdu a aby byla dodržována jejich práva?

Systém Fairtrade se zaměřuje na několik klíčových oblastí - důstojný příjem, zákaz dětské a nucené práce, genderovou rovnost, lidská práva, životní prostředí a klimatické změny. V těchto oblastech jsou stanovena minimální kritéria a standardy, která jsou součástí certifikačního auditu a monitoringu a zároveň v těchto oblastech probíhají osvětové akce nebo spolupráce s vládami, neziskovými organizacemi i výrobci.

Chutná fairtradová káva jinak, než káva pěstovaná běžným způsobem?

Chuť kávy ovlivňuje celá řada faktorů, od odrůdy, místa pěstování po způsob a délku pražení a způsob přípravy. Všechny tyto aspekty mají na výsledný chuťový profil kávy daleko větší vliv, než udržitelné pěstování. Běžný spotřebitel, ale asi ani špičkový barista by rozdíl nepoznal.

Tchibo je leadrem v prodeji fairtradové kávy na českém trhu. Má všechna káva Tchibo tuto certifikaci?

Certifikaci Fairtrade má naše vlajková loď, tedy portfolio káv Tchibo Barista, a to včetně kapslí pro kávovary Tchibo Cafissimo. Další kávy pak máme například s certifikací Rainforest Alliance. Každopádně kdykoliv přijde zákazník do některého z obchodů Tchibo, vždy dostane na kávovém baru kávu certifikovanou Fairtrade.

Co dalšího dělá Tchibo v oblasti udržitelnosti?

Dlouhodobě se zaměřujeme na to, abychom se při našem podnikání chovali fér k přírodě i k lidem, a to v rámci celého produktového cyklu našich výrobků – tedy od udržitelného pěstování surovin (ať už kávy nebo třeba bavlny), přes férové podmínky pro farmáře a lidi v textilních továrnách, až po zelenou energii v našich pražírnách, snižování uhlíkové stopy v oblasti dopravy nebo přechodem na kartonové přebaly u textilního zboží, kterým šetříme až 30 milionů plastových sáčků ročně.

Doplňující informace o firmě

Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců. Své výrobky nabízí prostřednictvím vícekanálového distribučního systému, který tvoří síť kamenných prodejen Tchibo, internetový obchod a síť prodejních koutků ve vybraných prodejnách obchodních řetězců.

Společnost byla založena v roce 1949 v německém Hamburku, kde má své ústředí. V České republice působí prostřednictvím Tchibo Praha, spol. s r.o. od roku 1991 v segmentu pražené a instantní kávy a jednoporcových kávových systémů pod známými značkami Tchibo, Jihlavanka a Davidoff Café. Od roku 2004 rozvíjí Tchibo Praha na českém trhu obchodní činnost zaměřenou na prodej spotřebního zboží.

Společnost Tchibo podniká odpovědně. Dlouhodobě se angažuje v mnoha projektech zaměřených na trvale udržitelnou produkci kávy, bavlny či dřeva i zajištění odpovídajících pracovních a životních podmínek malopěstitelů a pracovníků v továrnách. Aktivně pomáhá řešit otázky jako globální oteplování, ohleduplné hospodaření s vodou, půdou, energiemi i zdroji, nakládání s odpadem či zachování biodiverzity. Zapojuje se do činnosti mnoha místních komunit.

Máte-li zájem o další informace, kontaktujte prosím:

Monika Kissová

CSR Specialist

Tchibo Praha, spol. s r.o.

e-mail: monika.kissova@tchibo.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Hlavní zprávy

Centrum Paprsek funguje již třicet let, stará se o více než sto klientů

vydáno 5. prosince 2023  5:54

Před pár dny otevřené centrum slouží hlavně klientům od šestnácti do čtyřiceti pěti let, kterým byla diagnostikována porucha autistického spektra.  celý článek

Poslouchají nás také babičky, říkají autorky úspěšného podcastu Vyhonit ďábla

vydáno 4. prosince 2023  14:09

Věci nazývají pravými jmény. Zároveň se i snaží správně pojmenovávát části pohlavních orgánů. Zuzana Kašparová a Terézia Ferjančeková jsou dvě kamarádky,...  celý článek

Streamu vládnou ještěři. Animovaný Leo vás pobaví. Mariňák Adam Driver si konečně zastřílí

vydáno 4. prosince 2023  12:55

Máme pro vás hned dva filmové tipy na chladné večery. Jeden najdete na Netflixu, druhý pro změnu na HBO Max.   celý článek

Vysokoprocentní čokoláda by určitě neměla být hořká, říká odbornice

vydáno 4. prosince 2023  5:14

Michaela Dohnálková začala s kakakovými boby pracovat v roce 2015 doma v kuchyni, s válečkem a fénem.  celý článek