Rychlost tramvajové dopravy je závislá na mnoha faktorech. „V první řadě je to infrastruktura. Je těleso tramvajové dráhy vedeno v silniční komunikaci? Je odděleno od této silnice? Zásadně stavebně, či jen lehkými zábranami, či vůbec? Na uvedeném závisí, jakou rychlostí se mohou tramvaje po dráze pohybovat, respektive jak moc je jejich jízda ovlivněna jinými účastníky silničního provozu,“ uvádějí tvůrci fanouškovského dopravního webu mhd-ostrava.cz.
Rozhodli se spočítat průměrné rychlosti jednotlivých tramvajových linek v Česku. První místo obsadila mostecká linka číslo tři. Nejpomalejší tramvaje má naopak Olomouc. „Zatímco tramvaje Dopravního podniku měst Most a Litvínov mají průměrnou rychlost 26,54 km/h, olomoucké linky jezdí průměrnou rychlostí 17,80 km/h. Hlavním důvodem je charakteristika tratí. Na Mostecku se přibližují tramvaje rychlodráze se značným oddělením od ostatních druhů dopravy. Tramvaje zdržuje i minimum světelných křižovatek. Oproti tomu v Olomouci se tramvaje proplétají uliční sítí s nedostatečnou preferencí MHD,“ komentuje výsledky analýzy Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor dopravního magazínu mhd86.cz.
Tratě bez aut
Na stříbrné příčce skončil Dopravní podnik Ostrava s průměrnou cestovní rychlostí 23,21 km/h. Podobně jako na Mostecku, i Ostrava těží z tramvajového systému, který vychází z rychlodrážního charakteru.
„Vlivem odlišného vývoje Ostravy oproti jiným městům s tramvajovou dopravou získala tato metropole do vínku tramvajovou síť s vysokým podílem tratí plně nebo z velké části oddělených od silničního provozu, čímž tramvajím zajistila poměrně vysokou konkurenceschopnost oproti jiným druhům dopravy. Ostatně navíc v posledních letech probíhá zvyšování rychlosti na tramvajových tratích, kde je možné dosahovat rychlosti až 80 km/h,“ popisují redaktoři webu mhd-ostrava.cz.
Nejvyšší dovolená traťová rychlost je přitom v tuzemsku stanovena na 60 km/h. To však platí pro místa, kde tramvaje sdílí prostor se silniční dopravou.
Bronzová na sever
Třetí místo obsadily tramvaje Dopravního podniku města Liberce a Jablonce nad Nisou s rychlostí 20,97 km/h. Ty těží z meziměstských linek, které zvyšují průměr.
Čtvrté místo patří Plzni s rychlostí 20,02 km/h.
„Z logiky velikosti měst a provozů skončilo na pátém místě Brno a na šestém místě Praha. V Brně jezdí tramvaje průměrnou rychlostí 19,83 km/h, v Praze rychlostí 19,24 km/h,“ říká Hrubeš.
Ostravská desítka
Dopravní web mhd-ostrava.cz si dal práci s vyhodnocením všech tramvajových linek. Z přehledu mimo jiné vyplývá, že v Ostravě je nejrychlejší linka 10, v Brně linka 11, v Praze linka 21, v Liberci linka 11 a v Olomouci linka X4. Mezi úplně nejpomalejší patří olomoucká linka 5, pražská linka 13 a brněnská linka 4.
„Při výpočtech jsme postupovali následovně. Vzali jsme první spoj jedoucí po sedmé hodině ráno a jeho délku a spočítali cestovní rychlost,“ vysvětlují pro Metro zástupci serveru mhd-ostrava.cz a doplňují, že čerpaná data pocházejí z portal.idos.cz.
Proč to nejede
Faktorů, které mohou omezovat plynulost, a tedy i snižovat průměrnou rychlost tramvají v libovolné tuzemské metropoli, je mnoho. Konkrétně v Ostravě jsou to podle webu kolejové kombinace včetně výhybek, kde je například při jízdě do odbočky rychlost jízdy omezena až na 10 km/h. „I v tomto případě aktuálně dochází k postupné výměně vybraných kolejových kombinací za kombinace umožňující alespoň v určitých vybraných směrech vyšší rychlost jízdy tramvají,“ míní zástupci serveru.
Omezujícím faktorem může být také vozový park. „Většina tramvajových vozidel je konstruována na maximální provozní rychlost 60 či 65 km/h. S ohledem na zvyšování rychlosti na tramvajových tratích tak Dopravní podnik Ostrava od roku 2018 pořizuje tramvaje s maximální provozní rychlostí 80 km/h. Jedná se o vozy Stadler Tango NF2 a Škoda 39T ForCity Smart,“ uvádí dopravní portál.