metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 16 °C

Středa 8. května 2024. Den vítězství

Bourající autobusy v Praze vyprošťuje nový žlutý Kačer

  8:30
Vyprošťovací silák dopravního podniku šel do důchodu. Náhrada je ovšem ještě silnější.
Odtahový speciál je postavený na podvozku Tatra Trucks Phoenix. Zde při ukázce...

Odtahový speciál je postavený na podvozku Tatra Trucks Phoenix. Zde při ukázce síly. | foto: Tatra TrucksMetro.cz

Už jste někdy při cestě autem po Praze zahlédli ve zpětném zrcátku zářivě žlutý kolos s modrými majáky? Pak jste nejspíš uvolnili cestu posádce takzvaného Kačera, těžkého vyprošťovacího speciálu, která pospíchala vyřešit problém v dopravní situaci hlavního města. Tenhle kolos na domácím podvozku Tatra koncem léta nahradil svého předchůdce, vyprošťovací speciál Volvo, který brázdil ulice metropole více než dvacet let.

„Může se zdát, že necelých 350 tisíc najetých kilometrů není pro vyprošťovací Volvo FH12 v porovnání s autobusy MHD nebo kamiony mnoho, ale je potřeba zdůraznit, za jak těžkých provozních podmínek bylo tohoto čísla dosaženo,“ uvádí dopravce ve svém podnikovém magazínu DP kontakt. K celkovému opotřebení vozidla je podle něj nutné připočítat čtyři tisíce motohodin nebo třeba fakt, že Volvo bylo v trvalé pohotovosti, včetně mnoha výjezdů s použitím výstražných světel. Vyprošťovací Volvo bylo v době pořízení, tedy v roce 1996, největším a nejmodernějším odtahovým vozidlem v Česku. Běh času ale nelze zastavit.

„Vyvstala tak nutná potřeba tohoto giganta nahradit zcela novým autem, jehož užitné vlastnosti budou korespondovat s aktuálním vozovým parkem autobusů dopravního podniku,“ uvádí dále DP kontakt.

Stejně jako jeho předchůdce, vyjíždí i Kačer II ze stanoviště v depu Kačerov a je také vybaven modrými majáky s právem přednostní jízdy.

Vyprošťovací kolos je speciálně upraven pro použití v mimořádných situacích, které mohou nastat v provozu MHD. Kromě odtahu porouchaných nepojízdných autobusů za použití takzvaných brýlí, vidliček nebo tažných tyčí jde především o vážné dopravní nehody, kdy je nutné vyproštění busu za pomoci buďto výkonných navijáků nebo hydraulického nakládacího jeřábu. Ten je u tohoto vozidla novinkou.

Úložné prostory přitom skrývají řadu dalších speciálních příslušenství a výbavy. Většina vnějšího osvětlení vozidla včetně výstražných majáků je v LED provedení. Na bočnicích nástavby nechybí charakteristická grafika stylizované hlavy kačera.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
Témata: Volvo, Tatra, Kačerov

Hlavní zprávy

Každá trasa pražského metra je autonomní. Je to jeho vysoká přidaná hodnota

vydáno 8. května 2024  17:23

Umíte si představit, že by tu najednou nebylo? Metro je přirozenou součástí pražského života, neobejdou se bez něho ani domácí, ani turisté. Pražské je...  celý článek

Obrácený panelák spojuje linky metra. O jakou stanici se jedná? Přece Florenc

vydáno 8. května 2024  12:00

Při každodenní projížďce metrem vám možná ani nedochází, kolik práce za provozem vůbec stojí. Za nenápadnými plechovými dveřmi začíná jiný svět, kam se...  celý článek

Znalec podzemního království má slabost pro stanici Náměstí Republiky

vydáno 8. května 2024  6:02

Znalec podzemního království Síť pražského metra není tak rozsáhlá jako v jiných, mnohem větších metropolích. „Svou architekturou, informačním systémem, kvalitou provedení a...  celý článek

Do hokejových fanzón bude vstup zdarma, platit zde půjde ale pouze bezhotovostně

vydáno 7. května 2024  17:27

Pivo za 110 korun, koncerty každý den a sledování hokejových přenosů na velkých obrazovkách. Fan zóny před arénami v Praze i v Ostravě se stanou hlavními...  celý článek