metro.cz

Počasí v Praze

7 °C / 17 °C

Středa, 20. září 2017. Svátek má Oleg.
(Ilustrační snímek)
(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

E-shopy se připravují na změnu, přijdou o data

23. srpna 2017  14:32 Pavel Urban Metro.cz
Od příštího roku nebude při objednávce zboží nutný souhlas ke zpracování osobních údajů.

Kupujete dárek manželce na e-shopu na poslední chvíli a­ chcete vše mít rychle za sebou. Odsouhlasíte tak i všeobecné podmínky a zpracování osobních údajů za jakýmkoliv účelem. To od května 2018, kdy vstoupí v platnost nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů známé jako GDPR, nepůjde.



Co chceme na e-shopech

  • Česko má aktuálně v provozu okolo 38 500 e-shopů.
  • Nejčastějším sortimentem je ze 17 procent oblečení a doplňky, následuje nabídka pro dům a zahradu, elektronika a sport a turistika. Nejvíce vyhledávaným zbožím v internetovém obchodu jsou mobilní telefony, parfémy a pneumatiky.
  • Dle Asociace pro elektronickou komerci je podíl e-shopů na celkových maloobchodních tržbách 9,5 procenta.

„Jakákoliv objednávka, služba či aplikace nemůže být v souladu s GDPR pro uživatele dostupná za nějaké podmínky, tedy až poté, kdy něco odsouhlasí,“ nastiňuje jednu z velkých změn Zbyněk Malý, bezpečnostní konzultant ve společnosti Anect.

Podle něj budou mít e-shopy problémy také s cookies, které budou nově považovány za osobní údaje. „Cookies obecně umožňují odlišit jednotlivé návštěvníky webových stránek a uložit si o nich konkrétní údaje. Takovéto ukládání informací bez souhlasu subjektu údajů nebude možné. Nově bude třeba získat souhlas k provozování takového webu,“ dodává Malý.

Na změnu už se řada e-shopů chystá. Budou totiž muset změnit řadu záležitostí většinu objednávkových systémů či všeobecných podmínek. „Něco již nepůjde dělat jako doposud, ale v tom si budeme všichni na trhu rovni. Po technické stránce se již připravujeme, abychom například byli schopni vést záznamy o činnostech zpracování osobních údajů,“ je smířen Michal Do Viet Anh, ředitel e-shopu Vemzu.cz.

Síla e-shopů neustále roste. Celkový obrat těch tuzemských byl předloni 81 miliard korun a loni už přesáhl hranici 100 miliard korun. Prolomení stejné mety se čeká i letos. Klíčové pro řadu e-shopů je správné zacílení nabídky na zákazníka.

„Největší výzvou dnešní doby je využít dostupná data potenciálních zákazníků a­ umět s nimi pracovat. Například šest z deseti lidí na internetu nedostává relevantní obsah, a to je výrazná bariéra pro další rozvoj prodejů,“ vysvětluje Petr Elgner ze společnosti Internet Projekt.

„V přesném cílení vidíme efektivní komunikaci se zákazníky. Přicházíme s nabídkou produktů a služeb, o ­kterých si myslíme, že pro ně mohou být zajímavé. Prostě se na základě dostupných dat snažíme odhadnout, co zákazníka může zajímat,“ souhlasí produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa.

Jenže právě s daty a údaji zákazníků se bude pracovat jinak. „Správné a účinné nastavení všech opatření pro plnění nařízení GDPR nebude pro řadu firem jednoduché ani levné. Ten, kdo bude chtít lépe a efektivní cílit na zákazníky, musí je znát. K tomu bude nově v rámci GDPR nutný vědomý souhlas. Počítáme s ­tím, že si zákazník bude dávat pozor, komu a jaký souhlas dává,“ dodává Štursa.

Miroslav Slunečko z internetové přepravní služby Zaslat.cz si ještě počká. „Problematiku GDPR zatím provází hodně dezinformací a strašení. Stejně jako u EET očekávám, že se budou informace zpřesňovat do poslední chvíle,“ míní Slunečko. Podle něj může nutnost souhlasu se zpracováním osobních údajů trhu prospět: „Zákazníci nebudou zahlceni nezajímavou reklamou.“



Komentáře

Hlavní zprávy

Sloupek Martina Švihly: Prostor zůstat dětmi

Martin Švihla, učitel aikida a lektor osobního rozvoje
vydáno 19. září 2017  18:51

Prostor, kde si můžou hrát, hýbat se, zápasit i jemně dotýkat.  celý článek

Léčba nádoru v tlustém střevu? Přijít na něj včas

(ilustrační snímek)
vydáno 19. září 2017  16:41

Rakovina tlustého střeva je strašákem zejména pro starší lidi. U nás se vyskytuje často, každoročně je v České republice diagnostikována u osmi tisíc lidí.  celý článek

Bohatí Pražané na pohřbech šetří, Ostraváci za ně utrácejí

Ilustrační foto
vydáno 19. září 2017  14:07

Roste ekonomika, rostou platy. Lidé však za loučení se zemřelými utrácejí málo. Ne všude.  celý článek

Nechte si zdarma otestovat krev, zda nemáte revma

Laboratorní rozbor se zaměří na vyšetření revmatoidního faktoru.
vydáno 19. září 2017  9:53

Bolesti kloubů patří v současnosti mezi nejčastější. Je to artróza, nebo za to může revma?  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám