metro.cz

Kolo v zimě do garáže nepatří, užijte si ho i na sněhu

  5:55
Poloprázdné či zcela prázdné cyklostezky. Takové je toulání na bicyklu v zimním období.
Cyklotoulky v zimě přinášejí doslova rajské požitky. | foto: Metro.cz

Zdánlivě nesouvisející poznámka na začátek. Kupoval jsem v životě již několik jízdních kol. Nikdy jsem od prodejců neslyšel rady, jak o kolo pečovat. Pokud se o to sami aktivně nezajímáte, bude vás to v budoucnu stát zbytečné peníze. Žádný obchodník neřekne zákazníkovi, aby si ke kolu současně pořídil i pračku řetězu, kartáče a pomůcky na čištění kola obecně. Jenže když nečistíte a nemažete, musíte měnit nejen řetěz, ale i převodníky a další součástky – a to se řádně prodraží. Jenže cykloservisy mají kšeft a o to přece jde...

Čištění kola je totiž hlavně v zimě zásadní věc. Určitě se vyplatí zadní pastorek, přední převody a řetěz „vyprat“ po každých sto kilometrech jízdy. Zimní povrchy nejsou vždy zmrzlé, je-li kolem nuly nebo nad ní, hlavně na lesních trasách je blátíčko. A to je na převody a řetěz jako brusný papír na brýlová skla. Určitě se vyplatí, když dorazíte ze zimní vyjížďky domů, nejdřív alespoň řetěz utřít papírovým ubrouskem od největšího bláta a vlhkosti (papír totiž dokonale vysušuje, lépe než látka).

Kam vyrazit

Několik tipů na cyklovýlet od prosince do února.

  • Bývalý vojenský prostor Brdy není příliš přeplněný ani v létě, ale v zimě je téměř liduprázdný. Bez nabitého mobilu na Brdy určitě nejezděte. Pro případ nehody se vyplatí nainstalovat si aplikaci Záchranka. Ta totiž určí při volání automaticky polohu. Vysvětlovat, že jste asi pět kilometrů od Toku, záchranářům v této krajině moc nepomůže.
  • Pro pohodovou jízdu bez kopců se vydejte třeba po Labské cyklostezce z Litoměřic do Ústí nad Labem. 
  • Z mimopražských výletů není k zahození cesta z Jihlavy podél stejnojmenné řeky až do Třebíče. Trasa vede po cyklostezkách, polních a lesních cestách i silnicích.
  • Námi doporučená délka zimních vyjížděk? Do 100 kilometrů.

Nemáte-li garáž nebo prostorný sklep či dobře zajištěnou kolárnu v domě a parkujete-li kolo na balkoně, nechte ho po návratu ze zimy pár hodin třeba v předsíni, aby se vyhřálo. V teple totiž uschne případný nános bláta a pak ho stačí jen kartáčem či jemným smetáčkem očistit a z nejhoršího jste venku. Zbytek zajistí mokrý hadr. A samozřejmě kdo maže, ten nejen jede, ale ani nerezne, takže na závěr povyjížďkového servisu převody lehce nastříkejte silikonovým mazivem. Určitě se během zimy vyplatí minimálně jednou odšroubovat oba pedály, vyčistit závity a namazat vazelínou. V zimě se do nich totiž natáhne víc vlhkosti a hrozí, že zareznou.

Pro zimu platí víc než jindy, že neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení. Jsou dvě možnosti. Buď si pořídíte drahé speciální kalhoty, prádlo i bundu, nebo na sebe navrstvíte funkční tričko s dlouhým rukávem (klidně dvě, záleží na tom, zda je nad, nebo pod nulou), na to třeba další dvě funkční trika a ještě funkční mikinu, jednu podzimní cyklobundu a navrch šusťákovku. Rozhoduje i to, hodláte-li jezdit hodinu či dvě, nebo se vydáte na celodenní putování.

Teplo odspoda

Alespoň dvoje ponožky (podkolenky), nejlépe speciální termo určené pro cyklistiku, to je jedno z důležitých zimních pravidel. Chodidla totiž v zimě promrzají na kole jako první (kromě obličeje, když si nevezmete kuklu a čepici pod přilbu). Když už chodidla takzvaně necítíte, vyplatí se na chvíli zastavit a pár minut chodit sem a tam nebo vést kolo, dokud se vám nohy neprokrví.

Osobně mám vyzkoušeno, že se dá do teplot kolem nuly a pod nulou poskládat asi sedm až osm vrstev, které nijak nebrání v pohybu, a mezivrstvy vzduchu hřejí po celý den. Nezapomeňte alespoň na dvoje rukavice. Nejdřív klidně nějaké pletené nebo cyklistické do podzimních teplot a navrch jakékoli vatované lyžařské. Pamatujte na to, že při mnohahodinovém šlapání do pedálů nejvíc promrzají nohy. Vyplatí se cyklistické boty s návlekem, ale doporučuji i kotníkovou turistickou obuv s pevnou podrážkou.

Teď už stačí jen vymyslet, kterým směrem se vydat. Můžete v podstatě kamkoli. Novodobým cyklozávislákům už nejsou v zimě zapovězené ani zasněžené hřebenové cesty, pokud si pořídí „zimní“ kola se širokými plášti, takzvaná fatbike. Záleží ale na tom, jak moc vás budou mít rádi běžkaři. Určitě si rozmyslete, jestli se budete držet silnic, kde vás nečeká náledí. V takovém případě stačí trekové kolo s užšími plášti.

V okolí Prahy se nabízí například cesta podél Labe na Neratovice, na cyklostezkách se přece jen nebudete jako v létě vyhýbat bruslařům. Jižním směrem se dá zkombinovat putování po cyklostezkách a okreskách až na Konopiště a pak třeba přes Benešov a Čerčany a Ladův kraj zase do hlavního města. Tady bych se ale přimlouval už za klasické horské kolo se širokými plášti a drsnějším dezénem, cesta vede místy lesem. Na co určitě v zimě pamatujte, je kvalitní osvětlení. Dny jsou krátké, šero ale bývá i přes den, a když začne sněžit, malá blikačka vzadu a vpředu opravdu nestačí. Pořádné přední světlo vyjde sice na dva až tři tisíce korun, ale svítí jako reflektor auta či motorky a vydrží ve středním režimu svícení několik hodin. Pro jistotu se vyplatí i reflexní vesta přetažená přes batoh a reflexní pásky kolem kotníků.

Při nízkých teplotách myslete také na svůj mobil. Pokud ho vozíte v kapse nebo v batůžku, zabalte ho do dvou až tří starších zimních ponožek. Baterie vám potom vydrží určitě o pár hodin déle. Na škodu není ani powerbanka s dostatečnou zásobou energie. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek