metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Další 4 fotografie v galerii
Provozní dispečink dopravního podniku | foto: DPP

Rozhovor: Největší špunty pro tramvaje jsou Malostranská, Anděl a Palmovka

  9:00
Trčíte v tramvaji, která se jen pomalu šine ulicí? Nejčastěji za to mohou auta popojíždějící na kolejích. Chaos nastává, když se stane větší nehoda. I tyto situace ale v Praze zvládají vyřešit ze zázemí dopravního podniku.

Na svítících monitorech jsou graficky vidět tramvajové zastávky a i čísla spojů. „Provoz je teď během letních prázdnin plynulejší,“ zmiňuje Stanislav Rücker pro Metro.cz. Je zástupcem šéfa Provozního dispečinku tramvají a odtud řídí nejen běžný provoz, ale i mimořádné zásahy v případě nehod.

Je Praha přes léto pro tramvaje průjezdnější?
Ano. I místa, kde se jindy tramvaje zpožďují, jsou přes léto průjezdná bez omezení (viz infobox dole). Problémy tam nastávají pouze při ranních špičkách, nebo třeba při mimořádnému uzavření městského okruhu, to se týká Strahovského tunelu a Mrázovky.

Dispečink

Hlavní základnou je ústředí v ulici Na Bojišti.

  • Další dispečeři jsou v pohotovostních vozidlech v určených oblastech.
  • Provádějí kontrolu stavu tramvajové tratě, traťového zařízení a namátkovou kontrolu výkonu služby řidičů.

A co se děje v případě nehody?
Zajišťujeme pravidelný interval spojů, pokud se nepodaří dodržet plánovaný jízdní řád. Pokud je někde poškozená trolej a část vlaků zůstane odříznuta, musí se následně vyprostit pomocí techniky. V případě takovéto mimořádné události se jí věnují i dvě až tři dispečerská auta v terénu.

Je samozřejmě nutné zajistit nejen vlastní likvidaci události, ale i informace cestujícím na zastávkách a v tramvajích. Navíc odkláníme soupravy mimo postižený úsek, zajišťujeme přestávky u ostatních řidičů na linkách, kterých se událost dotýká.

Jsou některé lokality v Praze horší na zajištění objízdných tras?
Problém při zajištění objízdných tras pro odkloněné tramvaje vzniká všeobecně, protože úsek je dimenzován pro určitý počet souprav, a pokud tam jsou navíc další, vznikají komplikace s propustností na semaforech.

Provozní dispečink dopravního podniku

Provozní dispečink dopravního podniku

Můžete zmínit konkrétní případy?
Například při uzavření úseku Otakarova–Albertov–Karlovo náměstí, kde bývá poškozená trolej v podjezdu Na Fidlovačce, je nutné odklonit vlaky linek č. 7, 18 a 24 přes I. P. Pavlova, kde pak dochází ke zdržování pravidelně projíždějících linek a kumulaci velkého počtu tramvají.

Dost často dochází k většímu poškození troleje v podjezdu Zahradní Město vysokým nákladem. Když se nepodaří zajistit v podjezdu průjezd pro autobusy náhradní dopravy, tak bývá nutné navést je na Jižní spojku, kde je vedena ostatní automobilová doprava.

Jak vlastně dispečink funguje?
Tady na dispečinku je systémem nepřetržitě sledován provoz tramvají. V případě vzniku mimořádné události - například neprůjezdnost trati vlivem cizí nehody na kolejích, nebo poškozené troleje kvůli závadě materiálu, případně vysokým nákladním autem - dispečer zjistí od řidiče všechny potřebné údaje, zadá je do systému, kde se událost zobrazí všem ostatním dispečerům. Následně, pokud to situace vyžaduje, je k této události vysláno dispečerské auto, které na místě situaci vyřeší do úplného obnovení provozu.

Počítám, že funguje nonstop? Kolik ho obsluhuje lidí a co zabere nejvíc práce?
V noční směně je to deset lidí. Čtyři dispečeři na ústředně a šest lidí ve třech dispečerských autech. V denní směně je to zhruba dvacet lidí, z toho na ústředně a zbytek v autech. Pokud jsou očekávány další plánované akce, tak je směna posílena. Směny jsou dvanáctihodinové – denní a noční.

