metro.cz

Rozhovor: Reklamu v metropoli je potřeba regulovat, ale jinak, říká provozovatel billboardů

  7:00
Regulace venkovní reklamy byla horkým tématem posledních pražských voleb. „Billboard není sprosté slovo. Venkovní reklama funguje všude ve světě,“ říká Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy.
Marek Pavlas | foto: Marek Pavlas

Je v Praze reklamy moc nebo málo?
To co vidíte v některých ulicích, to se nelíbí nikomu, ani nám. Zkuste prodat billboard, nad kterým je další, vedle stojí další dvě plochy a kus před ním další tři. Je i v našem zájmu, aby nějaká regulace fungovala.

Takže regulovat?
Samozřejmě. Nikdo už další billboardy nechce, chceme podobnou formu regulace reklamy jako funguje v evropských zemích a snažíme se ji prezentovat pomocí iniciativy www.regulacereklamy.cz, kde v několika bodech říkáme, jak by to mělo být. Také říkáme, že by díky tomu počet ploch poklesl zhruba na polovinu a příjmy Prahy by zůstaly stejné.

Regulaci měly řešit Pražské stavební předpisy.
Jsme ochotni udělat velké ústupky, ale nechceme se nechat zlikvidovat. Nikdo se s námi o regulaci bohužel nebavil, autoři řekli, že reklama bude povolená do šesti metrů čtverečních a všichni ostatní musí se svým podnikáním skončit. Nikdo nás k přípravě předpisů nepozval a nikdo nechtěl znát náš názor ani naše návrhy na likvidaci černé nepovolené reklamy. Ale takhle podle mě nemůže fungovat veřejná služba v demokratické společnosti. Provozovatelé venkovní reklamy v minulosti odvedli městu několik miliard korun do rozpočtu a očekávali bychom alespoň možnost diskuze.

Takže vám vyhovuje současný stav?
Rádi bychom podnikali v jasném a stabilním právním prostředí a víme, že nějaká regulace je nutná, takže nejsme rádi, že jsou nyní Pražské stavební předpisy pozastaveny. Ale znění regulace, které obsahovaly, se nám hrubě nelíbí. Navrhovaná regulace je plošná, nerozlišuje charakter místa a nechává žít pouze jedinou firmu.

Jednáte o podobě nových předpisů?
Chtěli jsme se sejít s radním Stropnickým, nabídli jsme mu několikrát schůzku, ale radní ji odmítl. Oficiálně tedy podáváme své připomínky prostřednictvím Hospodářské komory hl. města Prahy.

Proč byly předpisy podle vás likvidační?
V Praze existují dva zásadní druhy reklamy - maloplošná v centru, velká zhruba dva metry čtvereční, které cílí na chodce a auta na bulvárech. Na okrajích města funguje ta velká, která cílí na projíždějící řidiče. Předpisy říkají, že už nesmíme dělat tu velkou a máme dělat tu malou. Ale už nikdo nedodává, že maloplošná reklama funguje pouze v centru a na to má exkluzivitu na dlouhé roky společnost JCDecaux. My říkáme, že toto zvýhodnění není fair a narušuje hospodářskou soutěž.

Smlouva je podle magistrátu neprůstřelná, nevypověditelná.
Stálo by to za to alespoň zkusit. Myslím si že model, kdy má někdo exkluzivitu na velkou část trhu, není nadále udržitelný. Exkluzivní smlouva na 27 let, to není nikde ve světě. Vím, že Praha by už dávno mohla mít mnohem lepší a modernější mobiliář, ale ve smlouvě není páky, která by to mohla zlepšit. Samozřejmě by Praha mohla získávat i více peněz. Praha by tu výpověď alespoň měla zkusit dát.

Mluvilo se o tom, že vstup Svazu do předvolební kampaně změnil výsledek voleb v Praze.
Spousta lidí si nás plete s veřejnoprávním mediem. My nemusíme měřit všem stejně, jsme soukromá společnost. A pokud vás některý subjekt nejdříve žádá o podporu před volbami a následně vám chce absolutně zlikvidovat vaše podnikatelské aktivity tak se nikdo nemůžu divit, že jsme se začali bránit a jeho reklamu odstranili. Volby nejsou z pohledu příjmů zase takové terno, spousta klientů před volbami z venkovní reklamy odchází, nechce být spojována s billboardy, na kterých jsou politici.

Je složité nechat postavil legálně billboard?
Postavit legálně billboard je složitý proces, trvá to několik měsíců a je to spousta administrativy. I proto je každý třetí billboard v Praze postaven na černo.

Jak je to s reklamou ve světě?
Venkovní reklama funguje na celém světě a ve většině měst je rozumně regulována. I krásná evropská města mají billboardy. Tvůrci PSP se zaklínají Vídní, ale ve Vídni je reálně více billboardů než v Praze. Jen jsou na rozumných místech, kde nikomu nevadí.

Jak je to s výnosy z reklamy?
Ve světě existují i města, kde jdou peníze od provozovatelů billboardů do speciálního fondu, neskončí ve společném rozpočtu. Z fondu se pak platí parky, hřiště, nové chodníky. Lidé pak jdou a vidí, že díky reklamě se pořídilo to či ono a jsou k reklamě vstřícnější.

To funguje v Praze u památek.
Ano, město obalí památku do plachty a díky penězům z reklamy ji může opravit. To je taky rozumný model, který by neměl nikomu vadit.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek