Deník Metro vyzpovídal jednoho z dvojice majitelů firmy – Ruslana Skopala, který šestadvacet let starou oděvní společnost vede relativně krátce. Značku koupil v roce 2018 od Adama Sýkory a Petra Vlasáka. V této době reálně hrozilo, že by značka mohla bez dalších investic úplně zaniknout. „Nedávno jsme například uvedli limitované edice trenek a boxerek s českým MMA zápasníkem Karlosem Terminátorem Vémolou nebo s hudební skupinou PSH. Podobné spolupráce realizujeme často,“ říká pro Metro Skopal.
Jak byste Styx popsal?
Česká značka kvalitního spodního prádla, která se specializuje na produkty z prvotřídních materiálů. Vše je vyráběné výhradně v České republice, místními švadlenami, kdy pečlivě kontrolujeme celý výrobní proces. Trenky i přiléhavější boxerky jsou v zajímavých designech od českých návrhářů. Jsou pohodlné na nošení, nikde neškrtí a nezařezávají se. A jsou vždy trendy.
Co bylo motivem odkoupení značky od zakladatelů?
Původní majitelé již přestávali mít energii a elán značku posouvat a hledat nové směry. Když se ale vrátíme v čase, chtěli jsme již od začátku podnikání (zhruba rok 2012, kdy odkoupil e-shop Trenýrkárna.cz – pozn. redakce) mít svou privátní značku. To, že by to mohl být Styx, jsme si tehdy ani netroufali snít. Pro nás se společníkem Adamem byla značka vždy tím absolutním svatým grálem v trenkách v ČR. Postupem času to dávalo oběma stranám větší a větší smysl, a tak nakonec došlo k odkoupení.
Jako jedni z mála šijete v tuzemsku. Co vás k tomu vede, v Asii to bude určitě levnější, ne?
Ano je pravda, že v Asii vyrobíte produkt levněji, dokonce může mít i vysokou kvalitu a může být i velmi hezký. Totéž velmi pravděpodobně umí dodat třeba i Turecko, možná Indie či Bangladéš. Ale u značky Styx je to podobné, jako by se plzeňské pivo vařilo v Turecku nebo Indii. Značka se musí vyrábět u nás, a to i za cenu vyšších pořizovacích nákladů. Navíc koupí českého spodního prádla zákazníci podporují například i spoluobčany s omezenou možností uplatnění se na trhu práce, jelikož značnou část produkce kvalitativně kontroluje chráněná dílna. Je také fajn vědomí, že spodní prádlo vzniká pod rukama šikovných švadlen, které díky tomu mají práci v oboru, jenž je těmi asijskými produkty vyloženě v ohrožení. A podle nás i zákazníků je prostě fajn podporovat české výrobky a značky.
Jak vybíráte materiály, vzory a střihy? Co teď frčí?
Některé designy jsou v prodeji několik let a v portfoliu je necháváme, protože se prodávají více než dobře. Ale neustále přidáváme designy vlastní, máme několik prověřených designérů, dlouhodobě spolupracujeme například s českým malířem a designérem Petrem Jáchymem. Frčí vesměs všechno: kostkované vzory, jednobarevné prádlo, ale i ulítlejší a barevnější varianty. Hodně se kupují také rodinné nebo párové trenky ve stejném motivu, tedy pro muže i partnerku, případně dítě. Záleží i na období, ale snažíme se pracovat na novinkách a stále vylepšovat barevné kombinace. Každopádně nejprodávanější produkty jsou i černé boxerky a černé ponožky.
Jak se daří poslední dva tři roky? Co pandemie?
Rok 2020 byl pro nás úspěšný a rok 2021 ještě úspěšnější. Dosáhli jsme dokonce dvou rekordů. V roce 2021 vyrobily naše švadleny tři sta tisíc kusů spodního prádla. Zatím žádný výrazný pokles poptávky nesledujeme. Máme velkou část zákazníků, kteří u nás nakupují pravidelně a stále se vrací. Modelově například žena v našem obchodě Trenýrkárna.cz začala nakupovat trenky pro svého partnera a časem začala pořizovat spodní prádlo i pro sebe a také děti.
A co dál?
Je pravděpodobné, že rapidní růst cen energií a vysoká inflace budou mít vliv na peněženky některých spoluobčanů. Samozřejmě je trošku náročnější i nadále růst, to už potřebuje trošku vyhrnout rukávy a makat. Chystáme například expanzi na zahraniční trhy, jako jsou Maďarsko, Německo, Rakousko, Rumunsko, Slovinsko, Chorvatsko, Polsko a Nizozemsko.
Trenky versus slipy. Jak jsou na tom Češi v porovnání se zahraničím?
Češi vždy vsázeli hlavně na pohodlí, to je také jeden z důvodů, proč jsou u nás tolik populární trenýrky, které často slouží i jako domácí oděv. Doba se ale posunula a kromě pohodlí je znát i výrazný krok vpřed v samotném výběru prádla. Češi jsou mnohem odvážnější a volí výrazné barvy nebo vzory a za své spodní prádlo se nestydí. V sousedním Německu, ale i jinde v zahraničí jsou na úkor trenek populárnější boxerky a slipy. Každopádně je potřeba říct, že za posledních dvanáct let se výrazně zvýšila obliba boxerek. Aktuálně si u nás zákazníci pořizují trenky a boxerky v poměru padesát na padesát. V Evropě jsme, co se týče vysokého zastoupení trenek, rozhodně unikát.
Jak to děláte, aby trenky vydržely co nejdéle? Přece jen i trenýrky od vás, dle zkušenosti z mého okolí, po dvou letech intenzivního nošení odcházejí.
Je to o kvalitní bavlně či dalších materiálech, ale i o gumě a nitích. Díky tomu a kvalitnímu šití našich zkušených a šikovných švadlen pak vydrží nejen materiál, ale právě také švy. Samozřejmě neovlivníme, jakým způsobem zákazník prádlo pere a suší. Sušička je zřejmě největší nepřítel spodního prádla, ale většina je na ni již lépe připravena, než tomu bylo dřív. Každopádně snažíme se dělat i osvětu a tím přispívat nejen k tomu, že prádlo vydrží déle, ale aby se i díky tomu šetřily naše peněženky a naše planeta.