„V horním patře, kam díky nově prosklené střeše proudí denní světlo, jsou WC, lavice, informační panely s odjezdy vlaků i autobusů z vedlejšího terminálu,“ řekl oblastní ředitel investorské Správy železnic (SŽ) Radek Makovec.
Dohromady bude v přízemí, horní hale a před budovou 16 komerčních provozoven.
„Při lednovém slavnostním přestřižení pásky se otevřela spodní hala pro cestující, protože bylo zimní období, a chtěli jsme, aby lidé měli kde být, a aby budova nebyla uzavřená. Stavební a rekonstrukční práce pokračovaly a ukončení se plánuje na 6. června,“ řekl Makovec.
Od pátku je hotová horní hala. „Všechny jednotky už jsou předané nájemcům a ti si je upravují podle svých konceptů,“ uvedl. Postupně přibudou knihkupectví, kavárna a pekárna, prodejna asijských potravin a na rohu, v místě bývalého pivního okénka, vznikne malý „pivobar“ s čepovanými pivy.
Nyní byl také dokončen interiér spodní haly včetně fresek a zdobných prvků.
Věže na hlavním nádraží už vykoukly, kupole bude hotová o prázdninách |
Hotová je také většina obchodních jednotek ve spodní hale a před hlavním vstupem do budovy, který je ještě zavřený, protože tam restaurátoři dodělávají plastiky. Do května je tedy vstup do budovy jen bočními vchody ze Šumavské a Železniční ulice. V dolní hale už jsou pizzerie, prodejna potravin a tisku, rychlé občerstvení a v prostoru před nádražím služebna městské policie, květinářství a barber shop.
Budova bude uzavřena pouze v noci od 1:30 do 3:45, tedy od příjezdu posledního vlaku od Prahy po odjezd prvního spoje do metropole. Obchody budou v provozu od rána do pozdního večera.
Začíná oprava hlavní budovy nádraží v Plzni, schodiště doplní eskalátory |
Hlavní nádraží v renesančním a secesním slohu z roku 1907, která patří k architektonickým dominantám Plzně, prochází opravou skoro tři roky. Celý objekt, jímž denně projde až 20 tisíc lidí, má novou střechu, fasádu, interiéry včetně oken a dveří, zkvalitnily se služby. Ze vstupní do horní haly vedou eskalátory, které doplnily výtahy.
„Nové jsou pokladny v přízemí, moderní veřejné toalety, kanceláře a nocležny pracovníků drah a tabule s odjezdy v hlavní i horní hale,“ řekl hlavní inženýr stavby SŽ Petr Toman. V celém objektu se dokončuje kamerový systém s přímým dohledem.
V uplynulých letech prošlo kompletní modernizací rozsáhlé kolejiště hlavního nádraží za miliardy korun.
4. ledna 2024 |