Češi jsou posedlí nakupováním. Před několika lety se sice tvrdilo, že trh velkých prodejních středisek je zcela nasycený, teď se situace mění. Loni jich bylo nově otevřeno šestnáct, letos jich plánují investoři zpřístupnit dalších víc než dvacet.
Tomuto trendu nahrává dobrá kondice české ekonomiky. Indikátory spotřebitelské důvěry jsou na historických maximech, lidé se nebojí utrácet. „Meziroční tržby v maloobchodě rostou v průměru o víc než pět procent,“ připomíná František Bostl, výkonný ředitel společnosti Starteepo.
Z utrácení zákazníků těží provozovatelé obchodních center. „Mají prostor pro zvyšování nájmů,“ konstatuje na základě nedávné analýzy obchodních center Bostl. Velké obchodní prostory jsou proto natolik atraktivní, že začínají lákat ty, kteří do nich chtějí ukládat volné finance a vydělávat na dlouhodobých a stabilních výnosech. „Nákupní parky byly historicky spíše stranou zájmu investorů,“ říká David Hauerland ze skupiny Fidurock Capital. Jenže finančníci si spočítali, že tento segment už dlouhodobě nabízí lepší zhodnocení peněz a vyšší výnosy než jiné typy nemovitostí včetně kancelářských prostor. „Nákupní parky totiž představují ideální poměr výnosu a rizika,“ tvrdí Hauerland.
Miliony pro nákupy3,5
100
|
Hustota parků je však v rámci celé země různá. Největší pokrytí má kupodivu druhý nejmenší kraj Česka – Karlovarský. Na jedno centrum vychází asi třicet tisíc obyvatel. Naopak nejhůř je na tom z tohoto pohledu Jihomoravský kraj, tam je poměr 1 ku 78 tisícům. Celorepublikový průměr se nyní pohybuje pod čtyřicet tisíc, ale i to se bude s výstavbou dalších parků a galerií dále snižovat.
Například v Brně zatím potřebu stavět další obchody větší velikosti lidé nemají. „Z průzkumu maloobchodní sítě, který zveřejnila v květnu letošního roku Kancelář architekta města Brna, vyplývá, že počet prodejen a velikost prodejní plochy v Brně je za poslední čtyři roky stabilní,“ řekla Metru Jana Běhalová, vedoucí oddělení komunikace. Z loňského dotazování Jaké chcete Brno vyplynulo, že nutnost rozšiřovat nabídku obchodů považují za prioritu jen dvě procenta Brňanů. „Z aktivit provozovatelů vidíme spíše než tendenci rozšiřovat obchodní plochy přidávat sportovní a volnočasové aktivity,“ dodává.
Podobně vidí situaci v Mladé Boleslavi. „Vzhledem k tomu, že ve městě mají prakticky všechny nejvýznamnější obchodní řetězce zastoupení, některé dokonce v několika pobočkách, v tuto chvíli považujeme stávající síť hypermarketů za dostačující,“ uvedla pro deník Metro mluvčí magistrátu Šárka Charousková.
O oblibě a úspěšnosti obchodních prostor rozhoduje nejen počet zákazníků v okolí
|