Těstoviny, olej, mýdlo, granule pro kočky nebo například prací prášek. Všechny tyto produkty s sebou nesou ekologickou zátěž v podobě velkého množství odpadu z obalů.
Česká firma MIWA přišla s inovací, která vyřadí jednorázové obaly z celého procesu od výrobce přes prodávajícího až po zákazníky. Tento projekt včera získal cenu SDGs. Tu dostávají firmy, instituce a neziskovky, které přispívají k udržitelnému rozvoji. Oceněny včera byly také například i Skutečně zdravá škola či Ministerstvo zemědělství za aplikaci, která poskytuje zemědělcům informace o míře erozní ohroženosti.
Snaží se také řetězce
|
Firma MIWA (z anglického „minimum waste“ neboli minimum odpadů) funguje jednoduše. „Výrobce dává zboží do čtrnáctilitrových kapslí. Na nich je speciální to, že se v obchodě pouze vyprázdní a vrací se k výrobci přes systém kontroly a umytí,“ popisuje autor projektu Petr Báča.
Zákazník si pak nákup vybere přímo v obchodě na tabuli, kde budou obrázky zboží. Pomocí aplikace pak naskenuje kód a zvolí si potřebné množství surovin. Odnést si lidé mohou nákup buď ve svých vlastních obalech, vratných dózách, či v ekologickém obalu, jako je například papírová taška. Firma výše popsaný systém vytváří, provozuje a zároveň ho nabízí obchodníkům. V Česku se koncept objeví na podzim.
Bezobalové obchody ale začínají být v Česku pomalu běžná věc. Loni na podzim dokonce v Praze 6 otevřela bezobalová samoobsluha. „Zákazník si ale může vybrat, zda se obslouží sám, nebo mu s nákupem pomůže obsluha,“ říká Petr Hanzel, ředitel organizace Bezobalu. Tento podnik však není jen prodejna. Je zároveň i školicím centrem. Na organizaci se totiž obrátily stovky lidí se zájmem otevřít vlastní bezobalové obchody ve svých regionech. Dosud se podařilo rozjet podobné prodejny například v Olomouci, ve Zlíně, Jihlavě či Třebíči.
Ačkoli jsou Češi v třídění odpadů po Belgičanech druzí nejlepší v Evropě, bezobalové obchody zatím tolik nevyhledávají. Přitom právě nákup potravin a kosmetiky bez obalů může podle Hanzela snížit množství komunálního odpadu.
Obchody, kam se chodí pro zboží s dózami, plátěnými pytli či lahvemi, ale mnohé zákazníky odrazují vyššími cenami.