metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 3 °C

Pondělí, 19. listopadu 2018. Svátek má Alžběta.
Škoda 15T ForCity (Praha)
Škoda 15T ForCity (Praha) | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Splatí Praha nové tramvaje? O garancích se rozhodne až po volbách

18. června 2014  13:52 ČTK
O garancích za závazky, které má pražský dopravní podnik vůči strojírenské firmě Škoda Transportation, bude zřejmě rozhodovat až nová politická garnitura, která vzejde z podzimních komunálních voleb. Informoval o tom primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Město by jako vlastník podniku mělo ručit za odložené splátky na dodávku tramvají, jejíž celková hodnota je přes 19,2 miliardy korun. Před volbami by se podle primátora pro rozhodnutí patrně nenašla podpora.

Pražský dopravní podnik a strojírenská firma na konci května po několikaměsíčním vyjednávání podepsaly dohodu o úpravě problematické smlouvy. Kontrakt z minulosti znamenal pro zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou společností v ČR, velkou finanční zátěž. Vedení Prahy mluvilo dokonce o krachu podniku.

Tramvaje budou mít klimatizaci a Wi-Fi

Dohodu obě strany slavnostně podepsaly, bez garancí města, které si Škoda Transportation vyžádala, ale pozbude platnosti. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky do roku 2022 splatí. Finanční ředitelka dopravního podniku Magdalena Češková na dnešním jednání k efektivní veřejné správě uvedla, že toto rozhodnutí bude pro politiky "velmi problematické". "Jiné řešení ale neexistuje," uvedl Filip Rybín, který úpravy smluv za Prahu dojednává. Město má na rozhodnutí čas do konce roku.

Kromě rozložení splátek a zachování ceny se podnik a strojírenská firma dohodly na lepší výbavě tramvají. Výrobce dodá soupravy s klimatizací a připojením Wi-Fi. Zároveň prodlouží záruku pro již dodané poruchové tramvaje. Pro Škodu Transportation to znamená zvýšení nákladů o miliardu.

250 tramvají, které město nepotřebovalo

  • V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu.
  • Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun.
  • Člen představenstva dopravního podniku Petr Vychodil na dnešní debatě navíc uvedl, že podnik soupravy objednával v době, kdy je vůbec nepotřeboval.
  • Nízkopodlažní tramvaje mimo to od začátku vykazovaly technické problémy a jejich údržba bude po uplynutí záruky velice nákladná, tvrdí Vychodil.
  • Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Komentáře

Hlavní zprávy

Největší díry už jsou minulostí, ulice se opravuje

Legendární ulice U Seřadiště se proměňuje ve více etapách. V jedné části práce...
vydáno 19. listopadu 2018  5:54

Ulicí U Seřadiště brzy půjde projet bez strachu o tlumiče. Oprava vozovky je ale pouze provizorní.  celý článek

U Národního muzea si vystojíte frontu přes hodinu

Dlouhá fronta může některé návštěvníky odradit.
vydáno 18. listopadu 2018  10:30

Opravená budova přitahuje hlavně cizince. Třeba i na vstup zdarma.  celý článek

Čím se brání Cruise nebo Craig

Při tréninku se klade důraz na orientaci v prostoru.
vydáno 18. listopadu 2018  7:12

Neustálá ochrana hlavy je základem bojového umění keysi. Vzniklo mezi rváči na španělských diskotékách.  celý článek

Místo zahrady má vzniknout hřiště, k zemi zřejmě padne pár stromů

Na Smetance
vydáno 18. listopadu 2018  6:20

Vedle školy v Praze 2 vzniká multifunkční sportoviště. Místní mají z projektu obavy.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám