Velikonoce jsou rok od roku více konzumní. Důkazem tohoto tvrzení jsou nabídky portálů pro výpomoc v domácnosti. Ty totiž letos přišly s kategorií služeb, jaká tu ještě nebyla. Jejich kolektiv nájemných pracantů letos rozšiřují barviči velikonočních vajec a koledníci.
„Jelikož si vážíme času našich zákazníků a zároveň jsme velkými vyznavači českých tradic, rozhodli jsme se vyslyšet přání a rozšířili jsme nabídku našich služeb o kategorii zvyků a obyčejů,“ říká ředitel portálu Robeerto Stanislav Koukal. Nabídkový web touto službou podle něj cílí hlavně na pracovně vytížené ženy. Sežene už i koledníka, který k vám dorazí kamkoliv v rámci republiky.
„Lze si objednat i vlastního koledníka, a to podle ceny, lokality, kvalifikace, či přímo podle typu jeho pomlázky a druhu jeho koledy. U každého profilu se zákaznice bude moci rozhodnout i podle preferencí předchozích zákazníků,“ dodává Koukal.
Podle psychologa Jana Kulhánka z Psychoterapie Anděl je ale podobná nabídka spíše dobře cílenou marketingovou strategií, která vyplňuje díru na trhu. Pro lidskou psychiku je totiž nejlepší udělat si vše po svém.
„Než využívat najatou výpomoc je v rodině mnohdy lépe naučit se například zdobit vejce či plést pomlázku a pak to naučit i své děti. Velikonoce navíc v poslední době nabízejí tolik aktivit nebo workshopů, kde se vše můžeme naučit dopředu, že si snad není možné nevybrat,“ vysvětluje psycholog.
U letošních svátků lze navíc využít páteční svátek, který podle Kulhánka dává dostatek času zvládnout snad všechny tradice. Ty se však v tuzemsku často diametrálně odlišují.
„Někde, například na Moravě, jsou více nábožensky založení a podle toho jejich prožívání svátků vypadá, ve větších městech mohou být vedeni zase jinak. Výpomoc od profesionálů přijde k duhu snad jen citlivějším typům, co chtějí mít Velikonoční pondělí úplně perfektní. Přehnané množství úkolů ovšem může stresovat,“ doplňuje Kulhánek.
Na trendu zjednodušování umějí vydělat také obchodníci v kamenných prodejnách či obchodních řetězcích. Podle mluvčí sítě marketů Albert Dagmar Krausové jen beránků, které si dříve lidé pekli většinou doma, prodají každý rok přes devadesát tisíc kusů.
Češi za jídlo na Velikonoce utratí 500 až 600 korun
|