Cíl hry je jednoduchý: pozabíjet všechny nepřátele. Každý z hráčů má na svůj tah omezený čas a záleží, jak ho využije. Buď uteče, nebo se snaží trefit vojáka svého soupeře.
Když Andy Davidson hru vytvářel, původně v ní neválčili červíci, ale lumíci. Davidson si totiž tak trochu „vypůjčil“ grafiku hry Lemmings. Protože ale věděl, že nemůže vydat hru s postavami z hry jiné, vznikli váleční červíci a „nová“ videohra dostala název Total Wormage.
Davidson své červy přihlásil do vydavatelské soutěže pořádané populárním časopisem Amiga Format, ale neuspěl. Protože ale tušil, že jsou Worms originální, snažil se hru představit i jinde. Uspěl v Londýně na veletrhu European Computer Trade Show, kde si jeho hry všimla společnost Team17. Sázka na Worms byla pro britskou vývojářskou společnost trefou do černého. Od roku 1995, kdy hra poprvé vyšla, totiž červíci získali několik herních ocenění. V minulosti si odnesli třeba cenu za nejoriginálnější hru roku nebo za nejlepší hru pro více hráčů.
Nejvíc trendoval Wolfenstein 3D
|
Worms jsou (nebo spíše byli) populární také díky mixu strategie, akce a humoru. Červi totiž mají v průběhu hry vtipné hlášky. Zábavné jsou ale i zbraně, které slizcí vojáci používají pro likvidování nepřátel. Arzenál dostupný ve hře sahá od standardního granátu a samonaváděcích střel až po explodující ovce a vysoce destruktivní banánovou bombu.
Některé z bizarních zbraní jsou navíc založeny na aktuálních tématech v době vydání hry. Například Mail Strike, který spočívá v létající poštovní schránce shazující výbušné obálky, je odkazem na tehdejší poštovní stávky, zatímco Šílená kráva odkazuje na epidemii BSE (lidově nemoc šílených krav – poznámka redakce) z 90. let. Mezi další originální ničivé nástroje patří i Betonový osel, jedna z nejmocnějších zbraní ve hře je založena na ozdobě, kterou měl na zahradě Andy Davidson.
Hra má přes dvacet pokračování, asi největším milníkem v její novodobé historii je rok 2003. Tehdy totiž vyšla verze Worms 3D a, jak už název napovídá, šlo o první variantu ve 3D. Reakce na nový trojrozměrný svět byly smíšené. V té době už si totiž řada hráčů tento styl hry ve 3D vyzkoušela ve hře Hogs of War. V této tahové taktické videohře z roku 2000 mají hlavní slovo pro změnu čuňata. Ta vývojáři zvolili jako parafrázi na lidskou hloupost.