O novém vývoji informoval radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Kdo závadu na kabelech způsobil, zatím není jasné. ČKD je dodavatelem technologické části a svou vinu již minulý týden odmítlo. Tunel vyjde Prahu na zhruba 37 miliard korun. „Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely tyto kabely údajně ve vodě po dobu několika měsíců. Povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit,“ uvedl Dolínek.
Pokud by se obě strany nedohodly, město zvažuje, že se obrátí na soud. „Tento krok by ještě předtím museli projednat a schválit radní hlavního města,“ uvedl Dolínek.
Pokud Praha najde viníka, bude po něm chtít nahradit škodu, aby nemusela platit výměnu ze svého. Firma tvrdí, že za nic nemůže. „ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali,“ sdělil mluvčí firmy Karel Samec.
Je to podvod, nebo diletantství?
Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů.
Podle Pavla Kočiše, mluvčího Inženýringu dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje, projekt od začátku kladl vysoké požadavky na odolnost kabelů proti požáru, nešlo proto vyhovět požadavkům na odolnost proti vodě. „K poškození kabelu stačí 15 minut ve vodě, ale to se může projevit až po řadě měsíců. Podle našich informací dodnes neexistuje kabel, který by splňoval požární odolnost požadovanou hasiči, a současně byl voděodolný,“ uvedl.
Dodavatelé zodpovědní za tunelový komplex Blanka nás buď obelhali, nebo zkouší naši trpělivost. Tvrdí to primátorka Adriana Krnáčová. Firmy podle ní na konci loňského roku svorně slíbily, že se tunel otevře na přelomu března a dubna, což teď neplatí. „Považuji to buď za podvod na Pražany nebo nehorázné diletantství,“ uvedla primátorka.
Vyjádření Krnáčové i vinu za poškození kabelů odmítla firma Satra, hlavní projektant tunelu. „Podle našich informací jsou vypracovávány dva znalecké posudky - pro Prahu a pojišťovny. Jejich výsledek neznáme, proto nás vyjádření paní primátorky překvapilo,“ řekl výrobní ředitel Satry Alexandr Butovič. Podle něho firma v rámci projektu zvolila správný postup i řešení. „My si za svým řešením stojíme,“ dodal.
Nechám si ten termín podepsat, říká Krnáčová
Primátorka bude na čtvrtečním setkání chtít od právníků odpovědi na otázky, jak je možné, že problémy s vodou poničenými kabely nikdo dosud neřešil a zda je chyba na straně projektantů nebo dodavatelů. Přívalový déšť podmáčel kabely v létě roku 2013. Tentýž rok na podzim podle některých informací odmítly pojišťovny škody v řádu desítek milionů korun zaplatit. Krnáčová tvrdí, že Praha už za tunel Blanka, který stál 37 miliard korun, nezaplatí „ani korunu navíc“.
Ve čtvrtek by podle primátorky mělo vedení města zároveň dostat aktualizovaný harmonogram a posudek pojišťovny. „Společně si musíme přesně stanovit, kolik kilometrů kabelů je potřeba vyměnit a jak dlouho to celé bude trvat,“ uvedla. „To číslo mi dodavatelé podepíší, stejně jako nový termín otevření tunelu Blanka. Město Praha bude trvat na tom, aby to bylo v co nejkratším termínu, který je v lidských silách,“ doplnila.
Otevře se někdy Blanka?
|