Služební vozy policie, sanitky nebo hasičská vozidla. Ročně ujedou ročně miliony kilometrů. Za jak dlouho se auta vyřazují, než se k nim dostane případný kupec?
„Minimálně musí mít auto buď najeto 220 tisíc kilometrů, nebo sedm let stáří,“ uvedl pro Metro mluvčí pražských policistů Jan Daněk. Policie jich má v hlavním městě 1140, za dvanáct měsíců ujedou okolo 21 milionů kilometrů. „Průměrný nájezd jednoho vozidla za rok je asi osmnáct tisíc,“ říká Daněk. Statisticky se ale nesleduje, zda se jedná o vozidla v civilním provedení, nebo auta s majáky. Vyřazené vozidlo ocení znalec a policie vyvěsí jeho prodej na internetu. Kdo nabídne víc, stane se majitelem.
Nejméně kilometrů zaznamenávají tachometry hasičských cisteren. U nich se hledí na technický stav, proto najdete i délesloužící seniory s minimální ujetou vzdáleností. V Praze patří k nejstarším cisternám Tatra 815 z roku 1989. Slouží 28 let v Radotíně. „Po repasi se měnil tachometr, ale neměl najeto víc než šedesát tisíc kilometrů,“ prozradil deníku Metro mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.
Rekordmany co do počtu ujetých kilometrů jsou sanitky. Vozy pražské záchranky loni ujely 2,45 milionu kilometrů. „Počet kilometrů, kdy sanitku vyřazujeme, není stanovený,“ prozradila mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová. „Záleží na technickém stavu a finančních možnostech pro nákup nových vozidel.“ A pražský rekord? „Jedna z posádek ujela za měsíc přes 9500 kilometrů,“ komentuje Poštová.
Až osm tisíc kilometrů urazí v létě sanitky v Jablonném v Podještědí v Libereckém kraji. „Město je v centru kraje, vyjíždějí proto všemi směry,“ řekl deníku Metro mluvčí libereckých záchranářů Michael Georgiev. Nejčastěji do bývalého vojenského prostor Ralsko, kde je v létě plno turistických úrazů. „Jinak naše sanitky ujedou v průměru čtyři tisíce kilometrů za měsíc,“ říká Georgiev.
Liberecká záchranka vyřazuje svoje vozy po šesti letech a s jejich prodejem prý nemá problém. Ze sanitek odstraní polepy, majáky, zařízení z vnitřku. Nabídkové ceny vozů VW T5 při nedávném prodeji byly mezi 50 až 80 tisíci. „Konečné ceny se pohybují do sto tisíc korun,“ říká Georgiev.
Výhodou ojetých sanitek, které můžou mít i nový motor, je, že procházely pravidelným servisem a kupec si také může být jistý počtem najetých kilometrů.
Češi za volantem
|