metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Odpovědnost za škodu letos láme spodní limity. Navýšení je o 15 milionů korun

  6:02
Pokud jezdíte slušně, nejste viníkem autonehod, povinné ručení vás nezabije. Pokaždé lze najít nějaké levné. Pojistky ale nyní citelně stouply.

Další 2 fotografie v galerii
Spodní limity škody se letos u povinného ručení zvedly o 15 milionů korun. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Byly to zlaté časy této pojistky. Kdo vlastnil v Československu automobil od roku 1954 do roku 1991, tedy dlouhých 37 let, platil ročně 144 korun. Žádný vliv inflace, žádná valorizace při stoupajících cenách vozů nebo servisních prací. To už 33 let neplatí. Odpovědnost za škodu se průběžně mění.

Z 35 milionů na padesát. Inflace si řekla o podíl
Na konci loňského roku prošla parlamentem novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. „Jednou z nejdůležitějších změn je navýšení zákonných limitů. Původní minimální zákonné krytí se z 35 milionů mění nově na 50 milionů,“ komentuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.

JSTE TAKÉ POVINNÍ?

    • Nové technologie v dopravě s sebou nesou i nové finanční starosti.
    • Nově musejí být pojištěna i motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí přesahující 25 km/h, anebo vyšší než 14 km/h v případě, že váží více než 25 kg bez řidiče. Což míří na nejrůznější „koloběžky“ a podobná popojíždědla.
    • Povinné ručení si musejí sjednat majitelé těžších a výkonnějších elektrokoloběžek, golfových vozíků nebo sněžných skútrů.
    • Povinnost se od letoška týká i zahradních traktorů a také mnohé pracovní stroje budou muset být pojištěny v případě, že mají jezdit po veřejných komunikacích. PH

„Vývoj cen a také vysoká inflace ukázaly, že stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a stejné částky na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Proto se minimální částka posunula skokově na padesát milionů korun. To by mělo lépe kompenzovat škody způsobené dopravními nehodami.

Řidiči se totiž někdy mylně domnívají, že deset nebo dvacet milionů, natož třicet pět je ažaž. Ale zapomínají, že likvidace škod se netýká jen pomačkaných plechů. Pokud zaviníte nehodu kamionu převážejícího drahou elektroniku či jiné zboží a majitel vyčíslí škodu na desítky milionů korun, pohled na spodní limit plnění se najednou liší.

Do škody se může ale započítávat finanční plnění za újmu na zdraví, která může být u hůře postiženého zraněného hodně vysoká. Také poškození budovy nebo veřejné stavby nebývají levná.

Někde připlatíte stokoruny, jinde naopak ušetříte
Při pohledu na nové ceny vidíme, že minulý měsíc narostla průměrná výše nově sjednaného povinného ručení o rekordních 15 procent oproti únoru 2023, konkrétně z 4266 na 4896 korun. „Oproti únoru 2023 nejvíce zdražily Česká podnikatelská pojišťovna a Kooperativa, a to o více než třetinu,“ vypočítává změny Ondřej Vacek, produktový specialista portálu Top-Pojištění.cz. Povinné ručení od Slavia pojišťovny se za stejné období zvedlo o 31 procent.

Průměrné ceny povinného ručení od ostatních porovnávaných pojišťoven se od loňského února zvýšily jen minimálně, jako o pět procent v případě ČSOB Pojišťovny. Naopak Uniqa ubrala v průměru procento a pojišťovna Pillow dokonce šest procent.

Škodovkáři ouvej, volvisté jsou oukej
Zajímavý pohled je možná na nové průměrné ceny povinného ručení podle jednotlivých značek automobilů. Top-Pojištění.cz uvádí nejvyšší meziroční růst u opelů, tam to je téměř o čtvrtinu. Dvacet procent si připlatí majitelé japonských toyot. Také škodovkáři asi zaznamenají při sjednávání nových pojistek devatenáctiprocentní navýšení.

Pod domácí značkou je například i prémiové BMW, kde srovnávač potvrzuje „jen“ osmnáctiprocentní zvýšení. Na jednociferný růst se dostala jihokorejská značka Kia. Radovat se mohou ale majitelé renaultů a volv. První značka zlevňuje v průměru o pět procent, švédské vozy dokonce o osm.

PRO SILOSTROJE

  • Již 116 let už existuje „povinné ručení“. Znali ho totiž už majitelé automobilů v Rakousku-Uhersku.
  • Tehdy ale zákon 162/1908 ř. z. nehovořil o autech, ale jen o „silostrojích“.
  • Pojištění bylo dobrovolné, povinně ho však museli platit piloti aeroplánů. PH

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek