metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 23 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Zájem Čechů o nákup na malých a středně velkých e-shopech stále roste. Rádi objevují unikátní produkty a služby

  14:00
Praha 2. října 2023 (PROTEXT) - Společnost Shoptet, která je dominantním hráčem na poli tuzemských e-shopových platforem, oznámila ve třetím kvartálu letošního roku meziroční růst obratu e-shopů běžících na platformě v Česku ve výši 14 %. S tím souvisí také nárůst počtu objednávek v e-shopech, a to dokonce o téměř 20 %. Navzdory celkovému poklesu trhu e-commerce v předchozích šesti kvartálech lze pozorovat stabilní zájem českých zákazníků o nákup na menších a středních e-shopech. Souhrnný obrat všech českých internetových obchodů na platformě Shoptet dosáhl za třetí kvartál tohoto roku téměř 16 mld. korun.

Tento trend naznačuje, že menší a středně velké e-shopy jsou u Čechů stále populárnější a začínají konkurovat větším hráčům na trhu. Zákazníci jsou ochotni věnovat více času průzkumu trhu a hledání nejlepších nabídek. Jsou také otevřeni objevování nových unikátních produktů a služeb. „Lze očekávat, že celkový trh e-commerce se po šesti kvartálech poklesu vrátí k mírnému růstu. U menších a středně velkých e-shopů vidíme, že růst je meziročně stabilní. Předpokládáme, že v součtu obratu letošního roku dosáhnou e-shopy na Shoptetu v Česku 60 miliard korun, zatímco za minulý rok činil celkový obrat téměř 50 miliard. Na tuzemském trhu by se tak tento rok měli malé a střední e-shopy přiblížit k 30 % podílu na trhu,” potvrzuje silnou pozici na trhu ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.

Malé a středně velké e-shopy rostou na meziroční bázi. Růst prodeje by mělo podpořit také silné období Black Friday a Vánoc. „Očekávání mezi českými e-shopaři jsou v současnosti mírně optimistická, především ale směřují k předvánočnímu období. Přesto věřím, že již třetí čtvrtletí roku 2023 bude odrazovým můstkem zpět k meziročnímu růstu on-line prodejů. Stále však vnímáme, že je současná situace v maloobchodu náročná a spotřebitelé jsou ve svých útratách umírnění,“ komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci – APEK.

Velká poptávka je po mobilních telefonech, příslušenství a počítačových hrách

E-shopy s mobilními telefony a jejich příslušenství zaznamenaly v meziročním srovnání růst prodeje o 38 %. Češi tak stále více nakupují technologické produkty online, což je trend, který zesílil během pandemie, a zdá se, že pokračuje i nadále. To, mimo jiné, potvrzuje nárůst prodeje počítačových her - o 47 % meziročně.

Výraznému růstu se těší gastronomie

Další oblastí významného růstu je sektor restaurací a gastronomie, kde zájem Čechů oproti předchozímu kvartálu vzrostl o 17 %, v meziročním srovnání dokonce až o 84 %. Významný podíl na tom má velký zájem o možnost objednání si jídla online. Trend naznačuje, že Češi stále více řeší otázku svého volného času a častěji využívají službu rozvozu jídla domů.

Populární jsou kosmetické přípravky

V popředí je nejen zájem o kvalitně strávený volný čas, ale také o prostředky péče o tělo. Češi o sebe stále více pečují, to, mimo jiné, dokazuje zvyšující se prodej kosmetických přípravků. Tento úsek trhu zaznamenal meziroční nárůst obratu o 33 %. Populární jsou zejména lokálně vyrobené přípravky a produkty firem zajímajících se o udržitelnost.

Sběratelské předměty na ústupu

Z meziročního srovnání obratu se nejvíce propadl trh se sběratelskými předměty a to o 33 %. Překvapivý pokles zaznamenaly také e-shopy s dětským zbožím, které v meziročním srovnání klesly o 13 %. Meziročně klesl také prodej knih – o 11 %, přestože v porovnání s předchozím kvartálem letošního roku vzrostl prodej o 23 %.

Češi nakupují častěji a projevují zájem o lokální firmy

Průměrná hodnota objednávky ve třetím kvartálu činila 1960 Kč. Zůstává tedy v porovnání s předchozím obdobím stabilní, roste však počet objednávek. „Stále více českých zákazníků tráví čas hledáním nejen nejlepší nabídky, ale také unikátních produktů a služeb. Zajímají se též, jak se firma staví k ochraně přírody a jakým způsobem řeší udržitelnost. Na popularitě nabírají produkty lokální výroby,“ uzavírá Huba.

O společnosti Shoptet

Společnost Shoptet se od roku 2009 specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů. Mezi její služby patří nejen napojení na ekonomické systémy, různé platební metody i podpora v oblasti GDPR, ale také propojení s nástroji pro marketing nebo skladové hospodářství. Nabízí i pokladní systém pro správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Řešení společnosti Shoptet využívá 80 % nově vzniklých e-shopů na českém a slovenském trhu a celkem polovina aktivních e-shopů. Více informací na www.shoptet.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Opavský chrám získal část žeberní kosti Karla I., relikvii přivítá bohoslužba

vydáno 28. dubna 2024  17:02

Nejprve zkompletovat a připevnit ke zdi plochý sloup, jenž ji bude podpírat, a na ten pak umístit reliéfní plastiku posledního císaře rakousko-uherského a...  celý článek