Kupujete dárek manželce na e-shopu na poslední chvíli a chcete vše mít rychle za sebou. Odsouhlasíte tak i všeobecné podmínky a zpracování osobních údajů za jakýmkoliv účelem. To od května 2018, kdy vstoupí v platnost nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů známé jako GDPR, nepůjde.
Co chceme na e-shopech
|
„Jakákoliv objednávka, služba či aplikace nemůže být v souladu s GDPR pro uživatele dostupná za nějaké podmínky, tedy až poté, kdy něco odsouhlasí,“ nastiňuje jednu z velkých změn Zbyněk Malý, bezpečnostní konzultant ve společnosti Anect.
Podle něj budou mít e-shopy problémy také s cookies, které budou nově považovány za osobní údaje. „Cookies obecně umožňují odlišit jednotlivé návštěvníky webových stránek a uložit si o nich konkrétní údaje. Takovéto ukládání informací bez souhlasu subjektu údajů nebude možné. Nově bude třeba získat souhlas k provozování takového webu,“ dodává Malý.
Na změnu už se řada e-shopů chystá. Budou totiž muset změnit řadu záležitostí většinu objednávkových systémů či všeobecných podmínek. „Něco již nepůjde dělat jako doposud, ale v tom si budeme všichni na trhu rovni. Po technické stránce se již připravujeme, abychom například byli schopni vést záznamy o činnostech zpracování osobních údajů,“ je smířen Michal Do Viet Anh, ředitel e-shopu Vemzu.cz.
Síla e-shopů neustále roste. Celkový obrat těch tuzemských byl předloni 81 miliard korun a loni už přesáhl hranici 100 miliard korun. Prolomení stejné mety se čeká i letos. Klíčové pro řadu e-shopů je správné zacílení nabídky na zákazníka.
„Největší výzvou dnešní doby je využít dostupná data potenciálních zákazníků a umět s nimi pracovat. Například šest z deseti lidí na internetu nedostává relevantní obsah, a to je výrazná bariéra pro další rozvoj prodejů,“ vysvětluje Petr Elgner ze společnosti Internet Projekt.
„V přesném cílení vidíme efektivní komunikaci se zákazníky. Přicházíme s nabídkou produktů a služeb, o kterých si myslíme, že pro ně mohou být zajímavé. Prostě se na základě dostupných dat snažíme odhadnout, co zákazníka může zajímat,“ souhlasí produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa.
Jenže právě s daty a údaji zákazníků se bude pracovat jinak. „Správné a účinné nastavení všech opatření pro plnění nařízení GDPR nebude pro řadu firem jednoduché ani levné. Ten, kdo bude chtít lépe a efektivní cílit na zákazníky, musí je znát. K tomu bude nově v rámci GDPR nutný vědomý souhlas. Počítáme s tím, že si zákazník bude dávat pozor, komu a jaký souhlas dává,“ dodává Štursa.
Miroslav Slunečko z internetové přepravní služby Zaslat.cz si ještě počká. „Problematiku GDPR zatím provází hodně dezinformací a strašení. Stejně jako u EET očekávám, že se budou informace zpřesňovat do poslední chvíle,“ míní Slunečko. Podle něj může nutnost souhlasu se zpracováním osobních údajů trhu prospět: „Zákazníci nebudou zahlceni nezajímavou reklamou.“