metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Dalších 5 fotografií v galerii
Práci s ještěrkou si člověk může i pořádně užít. | foto: Markéta Šedivá

Na vlastní kůži: Řídit ještěrku je legrace, můžete s ní ale i zabít člověka

  7:00
Skladník už dávno není ten strejda ve vaťáku, který cucá lahváče u rudlu. Zavírá se do ještěrky a s tou je hrozná zábava. Zkrotili jsme divoké stroje na přesouvání palet.

Znáte ještěrkáře Klause? Svérázné výukové video z roku 2000 se stalo hitem YouTube. Řidič vysokozdvižného vozíku Klaus v něm podělá, co může. Já teď listuji "Pravidly bezpečnosti práce pro řidiče motorových vozíků," které jsem dostal v malešické centrále českého zastoupení Linde Material Handling. Ano, na den jsem se stal takovým ještěrkářem Klausem, jezdil jsem s vozíky různých velikostí, ale ruce ani hlavu jsem nikomu neufikl. Musel jsem totiž projít školením.

Závody v ještěrkování

Nápad vyzkoušet si práci moderního skladníka se mi zrodil v hlavě poté, co se v Praze uskutečnil závod Ještěrka Cup. Na vozících od Linde tu řidiči jezdili na čas i na přesnost a házeli i basketbalové míče. Ti nejlepší se pak dostali na mezinárodní závod Stapler Cup v Německu. Fakt, že se s vozíkem dají dělat takové věci, mě jako vášnivého řidiče a stavitele lega nenechal chladným. A tak teď sedím v malé zasedačce, přede mnou sympaťák Ladislav Sajvera, lektor Linde školy řidičů.

Koukáme na videa, kde všemožní nešikové otáčejí ještěrky na bok a nepozorností vrážejí do kolegů. "Někdy je to humorné, ale mnohdy jde fakt o krk. Může se zdát, že řízení vozíku je hračka, ale je to náročná práce. Řidič musí nejen znát, co dovede jeho stroj, ale musí zachovávat plno pravidel bezpečnosti," říká a ukazuje mi zkušební test, který jeho svěřenci musí zvládnout, aby dostali osvědčení řidiče manipulační techniky. Začtu se do poslední otázky. Jakou maximální hmotnost může mít břemeno, které budeme zvedat vozíkem H 18 do regálového místa ve výšce 5500 mm? Vzdálenost těžiště břemene je 700 mm. Spadne mi čelist.

Skladník matematik

Výhled dopředu je někdy dost omezený.

Větší lidé mají občas problém se do ještěrky vejít.

"Jezdit s vozíkem je i matematika. Musíte vědět, jak těžký náklad máte, jak vysoko ho zdvihnete a kde má náklad těžiště," říká školitel Sajvera. V každém vozíku je proto tabulka se zátěžovým diagramem, který ukáže, čeho je vozík schopen. Linde přitom vozíků vyrábí na 120 druhů – jsou naftové i na baterie, na CNG i LPG. Mohou to být klasické čelní, ale i "retraky", kde sedíte bokem.

Přečtěte si i další články z našeho nového magazínu

  • "Střílela jsem ostrými." Drsná herečka Hana Vágnerová mluví nejen o natáčení seriálu Expozitura.
  • Na dovolenou jeďte na farmu. V Jižním Tyrolsku se můžete ubytovat přímo v odlehlých horských staveních a třeba i pomoci se sklizní.
  • I trpaslíci mají své dny. Jednou do roka můžete potkat v ulicích lidi s ručníkem, nebo vás zdraví i neznámí lidé? Možná slaví mezinárodní den ručníků a pozdravů

V centrále firmy jsem ale viděl i mnohem větší kousky, třeba kontejnerový nakladač, který utáhne až 40 tun. A naopak i elektricky ovládaný ruční vozík, který by se mi hodil na zahradu. Všechny mají zátěžový diagram jiný. "A to ještě mohou mít duplex nebo triplex," říká Ladislav. Cože, ten klub na Václaváku? "Ne. Přední rám, na kterém jsou vidlice, se buď vysune dvojnásobně nebo trojnásobně," vysvětluje školitel, který ze všeho nejvíc jezdí školit zaměstnance do různých firem.

Jdeme na to!

Takže už sedím ve vozíku. Je to E 20, který uveze dvě tuny. Pod zadkem mám obrovskou baterii. Tahle vymazlená ještěrka nečoudí, je tichoučká, čas od času potřebuje jenom dobít. Shrnuji si pravidla, která jsem nabyl při školení: s břemenem z kopce musím couvat, když povezu náklad, musím spustit vidlice nad zem, tak deset centimetrů, abych nedrhnul o zem. A už s nimi nehýbat. Když se budu otáčet, musím dát pozor na svažitý terén. A na lidi za mnou. A vedle mě. A přede mnou. Vozík má těžiště jinde, než auto a odstředivá síla způsobí, že budu na boudě ležet hned. A když někomu něco udělám, půjdu kukat, mám trestně právní odpovědnost. Myslel jsem, že to skladníci mají jednoduší.

Jako v počítačové hře

Ještěrek jsou různé druhy. Některé jsou jen ruční.

S ještěrkou musíte být občas přesní na milimetry.

Co to je? Pod nohami mám tři pedály. Ani jeden ale není spojka. Po sešlápnutí levého jedu dozadu, prostřední brzdí, ten vpravo je pro jízdu vpřed. Ale není to jako na autodromu. Levou nohu nemám vycvičenou. Od osmnácti jen tupě mačkala spojku a na řízení takhle moderního vozíku nemá zatím cit. "Řízení je jemné a tak přesné, že jsme při jednom testu dokázali pneumatikou vozíku dovřít krabičku od zápalek nebo zmáčknout spoušť foťáku," říká Ladislav Sajvera. Celkem tomu věřím. Zkusím si přeskládat pár palet a za chvilku to už mám trochu v ruce. I v noze. Ruční páky vpravo ovládají vidlice, nahoru, dolů, naklápění a také boční posun. Z vozíku se mi nechce ven. Dokud ale neuvidím ten větší.

Nejsem žádný prcek, takže v E 20 jsem vypadal jako medvěd v kleci. V robustnější naftové ještěrce H 25 už dostávám příležitost k rozmachu. Tahle věc, co uveze už 2,5 tuny, nádherně brblá svým naftovým motorem a jezdí rychleji. Vidlice jsou dlouhé 1,2 metru a dokážou zdvihnout náklad díky triplexu až do výšky 7 metrů. Paráda. Jezdím před budovou Linde a hraju si s paletami. Připadám si jako ve videohře. Je to nesmírně zábavné, ale otázka je, kdybych to musel dělat každý den. Nakonec, je to jako novinařina. Skládáte věci na sebe a vedle sebe a taky záleží na obsahu. Jestli je lehký nebo těžký.

Komentáře

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Na klinice po neshodách končí přednosta, nemocnice věří v setrvání lékařů

vydáno 26. dubna 2024  12:32

Několik měsíců vyhrocená personální situace na Klinice anesteziologie, perioperační a intenzivní medicíny (KAPIM), v Masarykově nemocnici v Ústí nad...  celý článek

Vědci vyvinuli lepší jehly pro novou léčbu, která pomáhá i při poškození míchy

vydáno 26. dubna 2024  12:22

Vědci z olomoucké Univerzity Palackého vyvinuli novou generaci jehel, které jsou určené pro nyní testovanou rehabilitační metodu na bázi...  celý článek