metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 12 °C

Středa, 14. listopadu 2018. Svátek má Sáva.
Bikeři změří své síly.
Praha dá lidem k dispozici 1000 kol. | foto: SXC

Praha chce zavést bikesharing, roční poplatek bude 500 korun

6. března 2014  12:28,  aktualizováno  14:27 ČTK
Pražský magistrát chce v ulicích hlavního města rozmístit do roka a půl tisícovku kol v rámci takzvaného bikesheringu. Za půjčení kola by lidé platili roční poplatek zhruba 500 korun. Počáteční investici město odhaduje na asi 50 milionů, roční správu systému na deset milionů. Novinářům to dnes řekli primátor Tomáš Hudeček a zastupitelka a předsedkyně magistrátní komise pro cyklodopravu Monika Krobová Hášová.

Předpokládaných 1000 jízdních kol by podle magistrátní studie mělo být rozmístěno na celkem 150 stanovištích. Praha teď začne hledat partnera, který by celý systém řídil a provozoval. Ten by měl organizovat půjčování kol nejen v centru města, ale i v bezprostředním okolí. "Pilotní projekty tohoto typu nelze dělat a zkoušet na malé a omezené lokalitě," řekl Hudeček. O projekt má zájem firma JCDecaux, která by v případě prodloužení smlouvy na správu městského mobiliáře vybudovala a spravovala systém půjčování kol na své vlastní náklady.

Kde přesně stojany a s jakým počtem kol budou, zatím není jasné. Podle Hudečka musí město zvážit všechna specifika Prahy, tedy například kopcovitost. Podle jeho slov by třeba řada obyvatel Břevnova jela do centra na kole, ale zpět do kopce již využili MHD. Právě kvůli tomu je prý nutné zvážit, kolik a kam přesně kola umístit.

Přestože v Praze již jsou skupiny dobrovolníků, kteří se o bikesharing snaží, Praha se rozhodla pro výběr jednoho provozovatele, a to na základě zkušeností z jiných měst. "Systém je natolik složitý, že je třeba na základě zkušeností západních měst jít cestou celkové koncepce," řekl Hudeček.

Kola budou mít zvláštní design, krást se nebudou

Po zavedení systému město počítá v celkových ročních nákladech i s krádežemi a vandalismem. Krádeže by ale podle Hášové Krobové měl omezit specifický design a barevnost kol. "Po krádeži na něm prakticky nelze jezdit, aby nebylo zřejmé, že je kradené," řekla.

Město zatím nepočítá s tím, že by na místech stojanů pro bikesharingová kola přibyly stojany pro cyklisty, kteří jezdí na vlastních kolech. Nicméně jistou synergii mezi bikesharingem a "soukromou" cyklodopravou Hudeček nevyloučil. Speciální reklamní kampaň, která by na tuto možnost dopravy upozornila, se nechystá. "Naším záměrem bylo, že je to tak levné, že si to lidé najdou sami," řekl s nadsázkou Hudeček.

Kolo používají stovky tisíc lidí

V ulicích Prahy používá podle průzkumu GfK z roku 2013 k dopravě kolo zhruba 120 tisíc lidí, v sezóně jej týdně používá zhruba 200 tisíc lidí.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hokej na rybníku a pak cesta do Kanady

Hraje se na nízké branky bez brankáře.
vydáno 14. listopadu 2018  14:45

Registrovat se na mistrovství republiky může každý. První cena je placená cesta na zámořský šampionát.  celý článek

Nová výroční aplikace vytváří mobilní zombíky

V aplikaci je šest stezek. První republiku, či komunismus?
vydáno 14. listopadu 2018  13:13

Pražané si mohou zavzpomínat na historické milníky. Dle odborníků při tom riskují životy.  celý článek

Prcháme z avie VB, je 17. listopadu 1989

Naše parta před vozem, kterých je už jenom pár.
vydáno 14. listopadu 2018  12:30

Nevšední úniková hra má autenticitu i promakané úkoly. V roli demonstrantů jsme se vydali za dobrodružstvím. Ten den už se znovu blíží, 17. listopad. My...  celý článek

Sloupek Martina Daneše: Jak jsem neumřel

Martin Daneš, bývalý recepční
vydáno 14. listopadu 2018  11:11

Na druhou stranu člověk neví, co se může stát za týden, píše Martin Daneš ve svém sloupku.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám