metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Barevných tramvají je v metropoli čím dál víc

  12:58
Oranžová Mazačka či dvě černé Vymlouvačky a od minulého týdne i modrá T3 Coupé. Po Praze jezdí čím dál víc tramvají, které nemají běžnou barevnou kombinaci.

Další 1 fotografie v galerii
Celoplošnou reklamu najdete i na starších tramvajích T3 | foto: Anna KettnerováMetro.cz

Největší zastoupení v této skupině netradičních vozů mají tramvaje s celoplošnou reklamou. „Nyní je jich zhruba čtyřicet,“ říká Markéta Fialová z JCDecaux. Tato firma se zaměřuje na venkovní reklamu a řadu let provozuje městský mobiliář v Praze.

Podle Fialové je o celoplošnou reklamu velký zájem. Vůbec nejoblíbenější jsou celopolepy na tramvajích Škoda 14T Porsche. „Reklama se nasazuje v rámci vozoven, z dané vozovny vyjíždí vždy více linek a jízdní řády si určuje dopravní podnik, takže toto si klienti vybírat nemohou,“ upřesňuje Fialová. Polepení reklamy probíhá v režii JCDecaux v depu dopravního podniku. Celá akce trvá zhruba dva až tři dny.

Má-li nějaká firma zájem o tento druh prezentace, musí si připravit statisíce. Například kdyby někdo chtěl mít svou reklamu na voze 14T Porsche, musí zaplatit 260 tisíc korun za tisk, 220 tisíc za instalaci a 300 tisíc za půlroční pronájem tramvaje. Reklama na starších vozech je o něco levnější. Například náklady na tisk na vůz T3 vyjdou na 242 tisíc korun.

Po Praze jezdí tramvaje, které jsou reklamou na pivo, kávu, nanuky či cestovní kancelář. „Většinou jde o posilování povědomí o značce, případně o jejím spojení s pozitivními emocemi,“ říká Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnosti, a dodává: „Z výzkumu Postoje české veřejnosti k reklamě vyplývá, že reklamou na dopravních prostředcích ne- jsou lidé zdaleka tak přesyceni jako například reklamou v komerčních televizích. Šedesát procent lidí považuje reklamu na MHD za přiměřenou, nevadí jim.“ 

Jak to vidím já

Tramvaje 14T Porsche jsou pro celovozovou reklamu snad stavěné. Jsou to tramvaje, které v originálním šedém laku vypadají hrozně a reklama jim jen prospívá a rozzáří je. A na tramvajích 15T je to o tom, jak se udělá, některá jim padne, u jiných prosvítají červené detaily a to už není ono, tam hodně záleží na polepu. Nejsem toho názoru, že by tramvaje musely mít jednotný vzhled. Ono když stojíte na zastávce a přijede něco, co jste nečekali, má to jinou barvu, zaujme vás to nebo ne... každopádně si toho ale všimnete a to pak má smysl.

Anna Kettnerová, fotografka a řidička tramvaje

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Mráz spálil révu netypicky. Škody ve vinicích přesahují dvě miliardy

vydáno 26. dubna 2024  13:22,  aktualizováno  13:42

Že to vinaři a vinohradníci nemají jednoduché, znělo i na tiskové konferenci k aktuální situaci a vyčíslení škod. Během pár týdnů se totiž prakticky...  celý článek

Orty chtějí upravit tak, aby bývalým kaolinovým dolem projeli i vozíčkáři

vydáno 26. dubna 2024  13:22

Jihočeský kraj pracuje na zpřístupnění podzemních chodeb blízko Českých Budějovic, kde se těžil kaolin. Úpravy budou stát desítky milionů korun. Pak by...  celý článek