metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 16 °C

Středa 8. května 2024. Den vítězství
Akce Vždyť to jede jinam dost lidí zmátla. | foto: Vendula Musilová

Změňme jízdní řády, vyzývají městské části. S prací Ropidu nejsou spokojené

  16:12
Většina pražských radnic by si přála další doladění změn MHD z loňského září. Organizace Ropid totiž do změn platných od července nezapracovala všechny připomínky městských částí. Radnicím nejčastěji vadí časté přestupy, chybějící linky a příliš dlouhé intervaly. Změny loni v září Ropid hájil úsporami a snahou vytvořit síť páteřních linek. Nyní další změny tras neplánuje.

Zřejmě nejnespokojenější z oslovených radnic je Praha 5. "Ropid nezohlednil v těchto změnách téměř žádné dřívější požadavky Prahy 5," uvedl místostarosta Jiří Vejmelka. Prahu 5 podle Vejmelky ze zářijových změn nejvíce trápí zkrácení autobusové linky 123, zrušení linky 217 a s tím související přerušení přímého spojení do Dejvic a změny autobusových linek číslo 192 a 130.

Ani s jedním svým návrhem neuspěla také Praha 15. Ta si nejvíce stěžuje na zrušený autobus 154. "Částečná náhrada nového vedení linky 175 tento problém neřeší. Navíc jsou nespokojeni obyvatelé sídliště Na Košíku, kteří o tento spoj přišli," uvedl místostarosta Prahy 15 Igor Filipovič.

Jízdní řády už zůstanou tak, jak jsou

Ropid ale žádné změny v tuto chvíli nechystá. "S žádnými dalšími změnami linkového vedení nepočítáme. Nyní se soustředíme na drobné stavební úpravy zlepšující plynulost autobusové dopravy," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Kde by ještě chtěli změny?

  • Doladit změny by chtěla také radnice Prahy 7. S Ropidem podle mluvčího Prahy 7 Martina Vokuše opakovaně projednávala asi devět stěžejních připomínek. "Tyto připomínky se v navrhované podobě do současných změn nepromítly," uvedl Vokuš. Radnici vadí, že Praha 7 nemá přímé spojení od Libeňského mostu do centra Prahy a ze Strossmayerova náměstí na Malostranskou a Klárov. Stěžuje si také na příliš dlouhý interval vytížené linky číslo 12. "Z celkového pohledu jako problém vnímáme časté přestupy na všech trasách a s tím spojené prodloužení jízdy," shrnul Vokuš.
  • Rozporuplně se ke změnám staví Praha 6. "Ropid vyhověl našemu požadavku a zachoval tramvaj 22 v původní trase až na Bílou Horu. Stále ale není vyřešeno sjednocení zastávek linek 143 a 191 na Strahově," uvedl mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.
  • Již od zářijových změn se Praha 2 snažila o návrat přímého spojení mezi Prahou 2 a Vinohradskými hřbitovy a přímého spojení s dolní částí Vršovic. Radnici vadí změna trasy tramvaje číslo 6. Ta původně jezdila na I. P. Pavlova a po Bělehradské na Otakarovu do Nuslí. Nyní vede přes Albertov. Částečně Ropid upokojil Prahu 2 zavedením nové linky číslo 13, která spojí Vinohrady se Strašnicemi.
  • Naopak mezi více méně spokojenými radnicemi je třeba Praha 3. "Ropid zapracoval do změn jeden návrh, a to obnovení přímého spojení Jarova s metrem A, které zajišťuje tramvajová linka číslo 11," uvedl mluvčí radnice Stanislav Kněnický. Praze 3 tak vadí jen to, že linka 11 jezdí až na Jarov jen ve všední dny mezi 6:00 a 20:00.
  • Podle mluvčího Prahy 4 Jiřího Bigase vyhověl Ropid i Praze 4, když do změn zapracoval zhruba 80 procent jejích připomínek. Přesto zůstávají místa, kde má Praha 4 ve veřejné dopravě nadále problémy, a to zejména na Spořilově.
  • "Konkrétně příliš dlouhé spojení horní části Starého Spořilova s Budějovickou a absence spojení Spořilova s Roztyly. Dále nezavedení linky autobusu v Ohradní ulici a příliš dlouhý interval v Hodkovičkách," uvedl Bigas.
  • Ropid vyšel vstříc i jednomu požadavku Prahy 8, když od 1. července jezdí náhrada za zrušenou autobusovou linku 152.
  • Problémy se změnami MHD nezaznamenaly třeba radnice Prahy 1 a 9. "Vzhledem k tomu, že jsme centrální městskou částí Prahy, jsou přes nás vedeny linky MHD v dostatečném množství i kapacitě," uvedla Michaela Madejová, referentka pro styk s veřejností. Podobně se vyjádřila také radnice Prahy 9. "Netrápí nás momentálně žádné změny a nespokojenost ze strany občanů jsme nezaznamenali. Jediné, co nás trápí, je provoz pouze jedné tramvajové linky v Sokolovské," sdělila mluvčí Prahy 9 Linda Urbášková.
  • "Nové změny jsou vesměs OK, s tramvají číslo 13 jsme přímo spokojeni, ale je toho výrazně méně než bychom rádi," odpověděl na dotaz ČTK mluvčí Prahy 10 Jan Charvát.
  • Na to, že by si městské části některé zrušené spoje platily ze svého, odpověděly všechny oslovené shodně - nemají na to peníze. "Praha 5 spolufinancuje od roku 2006 provoz autobusové linky 128 na Žvahov. Na financování či spolufinancování dalších linek nemá Praha 5 v rozpočtu prostředky," zdůvodnil například místostarosta Prahy 5 Vejmelka.
  • Rozsáhlá změna jízdního řádu, která začala v Praze platit 1. září 2012, zavedla 38 páteřních autobusových linek, takzvaných metrobusů. Nově začalo jezdit také pět páteřních tramvajových linek, které doplňují čtyři páteřní svazky, kdy dvě linky jedou ve vytížených místech po stejné trase a na okrajích města se rozdělí. Zrušeny byly tramvaje číslo 15, 19 a 21. Cílem změn bylo ušetřit.

Komentáře

Hlavní zprávy

Každá trasa pražského metra je autonomní. Je to jeho vysoká přidaná hodnota

vydáno 8. května 2024  17:23

Umíte si představit, že by tu najednou nebylo? Metro je přirozenou součástí pražského života, neobejdou se bez něho ani domácí, ani turisté. Pražské je...  celý článek

Obrácený panelák spojuje linky metra. O jakou stanici se jedná? Přece Florenc

vydáno 8. května 2024  12:00

Při každodenní projížďce metrem vám možná ani nedochází, kolik práce za provozem vůbec stojí. Za nenápadnými plechovými dveřmi začíná jiný svět, kam se...  celý článek

Znalec podzemního království má slabost pro stanici Náměstí Republiky

vydáno 8. května 2024  6:02

Znalec podzemního království Síť pražského metra není tak rozsáhlá jako v jiných, mnohem větších metropolích. „Svou architekturou, informačním systémem, kvalitou provedení a...  celý článek

Do hokejových fanzón bude vstup zdarma, platit zde půjde ale pouze bezhotovostně

vydáno 7. května 2024  17:27

Pivo za 110 korun, koncerty každý den a sledování hokejových přenosů na velkých obrazovkách. Fan zóny před arénami v Praze i v Ostravě se stanou hlavními...  celý článek