metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Petřínská lanovka od roku 1891 svezla už 60 milionů lidí. Tu první poháněla voda

  15:22
Ve středu odpoledne se odehraje u lanovky malá slavnost, dopravní podnik totiž vyveze vzhůru na Petřín cestujícího s pořadovým číslem 60 milionů.
Nová lanovka se spouští na trať.

Nová lanovka se spouští na trať. | foto: Archiv DPP

Historie lanovky je dlouhá 122 let, vznikla u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v roce 1891, aby vozila cestující k jednomu z největších lákadel výstavy, k Petřínské rozhledně.

Lanovku pronásledovaly problémy

Původní lanová dráha
Původní lanová dráha

60 milionů

  • Tolik cestujících přepravila od roku 1891, kdy u příležitosti zemské výstavy lanovka vznikla.
  • Jen pro zajímavost: maximální kapacita jednoho současného vagonu je sto lidí.
  • Vagon by tedy musel vystoupat na Petřín 600tisíckrát, aby tam všechny pasažéry vyvezl.

Celou historií lanovky se táhnou problémy s jejím fungováním. Nejprve přerušila její provoz první světová válka, poté v šedesátých letech sesuv nestabilního petřínského svahu poničil část kolejí. "Menší odstávky s cílem opravit a zkontrolovat její technický stav či věčně nestabilní petřínský svah však probíhají pravidelně každý rok," upozorňuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Současná lanovka, v pořadí tedy už třetí, začala jezdit u příležitosti československé spartakiády v roce 1985. Dráha vede od barokního domu na Újezdě průlomem v Hladové zdi na Petřín. Má jednu zastávku u restaurace Nebozízek, v jejímž sousedství je také křížení, kde se vyhýbají dvě proti sobě jedoucí soupravy. Délka lanové dráhy je 510 metrů.

Jak je spočítali?

K unikátům lanovky patří i to, že se téměř přesně ví, kolik lidí za dobu své existence přepravila.

  • Od roku 1891 se eviduje každý převezený cestující a tento údaj se zaznamenává do provozní knihy.
  • Mění se jen způsob počítání: od roku 1891 se počítaly prodané jízdenky, od roku 1985 fungovaly  turnikety s počítadly  a od roku 1996  počítá cestující optické čidlo.

Lanová dráha z roku 1932

Lanovka v 80. letech

Lanovka třikrát jinak

Celkem třikrát se budovala lanovka na Petřín. Pokaždé byla trochu jiná.

  • Nejstarší lanovka měla jen dvě stanice: ta horní byla umístěna poblíž Nebozízku, mezistanice neexistovala. Jinak vypadala i dolní stanice na Újezdě.
  • Zatímco dnes pohání lanovku elektřina, tu nejstarší uváděl do pohybu systém vodní převahy. Nádrž vagonu v horní stanici byla naplněna vodou a díky tomu byl těžší než vozidlo v dolní stanici.
Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

Žena zápasila s policisty o nůž, jednoho pořezala a sama se bodla do břicha

vydáno 2. května 2024  11:52

Policisté pomáhali v Sušici na Klatovsku ženě, která byla rozrušená a chtěla si ublížit. Před jejich zraky vzala do ruky nůž a bodla se s ním do břicha....  celý článek

Policisté v Krušných horách pátrali po patnáctileté dívce, našli ji mrtvou

vydáno 1. května 2024  22:52,  aktualizováno  2.5 11:52

Policisté v Krušných od středečního večera pátrali po patnáctileté dívce z Ústí nad Labem, která odešla z domova. Ve čtvrtek krátce před polednem...  celý článek

Svátek akademického sportu se vrátí pod Ještěd na moderní sportoviště

vydáno 2. května 2024  11:12

Na půdu Technické univerzity v Liberci se po deseti letech vrací České akademické hry. Podle podepsaného memoranda se na místních sportovištích ve dnech...  celý článek