Mikrobusy a objednávání jízd podle potřeb cestujících by mohly proměnit veřejnou dopravu v kraji. Zároveň by měla být poptávková doprava uzákoněna, aby přestala být jen taxislubou.
Pokud se to povede, bude to revoluční záleitost ve veřejné dopravě, říká krajský radní pro smart technologie a investice Petr Lysek (Piráti a STAN), který v novém způsobu dopravy vidí velký potenciál.
Převrat je v tom, e systém nepracuje se stabilními jízdními řády, se statickými zastávkami. Naopak operuje s dynamickým pohybem aut podle aktuálního stavu objednávek na dopravu, stanovením virtuálních zastávek. V dané lokalitě můe auto zastavit téměř libovolně po vesnici, vylíčil.
Mylenku přirovnal k chytrému sdílení aut. Cestující by vozidlo objednávali jako třeba Bolt nebo senior taxi. Kromě mobilních aplikací se zvauje i poptávka po telefonu.
Řidičům stačí béčko
lo by zřejmě o devítimístné mikrobusy, je lze řídit s běným řidičským průkazem na osobní auto. Nebude tak nutné shánět dritele oprávnění D, jich je dlouhodobě nedostatek.
Sluba by byla v Olomouckém kraji zaměřená spíe na vesnice. Nemá kanibalizovat městskou hromadnou dopravu, neměla by ani slouit jako levné taxi. Je tam spousta omezení. Ve výsledku se vyuití vytříbí podle toho, jak si lidé navykají. Vychází to tak, e veřejná doprava začne být více lidmi vyuívaná v okamiku, kdy zjistí, e nepotřebují jet vlastním autem, dodal krajský radní.
Vedení kraje zadalo studii, která má prověřit, jestli by se novinka v regionu uplatnila. Výsledek analýzy by mohli mít radní v ruce začátkem června. Následně by hejtmanství vytipovalo vhodná místa a spustilo pilotní projekty. U nyní přicházejí dotazy například z Konicka, umperska nebo Litovelska.
Zájem vyzkouet slubu bychom určitě měli. V Litovli máme dvě odlehlejí místní části, kde moc nejezdí autobusy a poptávková veřejná doprava by pro nás měla smysl. Například v Březovém jede jen ráno kolní autobus, potom jeden dopoledne a dalí odpoledne. Vzhledem k tomu, e je to na hlavní trase LitovelOlomouc, jsme tam víc autobusů nedostali. Druhá nae část je Víska, přiblíil litovelský místostarosta Lubomír Broza (SNK).
Analýzu pro kraj zpracovává technologická firma Citya. Teď připravujeme model regionu, který velmi přesně zodpoví klíčovou otázku: Kde a jak zavést operativní dopravu, aby měla největí dopad pro cestující v Olomouckém kraji, a co můe lidem přinést? Po zkuenostech z jiných obcí a krajů vím, e toho nebude málo. Lepí dostupnost do centra, slueb, pracovních příleitostí, kratí docházkové vzdálenosti i doba cestování, uvedl na sociální síti ředitel společnosti Dominik Janík. Provoz má přitom vycházet estkrát levněji ne klasická linková doprava.
S pomocí umělé inteligence
Firma dokáe podle dat vysledovat potenciální cestující. Nakupujeme anonymizovaná data z různých zdrojů, třeba od společností Meta nebo TomTom. Statistický úřad vám řekne, e v této oblasti jsou domy. Díky datům z telefonů od Facebooku, Googlu, Applu nebo od bank zase víme, e v těch domech někdo aktivně ije, nějak se pohybuje a cestuje. Vidíme i body zájmu, tedy kam tito lidé jezdí trávit čas, take dokáeme sestavit profil různých tras, uvedl Janík koncem minulého roku pro iDNES.cz.
Podle mobilů plánuje a řídí veřejnou dopravu. Prozradí o vás ve, říká éf firmy |
Zatím nejrozvinutějí je v Česku sluba v okolí středočeských Říčan, kde u má přes rok a půl podobu komerčního provozu. Servis označovaný také jako rodinné MHD funguje v celém katastru kadý vední den od 7 do 19 hodin. Cena jedné jízdy se pohybuje od 30 korun.
V Olomouckém kraji by se mohl model začlenit pod integrovaný dopravní systém. Podrobnosti a návrhy nicméně vzejdou a ze studie.
Řídicí systém, matematický model dává dohromady Citya s vyuitím umělé inteligence, která dokáe predikovat ideální časy a hlídání trasy, jeliko ta není stabilní. Mají spočítáno, kolik je na pokrytí určité oblasti potřeba aut. Třeba aby se někde kadý od osmi od rána do deseti do večera dostal do dvacet minut do dopravního prostředku, je potřeba tolik a tolik aut, uvedl Lysek.
Velkou podporou trendu má být i jeho uzákonění plánované v letoním roce. Institut poptávkové dopravy chceme zahrnout do chystané novely zákona o silniční dopravě. Předpokládáme, e do meziresortního připomínkového řízení bude novela zaslána na počátku května, sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Kraj by tak mohl čerpat na operativní dopravu peníze ze státního rozpočtu. Uvolnilo by nám to ruce. Na letoní rok bychom chtěli nachystat základní noty včetně financování, doplnil Lysek.
Případné sputění projektu by tak bylo patrně na vedení kraje, které vzejde z podzimních voleb.