Provozní dispečink dopravního podniku

Navrhujete změny jízdních řádech, když vidíte, že provoz na některých místech není v reálu dlouhodobě ideální?
Ano, poznatky z provozu jsou pravidelně vyhodnocovány a na základě toho jsou optimalizovány jízdní doby v jízdních řádech. Těch míst, kde se průběžně provádí úprava jízdního řádu, je poměrně hodně.

Jaké jsou vlastně prapočátky současné verze dispečinku?
Dnes má dispečer dokonalý přehled o každé tramvaji vlaku i o všech řidičích ve službě. V dřívějších dobách byly v ulicích pevná dispečerská stanoviště, kam řidiči hlásili problémy. Tramvajový provoz nebyl tak přesný, vzhledem k tomu, jaké jsou kladené nároky v současné době.

Nebyl také problém, že vlak skončil na trase dříve, aniž by o tom kdokoliv věděl. To je ale minulost a v současné době jsou na tramvajovou dopravu kladeny vysoké nároky, tedy na přesnost, kvalitu a dodržování standardů kvality.

Když se podíváme do budoucnosti, jak jste připravení třeba na podzimní spuštění tramvajového provozu přes nový most do Troji?
Pro spuštění nového tramvajového mostu do Troji nebylo nutné dělat speciální přípravu. Je však nutné ve zkušebních jízdách ověřit funkčnost tramvajové tratě i zařízení a následně seznámit řidiče s tratí. Z hlediska plynulosti tam dojde ke zkrácení jízdních dob, vzhledem k tomu, že na starém mostě byla omezena rychlost jízdy tramvají.

A jak je zajištěno fungování dispečinku v případě výpadků proudu nebo třeba požáru?
Na výpadek proudu jsme připraveni záložním zdrojem, který zajistí napájení technologií nutných pro dispečerské řízení provozu. V případě požáru dojde k evakuaci celé dispečerské ústředny a ihned by bylo zprovozněno záložní dispečerské pracoviště.

Kolony

Nejčastější zpoždění tramvajové dopravy

  • Újezd – Malostranská, v tomto směru se tvoří kolona popojíždějících aut, nepropustnost SSZ na Malostranském náměstí a Klárově, včetně velkého počtu chodců, kteří přecházejí přes TT.
  • Arbesovo náměstí – Anděl, zde se tvoří kolona aut stojící před křižovatkou s Kartouzskou ulicí, zde je navíc problém úzkého prostoru mezi chodníkem a tramvajovou tratí, kde většina aut stojí v průjezdním profilu tramvaje.
  • Zastávka U Kříže – Palmovka, v tomto směru se potýkají řidiči hlavně v ranní špičce všedních dnů s neprůjezdností, auta stojí na kolejích jedoucí do Voctářovy ulice. Zpožďování tu není pravidelné, záleží, jestli je neprůjezdná ulice V Holešovičkách, kdy si tudy většina řidičů přijíždějících do Prahy zkracuje cestu. 
  • Křížová – Na Knížecí, v tomto směru dochází ke zpoždění v ranní špičce všedního dne, protože auta stojí na kolejích.

Zdroj: Dopravní podnik pro Metro.cz

Komentáře

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Na klinice po neshodách končí přednosta, nemocnice věří v setrvání lékařů

vydáno 26. dubna 2024  12:32

Několik měsíců vyhrocená personální situace na Klinice anesteziologie, perioperační a intenzivní medicíny (KAPIM), v Masarykově nemocnici v Ústí nad...  celý článek

Vědci vyvinuli lepší jehly pro novou léčbu, která pomáhá i při poškození míchy

vydáno 26. dubna 2024  12:22

Vědci z olomoucké Univerzity Palackého vyvinuli novou generaci jehel, které jsou určené pro nyní testovanou rehabilitační metodu na bázi...  celý článek