Výjimkou jsou pouze vozidla, která plánuje DPO v dohledné době vyřadit z přepravy. V tuto chvíli můeme říct naim maminkám a babičkám, e jsme dosáhli mety, kdy je nae městská hromadná doprava zase o něco bezpečnějí, sdělil generální ředitel DPO Daniel Morys.
Dodal, e kamery cestující ochraňují i v běných situacích. Díky nim se například rychleji dozvíme, kdy je třeba někomu pomoci, a u jde o zraněného ve voze, nebo cestujícího, kterého někdo obtěuje při nastupování, vystupování nebo při jízdě, připojil ředitel.
Záznamů vyádaných policií přibývá
Bezpečnostní systém pomáhá řeit i věci související se ztrátami a nálezy nebo s pojistnými událostmi. Zvyuje také pocit bezpečí, vekeré pořízené záběry má toti na vyádání v případě potřeby k dispozici také městská i státní policie, a jejich poptávka po záznamech roste.
Zatímco v roce 2021 si policisté vyádali od DPO 710 záznamů, loni jich zhlédli 1 040. Řádově do několika týdnů počítáme s tím, e bychom mohli mít záběry z online kamer dopravního podniku propojené i s naím dispečinkem, naznačil ředitel městského ředitelství policie v Ostravě Antonín Řezníček.
Tímto propojením zvýíme nai operativnost, protoe dokáeme dorazit na místo případného incidentu řádově v minutách, doplnil éf ostravských policistů.
Nicméně trasovat pohyb pachatele jsou policisté schopní ji dnes. Dozvíme se třeba, e někde byl spáchán trestný čin s tím, e si lidé vimli, e pachatel odjel některou z tramvají. Vyádáme si tedy oficiálně záběry z tramvaje a často se podařilo tuto osobu identifikovat. V několika případech se nám ji stalo, e pachatel raději přiel sám, případně u s advokátem, konstatoval Řezníček.
Dopravní podnik chce čidla na sčítání cestujících, pomohou upravit spoje |
V kadém voze má DPO instalováno nejméně pět kamer. Máme ale i soupravy, kde jich je dvacet, abychom viděli kadé zákoutí přepravního prostoru, uvedl Kamil indler, který na online záběry v dohledovém centru DPO dohlíí. K tomu mají vozy jetě dvě kamery před a za vozidlem, aby zabíraly i prostory na zastávkách.
Na přestupních terminálech pak bezpečnost posilují i dalí kamery. Tři nejproblematičtějí přestupní lokality máme dokonce vybaveny i detektorem hluku, jen dokáe zachytit výkřiky i zvuk bitky, střelby či třítícího se skla, co okamitě zaznamenají nai dispečeři, a my vyjídíme na místo, popsal ředitel Městské policie Ostrava Miroslav Plaček, který kamery ve vozech označil jako obrovský benefit nejen proto, e působí jako prevence.
Tramvaje vozí cestující v Ostravě ji 130 let. Oslavy výročí vyvrcholí v září |
Hlavní je, e pokud nám dopravní podnik, respektive jeho dispečer zavolá, e mají problémy v prostředku hromadné dopravy, jsme schopni se podívat, o jakou událost se jedná, a následně reagovat adekvátně podle situace, často i do několika minut, zdůvodnil Plaček.
S projektem zvyování bezpečí v městské hromadné dopravě prostřednictvím kamer začal DPO v roce 2016 a za osm let do něho podle Moryse investoval desítky milionů korun. Ve vozovém parku máme 569 vozidel, kamery jsou v 529 z nich, upřesnil ředitel.
Ty nejnovějí jsme v rámci zakázky za více ne 22 milionů korun instalovali ve vozech letos. Mají kvalitnějí obraz ne jejich předchůdkyně a věříme, e jetě víc urychlí a zjednoduí práci pracovníků vech sloek integrovaného záchranného systému, a u se jedná o policisty, nebo zdravotní záchranáře, dodal Morys.