Správa eleznic vyla maximálně vstříc poadavku Pardubic. Za 300 milionů doplnila při modernizaci hlavního nádraí stávající podchod lávkou, díky které se lidé konečně dostanou do sousední čtvrti Dukla a naopak.
Pardubice ale nedokázaly včas vybudovat přístup na straně od Dukly. Město navíc nechce lávku provozovat, by se k tomu zavázalo.
Lávka, která v Pardubicích propojí vlakové nádraí se sídlitěm Dukla, měla fungovat od konce května. Protoe město nedokončilo přístup k lávce, Správa eleznic ji zprovozní jen částečně, lidé po ní budou chodit alespoň na vlaková nástupitě. Uvedl to generální ředitel S Jiří Svoboda. Z nádraí na Duklu a opačným směrem tak budou moci lidé projít patrně a od podzimu, kdy město dokončí opravy ulice K Vápence.
Lávka je dokončena a vede od budovy nádraí přes koleje na jiní stranu města. Má také výstupy na jednotlivá nástupitě, je opatřena i výtahy, aby tam lidé měli bezbariérové přístupy. Lávka na druhé straně vyúsuje v ulici K Vápence. Tam měl stát parkovací dům, nebo aspoň být upravená plocha pro auta a chodce, hotového jetě není z městských investic nic.
Nedodrel se slib, e na druhé straně bude parkovací objekt, řekl Svoboda. Hotová podle něj není ani parkovací plocha s přípravou na budoucí parkovací dům, rozkopaná je navíc celá navazující komunikace.
Hotovo by mělo být na podzim
Vinou vícero externích faktorů bohuel dolo ke zpoděním, ale stavba probíhá tak, e bude hotovo na podzim tohoto roku, řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO). Parkovací dům chce město stavět, a přepracuje projekt, aby byl levnějí, dodal Hrabal. Investici bude mít na starosti dopravní podnik.
Správa eleznic, v minulosti jetě jako Správa elezniční dopravní cesty (SDC), plánovala v rámci modernizace elezničního uzlu Pardubice prodlouit podchod tak, aby pokračoval a k novému pátému nástupiti. Lávku nepotřebovala.
Vedení Pardubic vak chtělo, aby se konečně podařilo propojit nádraí se sousední čtvrtí Dukla, kterou oddělují koleje, a lidé u zde přes ně nepřebíhali. Město tvrdilo, e prodlouení podchodu na Duklu by bylo moc drahé, a začalo přesvědčovat stát, e by měl vybudovat lávku a celou ji zaplatit. To se Pardubicím nakonec povedlo. Lávka stála kolem 300 milionů korun, město na ni dalo pouze tři miliony korun.
Pardubice si vydupaly lávku z nádraí na Duklu, teď ji ale nechtějí převzít |
Smlouva o spolupráci, kterou se Správou eleznic v roce 2019 podepsal za Pardubice tehdejí primátor Martin Charvát, obsahuje slib, e nové dílo Pardubice převezmou a budou financovat jeho provoz. Město se zavazuje po dokončení realizace lávky zajistit převzetí lávky do vlastnictví města, uvádí se v dokumentu.
Jene loni na podzim MF DNES zjistila, e se splnění slibu město brání. To je téma, u kterého bohuel nedochází k definitivním smluvním vztahům s vedením města. Je to opravdu smutná záleitost. Vázne to na komunikaci ze strany města, řekl Svoboda. Zatím to podle něj vypadá tak, e o lávku se bude starat S a přeúčtuje to městu.
Podle Hrabala na smlouvě o údrbě lávky pracuje právní oddělení města, rada města ji pak v květnu bude schvalovat, dodal. V tomto postupujeme maximálně součinně, řekl náměstek.
Tubus lávky byl vyroben podle návrhu pardubického architekta Milana Koaře. Celkově nadchod měří necelých 300 metrů.
27. dubna 2023 |