Člen představenstva polské stavební firmy Budimex Cezary Lysenko v pondělí přečetl část svého projevu na zahájení stavby dálnice D35 v úseku Dbánov Litomyl česky. Pak se omluvil, e přejde na poltinu, víc se prý zatím nenaučil. Ale slibuju, e se budu učit dál, řekl.
Jak se v kraji staví dálnice D35Úseky dálnice D35: Ostrov Vysoké Mýto Tunel Homole Vysoké Mýto Dbánov Dbánov Litomyl Litomyl Janov Janov Opatovec Opatovec Staré Město Staré Město Mohelnice |
Pro polskou firmu to byl důleitý okamik, podařilo se jí získat první velkou zakázku na stavbě české dálniční sítě. Podpořit ji přijel i polský velvyslanec Mateusz Gniazdowski. Budimexu drím palce, řekl.
Do poslední chvíle vak nebylo jasné, zda stavba 7,6 kilometru dlouhého úseku Dbánov Litomyl neztroskotá na neochotě tuzemských firem pustit do Česka silného konkurenta.
Polská společnost Budimex zakázku získala za cenu 3 423,6 milionu korun bez DPH, co je o miliardu korun méně, ne projektanti předpokládali. Zatímco vítězství stejné firmy v soutěi na dostavbu dálnice D11 nakonec antimonopolní úřad po námitkách konkurence minulý týden zruil, v Pardubickém kraji se dalí firmy v pořadí s výsledkem tendru smířily.
Je to i symbol, e kolegové z Polska budou stavět tento úsek. Polská republika je nám neustále předhazována, jak obrovským způsobem pokročila v budování dálničních tahů. Myslím, e Česká republika ji napodobuje, řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Trasa budoucího úseku dálnice začíná za mimoúrovňovou křiovatkou u Dbánova, kam bude ústit nový dálniční obchvat Vysokého Mýta, který stavbaři budují u od podzimu loňského roku. Z jihu obchází dálnice Hruovou, za ní kříí současnou silnici I/35 a končí na dohled od Litomyle mimoúrovňovou křiovatkou u obce Řídký.
Úsek je poměrně členitý, stavbaři musí vybudovat devět mostů. Součástí bude deset protihlukových stěn o délce více ne pět kilometrů. Přípravu stavby komplikoval fakt, e dálnice má procházet ochranným pásmem vodního zdroje Pekla, kde platí stavební uzávěra. Úsek má začít slouit řidičům v lednu 2027.
Navazující úsek dálničního obchvatu kolem Litomyle má zpodění, které se ŘSD snaí dohnat. Hlavní starostí státního podniku je, aby dálnice vedoucí od Vysokého Mýta kolem Hruové neústila do Litomyle. Či přesněji řečeno aby to trvalo co nejkratí dobu.
Chceme výstavbu obchvatu zkrátit. Pokud se nám podaří zahájit do konce letoního roku, tak bychom nejpozději v polovině roku 2027 měli být hotovi. Co by bylo zhruba pět est měsíců za tímto úsekem. Zdrení, které vypadalo, e bude několikaleté, by bylo několikaměsíční, řekl Mátl.
ŘSD můe začít stavbu tunelu s dálnicí do MýtaŘeditelství silnic a dálnic (ŘSD) můe na konci dubna spustit nejen výstavbu dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem, ale současně i stavbu tunelu Homole. Metrostav, který měl výhrady proti výsledku výběrového řízení na stavbu dálničního tunelu Homole u Vysokého Mýta, své námitky v zákonem dané lhůtě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěe (ÚOHS) nepodal. Plánujeme na konec dubna zahájení úseku Ostrov Vysoké Mýto a věřím, e součástí toho bude i zahájení tunelu Homole, řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl na pondělním slavnostním zahájení stavby dálnice mezi Vysokým Mýtem a Dbánovem. Dodal, e neúspěný uchazeč o zakázku na výstavbu tunelu měl v pondělí poslední den, kdy mohl podat podnět na (ÚOHS). Mátl věřil, e stínost nepřijde. V úterý mluvčí Antimonopolního úřadu Martin vanda skutečně potvrdil, e námitky ve stanovené lhůtě nikdo nepodal. Půlkilometrový tunel byl soutěen jako samostatná zakázka ze sedmikilometrového úseku Ostrov Vysoké Mýto. Jetě v půlce března to vypadalo, e téměř dva roky trvající výběrové řízení se zadrhne, nebo společnost Metrostav měla podat námitky proti vítězství sdruení Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK. Zpochybňovala odbornost vítězného sdruení i kvalifikaci zaměstnanců společnosti Eurovia. Sdruení firem nabídlo státu cenu 1,754 miliardy korun, co je o téměř třicet procent méně, ne předpokládal projektant. Nakonec se ŘSD podařilo s námitkami vypořádat a navazující úsek na ji zprovozněnou dálnici v Ostrově můe pokračovat. Na stavbu úseku D35 Ostrov Vysoké Mýto za cenu 1 424,4 milionu ŘSD uzavřelo smlouvu se společnostmi Eurovia CZ a M Silnice v únoru. |